Proměna myšlení, kultury a umění v osvícenství a po Velké francouzské revoluci. Dlouhé 19. století od klasicismu,
empíru a historických slohů k romantismu, realismu, symbolismu a impresionismu k secesi. Zrod moderního umění a
architektury kolem roku 1900. Fauvismus, expresionismus, kubismus a kubistická architektura, abstrakce, dada, artdeco,
funkcionalismus, sociální umění, surrealismus a jejich proměny do roku 1945. Cílem je pochopení nového
významu umění 19. století pro dnešní dobu, a naopak reflektované chápání moderního umění a transformace jeho
podnětů v současném umění. Cílem předmětu je prostřednictvím průřezových témat seznámit studenty s proměnami
výtvarného umění od počátků 19. století do první poloviny 20. století. Koncepce předmětu není postavena na
faktografických znalostech. Ty jsou jen prostředkem ke kultivaci vizuální gramotnosti, schopnosti hledat souvislosti v
širším dobovém kontextu. 1) Od osvícenství a klasicismu po empír. Goya, Ingres, David. 2) Romantismus, historické
slohy v architektuře, sochařství a uměleckém řemesle, salónní a historická malba. Reflexe uměleckých projevů 19.
století v současném umění. 3) Realismus, barbizonská škola, Courbet, Corot, Rodin. 4) Impresionismus,
postimpresionismus, secese, umění kolem roku 1900. 5) Fauvismus a expresionismus. 6) Kubismus v Paříži a v Praze.
7) Vznik abstraktního umění. Konstruktivismus. Funkcionalismus v architektuře. 8) Dada, surrealismus, sociální
umění.
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.09.2022)
Transformation of thought, culture and art in the Enlightenment and after the Great French Revolution. Long 19th century from classicism, empire and historical styles to romanticism, realism, symbolism and impressionism to secession. The birth of modern art and architecture around 1900. Fauvism, expressionism, cubism and cubist architecture, abstraction, dada, art-deco, functionalism, social art, surrealism and their changes until 1945. The aim is to understand the new meaning of 19th-century art for today, and, conversely, a reflected understanding of modern art and the transformation of its stimuli into contemporary art. The aim of the course is to acquaint students with the changes of fine arts from the beginning of the 19th century to the first half of the 20th century through cross-sectional topics. The concept of the subject is not based on factual knowledge. These are just a means to cultivate visual literacy, the ability to look for context in a broader context. 1) From the Enlightenment and Classicism to the Empire. Goya, Ingres, David. 2) Romanticism, historical styles in architecture, sculpture and arts and crafts, salon and historical painting. Reflections of 19th century artistic expressions in contemporary art. 3) Realism, Barbizon school, Courbet, Corot, Rodin. 4) Impressionism, post-impressionism, Art Nouveau, art around 1900. 5) Fauvism and expressionism. 6) Cubism in Paris and Prague. 7) The emergence of abstract art. Constructivism. Functionalism in architecture. 8) Dada, surrealism, social art.
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.09.2022)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 112,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0,3 hodiny
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.09.2022)
Literatura
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). PIJOAN, José. Dějiny umění, 1–10, Praha: Odeon 1977–1984, 8, 7–66, 129–149, 183–201, 215–301. BELL, Julian. Zrcadlo světa. Nové dějiny umění. Praha: Argo 2010, s. 259–309, 338–411. ISBN 978-80-257-0280-2 ZYKMUND, Václav. Stručné dějiny moderního malířství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1971.DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989. ISBN 80-2070087-0 BLAŽÍČEK, Oldřich Jakub – Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění. Názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Praha: Aurora 2013. ISBN 978-80-7299-104-4
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.09.2022)
Sylabus -
1) Od osvícenství a klasicismu po empír. Goya, Ingres, David.
2) Romantismus, historické slohy v architektuře, sochařství a uměleckém řemesle, salónní a historická malba. Reflexe uměleckých projevů 19. století v současném umění.
4) Impresionismus, postimpresionismus, secese, umění kolem roku 1900.
5) Fauvismus a expresionismus.
6) Kubismus v Paříži a v Praze.
7) Vznik abstraktního umění. Konstruktivismus. Funkcionalismus v architektuře. 8) Dada, surrealismus, sociální umění.
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.09.2022)
1) From the Enlightenment and Classicism to the Empire. Goya, Ingres, David.
2) Romanticism, historical styles of architecture, sculpture and arts and crafts, salon and historical painting. Reflections of artistic expressions of the 19th century in contemporary art.
4) Impressionism, post-impressionism, Art Nouveau, art around 1900.
5) Fauvism and expressionism.
6) Cubism in Paris and Prague.
7) Origin of abstract art. Constructivism. Functionalism in architecture.
8) Dada, surrealism, social art. The more extensive content of the course will allow students of the full study plan a deeper immersion into the issue and will be fulfilled through the modification of requirements for students.
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu
splnění testu ke zkoušce
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.09.2022)