PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Interpretační činnosti v hudební výchově - OPBH4H051B
Anglický název: Interpretative Activities in Music Education
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Mgr. MgA. Iva Volavá
Prerekvizity : OPBH4H011A, OPBH4H021A, OPBH4H031A, OPBH4H041A
Anotace
Předmět je zaměřen na rozvoj instrumentálních, pěveckých a taktovacích dovedností v návaznosti na předměty Hlasová a nástrojová příprava I-IV a Základy taktovací techniky. Je přípravou na pedagogickou praxi v rámci hudební výchovy na různých typech škol.
Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (18.11.2019)
Cíl předmětu

Zdokonalení nabytých interpretačních dovedností.

Samostatná tvorba charakteristického doprovodu lidových a umělých písní.

Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (11.09.2019)
Literatura

BĚLOHLÁVKOVÁ, P. Úvod do hry na klavír. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-031-2.

Pecháček, S. Hra písní na klavír. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1999. ISBN 80-86039-96-X.

Pecháček, S. Kytarové doprovody lidových písní [hudebnina]. 1.vyd. Jinočany: H & H, 1992. ISBN 80-85467-23-2.

Nedělka, M. Příručka klavírní improvizace I. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-314-8.

Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
Požadavky ke zkoušce
1) Aktivní účast ve výuce
2) Průběžné plnění úkolů zadaných pro domácí přípravu, v případě absence 1 umělá/sborová skladba, nebo 2 lidové písně navíc.
3) Zpěv, hra na klavír a dirigování vybraných písní (korespondujících s požadavky SZZ).
4) Zpěv a doprovod 4 umělých písní (příprava na SZZ).
5) Dirigování připraveného jednoduchého vícehlasu (sbor budou tvořit ostatní studenti).

Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
Sylabus

1. Hra na klavír (popř. jiné hud. nástroje) a současný zpěv lidových nebo populárních písní za použití
a) harmonizace a charakteristické stylizace doprovodu,
b) tvorba instrumentální předehry a dohry,
c) tvorba meziher se zapojením modulačních principů,

2. Nácvik výběru umělých písní (na základě domluvy s pedagogem zpěvu), práce na složce jak vokální, tak složce doprovodné instrumentální

3. Dirigování lidových nebo populárních písní (dle bodu č. 1) a dirigování dvou, tří a čtyřhlasých skladeb

Nácvik repertoáru by měl korespondovat s přípravou na praktickou část SZZ.

Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
Výsledky učení

Zpěv a hra na klavír

  • Student umí zazpívat a zahrát vybrané lidové písně
  • Student umí zazpívat a doprovodit vybrané umělé písně nebo árie.
  • Student umí vyhledat technicky nebo interpretačně obtížná místa a navrhnout jejich metodické řešení.



Dirigování

  • Student analyzuje tříhlasé a čtyřhlasé sborové skladby z hlediska taktovací techniky.
  • Student určí základní dirigentské gesto u vybraných sborových skladeb, umí vyhledat obtížná místa pro taktování a navrhnout jejich řešení.
  • Student je schopen si připravit dynamický plán skladby a vyjádřit ho dirigentským gestem.
  • Student diriguje sborové skladby s vyjádřením jejich charakteru (v gestu, mimice).
  • Student reaguje na zpěv ansámblu (tvořeného ze spolužáků), kriticky ho zhodnotí a navrhne řešení problematických míst.
Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK