|
|
|
||
Předmět je úvodem do studia oboru výchova ke zdraví a interdisciplinárně pojaté zdravotní gramotnosti. Seznamuje s cíli a strukturou oboru, zprostředkovává základní terminologický aparát v oblasti podpory zdraví a zdravotní prevence. Akcentován je vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí. Důraz je kladen zejména na hodnotovou orientaci výchovy ke zdraví a na posilování odpovědnosti občanů za jejich zdraví.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je motivovat studenty k aktivnímu zájmu o problematiku výchovy ke zdraví a zdravotní prevence v intencích evropské zdravotní strategie a národních kurikulárních dokumentů. Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 16 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin. Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví: Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing. HAVLÍNOVÁ, M. a kol. (2006). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál. HOLČÍK, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita. MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. (2015). Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing. MARKOVÁ, M. (2012). Determinanty zdraví. Brno: NCONZO. MASTILIAKOVÁ, D. (2007). Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: IPDVPZ. MÜLLEROVÁ, D. a kol. (2014). Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum. ZVÍROTSKÝ, M. (2010). Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle dle zadání jednotlivých vyučujících. Zápočet bude udělen za splnění všech dílčích úkolů od jednotlivých vyučujících. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.08.2024)
|
|
||
1. Výchova ke zdraví. 2. Péče o zdraví v kontextu školství. 3. Zdraví člověka v holistickém pojetí a jeho determinanty. 4. Ekvita ve zdraví a koncept zdravotního potenciálu. 5. Úvod do teorie zdravotní gramotnosti, modely zdravotní gramotnosti. 6. Zdraví v národních a mezinárodních dokumentech, Zdraví 21. 7. Podpora zdraví - prevence předcházení zdravotních rizik spojených s rizikovým chování. 8. Výživa v kontextu výchovy ke zdraví. 9. Kurikulum podpory zdraví ve škole a související oblasti vzdělávání. 10. Hygiena, epidemiologie a veřejné zdravotnictví. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|