PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Antropologie a výuka antropologie - OPNB4B011A
Anglický název: Anthropology and anthropology education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Anotace -
Cílem kurzu je, aby student získal didaktickou znalost obsahu v oboru antropologie. Po absolvování seminářů se bude orientovat v oboru, bude znát státní i školní kurikulární dokumenty včetně učebnic, bude znát teoreticky i prakticky způsoby, jak téma vyučovat a bude mít přehled o problematických místech/úskalích, která se ve výuce mohou vyskytnout (př. miskoncepce) a o jejich eliminaci. V průběhu kurzu se studenti seznámí s těmito tématy učiva biologie člověka na základních a středních školách: opěrná a pohybová soustava, dýchací a oběhová soustava, trávicí, vylučovací a kožní soustava, pohlavní soustava a rozmnožování, ontogeneze, nervová soustava, smysly, endokrinní systém, fylogeneze člověka.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je, aby student získal didaktickou znalost obsahu v oboru antropologie, která je nezbytná pro realizaci výuky biologie na základních a středních školách.

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

11 dvouhodinových seminářů probíhá v prezenční podobě. V případě distanční formy bude výuka zajišťována prostřednictvím kurzu v MS TEAMS. Samostatná práce v rámci kurzu sestává především z tvorby přípravy na hodinu a prezentace, dále ze samostudia dle materiálů v MS TEAMS a doporučené literatury. Prezentace včetně přípravy na hodinu a dalších materiálů (pracovní listy, testy, protokoly, návody na laboratorní cvičení apod. dle charakteru připravené hodiny) odevzdávat podle pokynů vyučujících do MS TEAMS.

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu

docházka na seminář, vypracování PPT prezentace se zadanou strukturou a její představení na semináři, odevzdání prezentace, ústní zkoušení

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
Literatura

Čuta, M. 2014. Modelování lidského růstu. Dynamický fenotyp. Antropologia integra – Series Monographica, sv. 4. Brno: Akademické nakladatelství CERM

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. 2010. Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. 2012 Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

Šmahel Z. 2001. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha.

Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze

Pelikánová I., Skýbová J., Markvartová D., Hejda T., Vančata V., Hájek M. ( 2016): Přírodopis 8. 128 stran. Nakladatelství Fraus, Plzeň. ISBN 978-80-7489-307-0

Pelikánová I., Skýbová J., Markvartová D., Hejda T., Vančata V., Jančaříková K., Hájek M. ( 2016): Přírodopis 8 – Příručka pro učitele. 112 stran. Nakladatelství Fraus, Plzeň. ISBN 978-80-7489-309-4

Pelikánová I., Skýbová J., Markvartová D., Hejda T., Vančata V., Hájek M., Jančaříková K. ( 2016): Přírodopis 8 – Pracovní sešit. 72 stran. Nakladatelství Fraus, Plzeň. ISBN 978-80-7489-308-7

Vančata,V., 2013. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

Vančata,V., 2012. Svrchně paleolitické venuše – gender nebo sex-idoly? Culturologia 1(2): 23 – 27.

Vančata,V., 2013. Vznik a evoluce rodu Homo: Mýty a milníky. Vývoj lidského rodu s nastíněním vztahu neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Culturologie 3: 18 - 35.

Vančata,V., 2013. 7 milionů-50 000 př. Kr.: Od hominidů k modernímu člověku. In: Bárta Miroslav, Kovář Martin a kol. - Civilizace a dějiny. Pra

Vančata,V., 2014. Změní nové metody datování náš názor na evoluci člověka ve svrchním paleolitu? Culturologie 3: 18 - 24. RIV

Vančata,V., 2014. Evoluční antropologie. In: M. Cichá a kol. Integrální antropologie. str. 90 – 96. Nakladatelstvi Triton. RIV

Vančata,V., 2013. Genetický původ neandrtálců (2). Jak se geneticky lišili neandrtálci a anatomicky moderní člověk? Biologie, chemie a zeměpis 5/2013: 219 – 225.

Vančata,V., 2013. Neandrtálci a anatomicky moderní člověk – vznik a fylogeneze moderních lidských druhů. Biologie, chemie a zeměpis 4/2013: 171 – 178.

