|
|
|
||
Kurz připravuje studenty na mnohotvárnou a různorodou praxi výtvarné výchovy a aktivní poznávání jejích možností a cílů. Rozšiřuje běžnou představu o náplni a nárocích předmětu o aspekt inkluze, přináší studentům dílčí zkušenost se zodpovědností za průběh a výsledek výuky i poznání specifické dynamiky spolupráce pedagoga s žáky a klienty se zvláštními potřebami. Skupinová příprava i společná realizace vyučovacího celku poskytují studentům pozitivní zkušenost s komunikací v bezpečném prostředí vzdělávacího nebo volnočasového zařízení. Studium odborné literatury i návštěvy vybraného zařízení v době přípravy vyučovacího celku studenty seznámí s konkrétní situací žáků nebo klientů a připraví je na aktivní propojení teoretických znalostí s vlastní praktickou zkušeností. Společná reflexe a závěrečné porovnávání zkušeností z různých prostředí pomáhají studentům vidět výtvarnou výchovu v širokém kontextu možností. Cílem kurzu je rozvíjet tvůrčí a otevřený přístup studentů k situacím, které pedagogická praxe přináší, i k obsahu a formám výtvarné výchovy v různém prostředí a v kontextu rozličných požadavků a očekávání.
Studenti rozšiřují své pedagogické portfolio o záznamy, dokumenty a reflexe vlastní aktivní pedagogické činnosti a mají možnost posoudit realizovaný celek od počátků jeho přípravy až po závěrečné hodnocení. Nároky inkluzivního přístupu a nezbytný ohled na zvláštní potřeby žáků či klientů při přípravě a realizaci výukového celku pomáhají studentům v soustředění na obsahové složky výuky, vázané především na komunikaci v hodině. Studenti si uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam otevřené komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků či klientů. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují.
Úvodní setkání; charakteristika předmětu; možnosti výtvarné výchovy v oblasti inkluzivního vzdělávání; možnosti výuky výtvarné výchovy ve školách a zařízeních pro žáky a klienty se zvláštními potřebami; inkluzivní charakter výtvarné výchovy; skupinová příprava a realizace vyučovacích celků pro konkrétní zařízení; individuální konzultace; společná prezentace a reflexe realizovaných celků.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
2. prohlubovat dovednosti studentek a studentů připravovat, realizovat a evaluovat inkluzivní výuku výtvarné výchovy 3. motivovat studentky a studenty k hledání řešení, jak inkluzivní výtvarné vzdělávání uplatnit v různých vzdělávacích institucích (formální, neformální) 4. vést studenty a studentky reflektovanou sebezkušenostní formou k hlubší orientaci v problematice, porozumění vlastím postojům a motivovat je k další práci na sobě (osobní, sociální, kulturní, komunikační kompetence) Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
1) nastudovaný článek od Stanislava Štecha + vypracovaný kvíz (individuální práce) 2) podle pokynů zpracovaný výtvarný/umělecký projekt s prvky inkluze (skupinová práce) 3) k výtvarnému projektu navržená, v semináři realizovaná a reflektovaná výtvarná aktivita (skupinová práce, písemná příprava) 4) vypracovaný „metodník“ (popis ve výuce realizovaných aktivit, s fotodokumentací vzniklých výtv. prací) Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I.: Inkluzívní vzdělávání, Teorie a praxe. GradaPublishing: Praha. 2010. Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio): - student/ka s oporou v nastudované odborné literatuře vysvětlí charakter inkluzivního vzdělávání ve VV (KRAU 1.1) - student/ka vybere a popíše alespoň jeden konkrétní příklad inkluzivně pojaté výuky VV (KRAU 1.2), svůj výběr diskutuje s vyučující/m a ve studijní skupině a kriticky ho reflektuje - student/ka formuluje s oporou v nastudované odborné literatuře, případně na základě vlastní reflektované zkušenosti potřeby vybrané skupiny žáků/žáka se znevýhodněním (KRAU 2.4) - student/ka navrhne, otestuje a reflektuje výuku VV, která má respektující, inkluzivní charakter (KRAU 1.2, 2.4) - student/ka vyhledá, popíše a kriticky reflektuje umělecký projekt, který má inkluzivní charakter, nebo dopad a navrhne k němu navazující výtvarnou aktivitu (KRAU 1.1, 2.2) - student/ka formuluje a reflektuje vlastní postoje a zkušenosti s inkluzivním vzděláváním ve VV, respektujícím způsobem je porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRAU 6.1)
KRAU = kompetenční rámec absolventa/absolventky učitelství https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
|