Kurz navazuje na studentské znalosti výtvarného oboru a učí je základům didaktické transformace obsahů výtvarných uměleckých děl a vizuální kultury. Tematizuje důležité teorie vizuální kultury a komunikace, nabízí možnosti práce s uměleckým dílem a kulturním artefaktem. Předkládá studujícím oblast vizuální kultury a vizuální komunikace jako východisko didaktického plánování ve výtvarné výchově. V kurzu se studující seznámí také s principy hodnocení ve vztahu k naplňování vzdělávacího cíle – vizuální gramotnosti. Studující se seznámí se způsoby plánování a hodnocení, které umožňují jiné hodnocení dětských výtvarných prací, než skrze emociální percepce. Studenti se seznamují s formulacemi obsahů výtvarné výchovy v oficiálním státním kurikulu a učí se didakticky uvažovat o oborových souvislostech.
Poslední úprava: Straková Hana, Ing. (27.09.2019)
The course builds on students' knowledge of the field of art and teaches them the basics of didactic transformation of the contents of works of art and visual culture. It covers important theories of visual culture and communication, offers opportunities to work with works of art and cultural artefacts. It presents students with the field of visual culture and visual communication as a starting point for didactic planning in art education. In the course, students will also get acquainted with the principles of evaluation about the fulfilment of the educational goal - visual literacy. Students will get acquainted with the methods of planning and evaluation, which allow a different evaluation of children's artworks than through emotional perceptions. Students get acquainted with the formulations of the contents of art education in the official state curriculum and learn to think didactically about the context.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Literatura
MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4 FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691 FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Dostupné na: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/163565/ FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, L.: Vlivy multimediální komunikace ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, č. 1-2, roč. 57, 2017, ISSN 1210-3691, str. 16 – 40. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty. FULKOVÁ, Marie, KAFKOVÁ, Helena: Nové tredy ve výtvarné výchově,. In: KONFERENCE „PROFESNÍROZVOJ UČITELŮ: 23.24. dubna 2012. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. s. 41-49. KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000. ISBN 80-7035-155-1(NG) a 80-7203-252-6 (Argo) FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 ADDISON, N.: Who’s Afraid of Signs and Significations? Defending semiotics in the Secondary Art and Design Curriculum. Art & Design Education, 1999, 18, 1, s. 33 – 41. (Český překlad Proksová, Z., dostupný na www.vuppraha.cz)ROESELOVÁ, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha :Sarah, 1997. Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007
Poslední úprava: Straková Hana, Ing. (23.09.2019)
Sylabus
.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (04.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Předložení a obhájení zápočtové práce. Další požadavky na studenta: průběžné plnění úkolů, vypracování poznámek k přednášené problematice, vypracování poznámek k četbě.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (10.07.2019)