PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova a inkluzivní vzdělávání - OPBV3V036A
Anglický název: Art Education and Inclusion
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 16 / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V025A
Je prerekvizitou pro: OPBV3V041A, OPBV3V048A, OPBV3V042A
Anotace -
Kurz připravuje studenty na mnohotvárnou a různorodou praxi výtvarné výchovy a aktivní poznávání jejích možností a cílů. Rozšiřuje běžnou představu o náplni a nárocích předmětu o aspekt inkluze, přináší studentům dílčí zkušenost se zodpovědností za průběh a výsledek výuky i poznání specifické dynamiky spolupráce pedagoga s žáky a klienty se zvláštními potřebami. Skupinová příprava i společná realizace vyučovacího celku poskytují studentům pozitivní zkušenost s komunikací v bezpečném prostředí vzdělávacího nebo volnočasového zařízení. Studium odborné literatury i návštěvy vybraného zařízení v době přípravy vyučovacího celku studenty seznámí s konkrétní situací žáků nebo klientů a připraví je na aktivní propojení teoretických znalostí s vlastní praktickou zkušeností. Společná reflexe a závěrečné porovnávání zkušeností z různých prostředí pomáhají studentům vidět výtvarnou výchovu v širokém kontextu možností. Cílem kurzu je rozvíjet tvůrčí a otevřený přístup studentů k situacím, které pedagogická praxe přináší, i k obsahu a formám výtvarné výchovy v různém prostředí a v kontextu rozličných požadavků a očekávání. Studenti rozšiřují své pedagogické portfolio o záznamy, dokumenty a reflexe vlastní aktivní pedagogické činnosti a mají možnost posoudit realizovaný celek od počátků jeho přípravy až po závěrečné hodnocení. Nároky inkluzivního přístupu a nezbytný ohled na zvláštní potřeby žáků či klientů při přípravě a realizaci výukového celku pomáhají studentům v soustředění na obsahové složky výuky, vázané především na komunikaci v hodině. Studenti si uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam otevřené komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků či klientů. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují. Úvodní setkání; charakteristika předmětu; možnosti výtvarné výchovy v oblasti inkluzivního vzdělávání; možnosti výuky výtvarné výchovy ve školách a zařízeních pro žáky a klienty se zvláštními potřebami; inkluzivní charakter výtvarné výchovy; skupinová příprava a realizace vyučovacích celků pro konkrétní zařízení; individuální konzultace; společná prezentace a reflexe realizovaných celků.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Cíl předmětu


1. prohlubovat znalosti studentek a studentů o inkluzivním vzdělávání ve výtvarné výchově (potřeby žáků ve VV, podoby inkluzivní výuky VV, nároky na vyučující VV, výzvy inkluzivní výuky VV)

2. prohlubovat dovednosti studentek a studentů připravovat, realizovat a evaluovat inkluzivní výuku výtvarné výchovy

3. motivovat studentky a studenty k hledání řešení, jak inkluzivní výtvarné vzdělávání uplatnit v různých vzdělávacích institucích (formální, neformální)

4. vést studenty a studentky reflektovanou sebezkušenostní formou k hlubší orientaci v problematice, porozumění vlastím postojům a motivovat je k další práci na sobě (osobní, sociální, kulturní, komunikační kompetence)

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

1) nastudovaný článek od Stanislava Štecha + vypracovaný kvíz (individuální práce)

2) podle pokynů zpracovaný výtvarný/umělecký projekt s prvky inkluze (skupinová práce)

3) k výtvarnému projektu navržená, v semináři realizovaná a reflektovaná výtvarná aktivita (skupinová práce, písemná příprava)

4) vypracovaný „metodník“ (popis ve výuce realizovaných aktivit, s fotodokumentací vzniklých výtv. prací)

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
Literatura

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I.: Inkluzívní vzdělávání, Teorie a praxe. GradaPublishing: Praha. 2010. 
MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora I. Nucles, Hradec Králové 2002. 
MICHALÍK, J.: Školská integrace dětí se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. 
POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Fantisk, Polička 1994, 1995. 
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha 2005; MŠMT 2013 
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.  
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, UK Ped F 1997 
SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba; od zobrazování k autorství. MUNI Brno 2015 
 
ADORNO, T. W.: Reflexe o umění a filosofii („Estetická teorie“, „Paralipomena“) 
HOBDAYOVÁ, A. – OLLIER, K.: Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál, 2000. 
KASTOVÁ, V.: Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Praha, Portál, 1999. 
 
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM



Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Výsledky učení

očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio):

- student/ka s oporou v nastudované odborné literatuře vysvětlí charakter inkluzivního vzdělávání ve VV (KRAU 1.1)

- student/ka vybere a popíše alespoň jeden konkrétní příklad inkluzivně pojaté výuky VV (KRAU 1.2), svůj výběr diskutuje s vyučující/m a ve studijní skupině a kriticky ho reflektuje

- student/ka formuluje s oporou v nastudované odborné literatuře, případně na základě vlastní reflektované zkušenosti potřeby vybrané skupiny žáků/žáka se znevýhodněním (KRAU 2.4)

- student/ka navrhne, otestuje a reflektuje výuku VV, která má respektující, inkluzivní charakter (KRAU 1.2, 2.4)

- student/ka vyhledá, popíše a kriticky reflektuje umělecký projekt, který má inkluzivní charakter, nebo dopad a navrhne k němu navazující výtvarnou aktivitu (KRAU 1.1, 2.2)

- student/ka formuluje a reflektuje vlastní postoje a zkušenosti s inkluzivním vzděláváním ve VV, respektujícím způsobem je porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRAU 6.1)

 

KRAU = kompetenční rámec absolventa/absolventky učitelství

https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf

 

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK