Předmět organicky spojuje poznatky o vývoji hudby v historických a formových souvislostech. Je proto zaměřen na osvojení poznatků o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby, o zastoupení forem v konkrétních hudebních dílech; je dále zaměřen na praktické ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem ve vokální i instrumentální podobě, a to ve verifikační úloze teoretických poznatků a v rámci didaktické přípravy. Prezentace forem je realizována v souvislosti s vývojem hudby v kontextech umělecko-historických a obecně historických.
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (02.03.2023)
The course organically combines knowledge about the development of music in historical and form context. It is therefore aimed at acquiring knowledge about the development, patterns and features of the form building, about the representation of forms in specific musical works; is also focused on practical mastery of basic building mechanisms of small forms in vocal and instrumental form, both in the verification task of theoretical knowledge and in didactic preparation. The presentation of forms is realized in connection with the development of music in the context of art-historical and generally historical.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (29.01.2023)
Cíl předmětu -
Cíl spočívá v teoreticko-praktickém osvojení základních formotvorných principů hudby a v získání přehledu o stěžejních meznících hudebně-historického vývoje.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.09.2019)
The aim is to acquire basic theoretical principles of music and to gain an overview of the key milestones of music-historical development.
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (02.03.2023)
Deskriptory -
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin
Seminární úkol: 5 hodin
Příprava na zápočet: 10 hodin
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (02.03.2023)
Expected preparation time for 1 hour lecture: 30 minutes
Expected preparation time for 1 exercise: 60 minutes
Self-study of literature (per semester): 30 hours
Work with study materials (per semester): 20 hours
Completion of continuous assignments (per semester): 10 hours
Seminar assignment: 5 hours
Preparation for credit: 10 hours
Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Prokázání znalosti vývoje hudby a metod jejího zkoumání z hlediska historického a komplexně analytického. Průběžné plnění úkolů na základě aktivní účasti ve výuce s tolerancí nepřítomnosti ve 4 hodinách výuky. Klasifikovaný zápočet má 3 termíny. řádný a 2 opravné.
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (02.03.2023)
Demonstration of knowledge of the development of music and methods of its research from a historical and complex analytical point of view. Continuous completion of assignments based on active participation in class with a tolerance for absence in 4 class periods. Classified credit has 3 terms. Regular and 2 remedial terms.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (31.01.2023)
Literatura -
BENEŠ, J. Čas a hudobná forma. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, II. Bratislava : VŠMU, 1998, s. 39 - 44. ISBN 80-85182-57-2. COLE, W. The Form of Music. 2. vyd. London : The Associated Board od the Royal Schools of Music, 1997. 182 s. ISBN 1-86096-027-8. HAVLÍK, J. Kantáta - vokální symfonie. In: Hudební věda, 1990, roč. XVII, č.1, s. 39 - 47. HAVLÍK, J. Česká symfonie 1945 - 1980. 1. vyd. Praha : Knižnice hudebních rozhledů, 1989. 402 s. ISBN 80-7039-005-0. HUCKE, H. Die Gesänge des Messordinariums. Funktion und Gestalt. In: Kirchenmusik nach dem Konzil. Leipzig : St. Benno-Verlag, 1967, s. 72 - 82. JANEČEK, K. Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU, 1955. 491 s. JIRÁK, K. B. Nauka o hudebních formách. 6. vyd. Praha : Panton, 1985. 411 s. KOHOUTEK, C. Hudební kompozice. Praha : Supraphon, 1989. 519 s. ISBN 80-7058-150-6. KUČERA, V. Vášnivé drama lidskosti. Hudební rozhledy, 1964, roč. 16, č. 9, s. 400 - 405.
RAGS, J. Ob analize perioda. In: Voprosy metodiki prepodavanija muzykal´no-teoretičeskich disciplin, s. 41 - 84. SMOLKA, J. Fuga v české hudbě. 1. vyd. Praha : Panton, 1987. 442 s.
Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981
Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha 1988
Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby. Praha 1989.
Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000.
Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-VI. Praha 2005 nn.
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha : Panton, 1964. 486 s.
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1.
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (02.03.2023)
Crocker, Richard L.: A History of Musical Style, New York1986 Grout, Donald Jay - Palisca, Claude: A History of Western Music, New York 1996 (popř. 1984) Handschin, Jacques: Musikgeschichte im Überblick, Luzern 1948 Wörner, Karl-Heinrich: Geschichte der Musik, 8Göttingen 1993
Dahlhaus, Carl: Nineteenth-Century Music. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press 1989 (překlad Musik des 19. Jahrhunderts, viz Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 6)
Green, Douglass. Form in Tonal Music: An Introduction to Analysis, Second Edition. Holt, Rinehart and Winston : 1979. 336 pp. ISBN-13: 978-0030202865. Berry, Wallace. Form in Music. Prentice Hall : 1985. 439 pp. ISBN-13: 978-0133292855. Stein, Leon. Anthology of Musical Forms. Warner Bros Pubns : 1962. 164 pp. ISBN-13: 978-0874870442. Santa, Matthew. Hearing Form: Musical Analysis With and Without the Score. Routledge : 2009. 624 pp. ISBN-13: 978-0415872638. Caplin, William. Classical Form: A Theory of Formal Functions for the Instrumental Music of Haydn, Mozart, and Beethoven. Oxford University Press : 2000. 320 pp. ISBN-13: 978-0195143997.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (29.01.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Součást komplexně analytická
Komplexní analýza vybraných skladeb s ohledem na pedagogické aspekty analýzy
Hudba k rozboru:
Lidové písně (výběr)
Populární písně (výběr)
J. Ježek: David a Goliáš
F. Max Kníže: Zklamaná láska
Josef Říha: Missa brevis
Zdeněk Pololáník: Liturgická česká mše
J. S. Bach: Malá preludia a fugety (fuga c moll, fuga C dur)
J. S. Bach: Temperovaný klavír (Preludium a fuga Es dur)
J. S. Bach: Francouzské suity, Anglické suity, Německé suity (výběr)
Úspěšné absolvování testu, který bude zahrnovat i poslechovou část - viz seznam aktuálních audioukázek v Moodle.
Ústní část zkoušky - pouze pokud v testu nebylo dosaženo 85 procent - studenti losují a zodpovídají jednu otázku za jednotlivá období (semestr I, semestr II).
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
Complex analytical part
Comprehensive analysis of selected compositions with respect to the pedagogical aspects of the analysis
Music for analysis:
Folk Songs (selection)
Popular songs (selection)
J. Ježek: David a Goliáš
F. Max Kníže: Zklamaná láska
Josef Říha: Missa brevis
Zdeněk Pololáník: Liturgická česká mše
J. S. Bach: Malá preludia a fugety (fuga c moll, fuga C dur)
J. S. Bach: Temperovaný klavír (Preludium a fuga Es dur)
J. S. Bach: Francouzské suity, Anglické suity, Německé suity (výběr)
J. S. Bach: Passacaglia c moll
J. Haydn: Symfonie S úderem kotlů
M. Clementi: Sonatina č. 3 C dur
W. A. Mozart: Malá noční hudba
W. A. Mozart: Variace C dur
L. van Beethoven: Sonáta c moll Patetická
F. Schubert: Impromptu As dur
J. Brahms: Variace na Haydnovo téma
Vicent d´Indy: Istar
L. Janáček: Po zarostlém chodníčku
V. Sommer: Vokální symfonie
P. Eben: Okna pro trubku a varhany
V. Novák: Slovácká suita
F. Chopin: Etuda (výběr)
F. Chopin Preludia (výběr)
J. J. Ryba: Rozmilý slavíčku
Z. Fibich: Vodník
A. Dvořák: Symfonie e moll
A. Dvořák: Vodník
B. Smetana: Vltava
B. Smetana: Polka g moll (Poetické polky)
F. Chopin: Valčík As dur
Česká státní hymna
S. Prokofjev: Pater Lorenzo (Romeo a Julie)
S. Prokofjev: Gavota (Romeo a Julie)
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (29.01.2023)
Sylabus -
1. Hudba a žánry starověku, antické drama, jeho úloha a jeho novověké pojetí
2. Počátky evropské hudby, chorál, monodie, neperiodické útvary, zásadní útvary duchovní a liturgické hudby. Počátky lidové hudby, nejstarší dochované památky české hudby, formová struktura dobových a soudobých vokálních útvarů, základy formové stavby
3. Rytířská hudba, minnesang, hudební útvary epochy, období organální, Notre Dame, ars antiqua, ars nova. Organum, conductus, motetus, ballata, rondeaux, virelais, chasse, caccia, hudba reformace, vokální útvary epochy
4. Renesance, nizozemské školy, kánon, madrigal, italská renesance, renesance v Čechách, literátská bratrstva, symbióza vokální a instrumentální hudby
5. Baroko evropské a české, ricercar, fuga, preludium, toccata, kantáta, oratorium, opera, koncert, kontrapunktické variace, typy hudebního myšlení, znaky instrumentální hudby – motiv, téma, figura, běh, taneční suita
6. Klasicismus evropský a český, znaky hudby, nové homofonní formy – sonátová forma, sonátový cyklus a varianty jeho obsazení, variace, serenáda, opera
7. Romantismus, národní školy, průmět romantického hudebního myšlení do formových útvarů a výraziva – hudba absolutní a programní – symfonie, programní symfonie, symfonická báseň, písňové formy, problematika formy a žánru, cykly, tance, suita, vokální útvary
8. Impresionismus – modální hudba, útvary, český expresionismus
11. Stylové syntézy soudobé hudby – tradice a novátorství výraziva a formy
12. Populární hudba a tzv. hudba nonartificiální jako fenomén 20. století
------------------
Vývoj dějin hudby - LS / pokračování:
Slohová proměna BAROKO x KLASICISMUS, základní charakteristika doby a hudby cca 1750 - 1800. Instrumentální tvorba druhé pol. 18. stol.
Opera 18. století
Osobnosti tzv. PRVNÍ VÍDEŇSKÉ ŠKOLY a jejich dílo, žánry, druhy, formy klasicismu
České země a autoři české provenience v 17. a 18. stol.
Úvod do hudby 19. stol.
Beethoven jako symbol umělce romantismu
Symfonie v 1. pol. 19. stol.
Píseň jako artificiální žánr 19. stol.
Opera 1. poloviny 19. stol.
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
1. Ancient music and genres, drama, its role and its modern conception 2. The beginnings of European music, chant, monody, non-periodic formations, essential formations of sacred and liturgical music. The beginnings of folk music, the oldest preserved monuments of Czech music, the form structure of contemporary and contemporary vocal formations, the foundations of the form building 3. Knight's music, minnesang, music formations of the epoch, organic period, Notre Dame, ars antiqua, ars nova. Organum, conductus, motetus, ballata, rondeaux, virelais, chasse, caccia, music of the Reformation, vocal formations of the epoch 4. Renaissance, Dutch schools, canon, madrigal, Italian Renaissance, Renaissance in Bohemia, literary brotherhoods, symbiosis of vocal and instrumental music 5. Baroque European and Czech, ricercar, fugue, prelude, toccata, cantata, oratorio, opera, concert, counterpoint variations, types of musical thinking, signs of instrumental music - motive, theme, figure, running, dance suite 6. European and Czech classicism, signs of music, new homophonic forms - sonata form, sonata cycle and variants of its cast, variation, serenade, opera 7. Romanticism, national schools, projection of romantic musical thinking into form and expressions - absolute and program music - symphony, program symphony, symphonic poem, song forms, problems of form and genre, cycles, dances, suite, vocal formations 8. Impressionism - modal music, formations, Czech expressionism 9. Expressionism - atonal music, serialism, 2nd Vienna school, Czech expressionism 10. Neoclassicism - extended tonality 11. Stylish syntheses of contemporary music - tradition and innovation of expressions and forms 12. Popular music and so-called nonartificial music as a phenomenon of the 20th century
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (29.01.2023)
Výsledky učení -
Hudební formy
Studující charakterizuje, analyzuje následující formy a jejich složky a na hudebním nástroji a vokálně představí příklady útvarů (na základě ukázek z učebnic nebo z vlastního repertoáru):