Vančatová M., Vančata V. (2018): The biological roots of private ownership? Anthropologia integra, 9(1), 7–13. https://doi.org/10.5817/AI2018-1-7

Vančata V., 2018. Jak současná paleogenetika přispívá ke změně našeho chápání vzniku, vývoje a migrací moderních lidských skupin. Biologie, chemie a zeměpis 1/2018: 35-44 DOI: 10.14712/25337556.2018.1.4 (RIV)

Vančata V., (2024). Křížení předků člověka. Živá historie 7-8/2024, 42-45.

Vančata V. 2015. Australopithecus deyiremeda – klíčový objev nebo jeden z mnoha? 20. srpna 2015 http://www.veda.muni.cz/vite/6486-australopithecus-deyiremeda-klicovy-objev-nebo-jeden-z-mnoha#.Voqs_1kXuDU

Vančata,V., 2016. Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (2). Biologie, chemie a zeměpis 1/2016: 13-20  (RIV)

Vančata,V., 2015. Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (1). Biologie, chemie a zeměpis 5/2015: 29-30  (RIV)

Vančata V., Novotná M., (2015) Vzdělávací programy v českých ZOO se zaměřením na savce a jejich chování. In Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Pavlasová et al. Praha: Pedagogická Fakulta, 2014. 111-120.

Vančata V., Vančatová M. 2007. Sexuální chování primátů a jeho význam pro vznik sexuality v evoluci hominidů In. Jaroslav Malina a kol - Kruh prstenu – Světové dějiny sexuality, erotiky a lásky od počátků do současnoti, Díl 1., str 19 - 72. Akademické nakladatelství CERM, Brno. ISBN 978-80-7204-494-8. 1150 pp.

Vančata,V., 2005: Fylogeneze člověka a jeho předků. [Human fylogenesis and his ancestors]. In Nové směry v biologických oborech a jejich specielních didaktikách. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005, s. 47-84. ISBN 80-246-0578-3.

Fleagle J. G., 2013: Primate Adaptation and Evolution (3rd ed.). Academic Press, Inc., London.

Fagan B. M., 1989: People of the Earth. An Introduction to the World Prehistory (Sixth edition). Scott, Feresman and Company, Glenview, Boston, London.

Gamble C., 1995: Timewalkers. The Prehistory of Global Colonization. Penguin Books, London.

Jones S., Martin R., and Pilbeam D., 1995: The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution. Cambridge University Press, Cambridge.

Szalay F.S. & Delson E., 1979. Evolutionary History of the Primates. Academic Press, New York.

Uliasek S.J., et al., 1998. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge.

RVP ZV, RVP G, ŠVP vybraných škol

Učebnice přírodopisu a biologie

Studijní opory v MS TEAMS

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
Požadavky ke zkoušce

ústní zkoušení, otázky ke zkoušce jsou dostupné v MS TEAMS

 

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
Sylabus

1. RVP ZV a RVP G z hlediska obsahu učiva biologie člověka ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech.

2. ŠVP vybraných škol z hlediska zařazení učiva biologie člověka v tematických plánech.

3. Učebnice pro výuku biologie člověka.

4. Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku biologie člověka.

5. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie člověka.

6. Příprava učitele na výuku vybraných klíčových témat biologie člověka.

 

Vybraná klíčová témata výuky biologie člověka:

Opěrná a pohybová soustava člověka

Dýchací a oběhová soustava člověka

Trávicí, vylučovací a kožní soustava člověka

Pohlavní soustava člověka a rozmnožování

Ontogeneze člověka prenatální a porod

Ontogeneze člověka postnatální

Nervová soustava člověka a smysly

Endokrinní systém člověka

Fylogeneze člověka

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
Studijní opory

MS TEAMS

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • Provede kritickou analýzu RVP ZV, RVP G, vybraných ŠVP a učebnic z hlediska obsahu učiva biologie člověka.
  • Vytvoří přípravu na vyučovací hodinu v klíčových tématech výuky biologie člověka (viz sylabus).
  • Vytvoří prezentaci na zadané téma výuky biologie člověka (viz sylabus) a přednese ji na semináři.
  • Pracuje samostatně i v týmu.
  • Hodnotí výstupy ostatních studentů, vyjadřuje se k nim v diskusi a svoje hodnocení je schopen obhájit.
  • Přijímá zpětnou vazbu od vyučujících a ostatních studentů.
  • Uvede kritická místa výuky biologie člověka a způsoby, jak je eliminovat.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK