|
|
|
||
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Studující se orientuje v historických epochách vývoje pedagogického myšlení, vzdělávacích institucí a školské politiky. Uvede představitele jednotlivých myšlenkových směrů a koncepcí. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 106 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 6 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
CACH, J. A KOL. (1988 – 1996). Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK. CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro. JUVA, V. (2007). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola. ŠTVERÁK, V. (1991). Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK. VÁŇOVÁ, R. A KOL. (1997). Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK. VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. (1995). Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK. Edice Z dějin pedagogiky Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
|
|
||
1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus. 2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity. 3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance. Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu). 4. Pedagogika J. A. Komenského. 5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K. S. Amerling). 6. Pedagogika a školství v 19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Fröbel, Lindner. Školství v českých zemích v 19. století. 7. Vývoj školy jako vzdělávací instituce. Vzdělávání učitelů. 8. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry 20. století. 9. Školství a pedagogika v ČSR ve 20. století. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|