hudebněvýrazové prostředky, druhy faktury,
základní stavební materiál – motiv, téma, figura, běh (představení útvarů na nástroji),
motivická a tematická práce (představení druhů práce na nástroji),
věta, perioda, dvojperioda (představení útvarů na nástroji),
introdukce, mezivěta, koda (představení útvarů na nástroji),
malá jednodílná a vícedílná forma (představení útvaru na nástroji),
velká dvoudílná a třídílná forma (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivýchdílů),
rondo (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých dílů),
variace (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých dílů),
sonátová forma (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých dílů),
sonátový cyklus nebo nebo sonatina (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých vět),
fuga nebo fugeta (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých dílů),
svita (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých částí),
cykly (charakteristika dle soudržnosti),
vokální formy – píseň lidová česká a moravská, umělá (10 vokálních ukázek, nikoli však dětských písní užívaných v mateřské škole nebo na 1. stupni ZŠ),
mše, oratorium, kantáta, opera, pašije, pastorela (krátké vokální ukázky (zanotuje 1 ukázku z libovolné mše, například z Dvořákovy Lužanské mše, z Mozartovy Korunovační mše, z Brixiho Missa Pastoralis apod., zanotuje ukázku z oratoria, například z Händlova oratoria Juda Makabejský apod., zanotuje ukázku z libovolné opery, zanotovat kus pastorely, například J.J. Ryby),
melodram, motet,
kánon (vokální ukázka nápěvu kánonu),
instrumentální formy – pochod, valčík, polka, mazurka, polonéza (ukázka 3 útvarů), invence, bagatela, etuda, preludium, ekloga, nokturno (ukázka 2 útvarů), programní hudba (zanotuje nebo na nástroj zahraje 2 motivy z libovolné symfonické básně či programní symfonie).
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)
Musical forms
The learner will characterize and analyze the following forms and their components and present examples of the forms on a musical instrument and vocally (based on examples from textbooks or from their own repertoire):
musical means of expression, types of texture,
basic building material - motif, theme, figure, run (performance of formations on the instrument),
motivic and thematic work (introduction of types of work on the instrument),
phrase, period, double period (introducing the formations on the instrument),
introduction, interlude, coda (introduction of the formations on the instrument),
small one-part and multi-part form (introduction of a unit on the instrument),
large two-part and three-part form (logically arranged phrases of the beginnings of the individual parts),
rondo (logically arranged phrases of the beginnings of the individual parts),
variations (logically arranged phrases at the beginning of each part),
sonata form (logically arranged phrases at the beginning of each movement),
sonata cycle or sonatina (logically arranged phrases of the beginnings of individual phrases),
fugue or fughetta (logically arranged phrases of the beginnings of the individual movements),
a suite (logically arranged phrases at the beginning of each movement),
cycles (characterised by coherence),
vocal forms - Czech and Moravian folk songs, artificial songs (10 vocal examples, but not children's songs used in kindergarten or primary school),
Mass, oratorio, cantata, opera, passion, pastorale (short vocal excerpts (notes 1 excerpt from any mass, e.g. from Dvořák's Lusatian Mass, Mozart's Coronation Mass, Brixi's Missa Pastoralis, etc, notate an excerpt from an oratorio, e.g. Handel's oratorio Judas Maccabeus, etc., notate an excerpt from any opera, notate a piece of pastorello, e.g. by J.J. Fish), melodrama, motet, canon (vocal sample of a canon tune), instrumental forms - march, waltz, polka, mazurka, polonaise (sample of 3 pieces), invention, bagatelle, etude, prelude, eclogue, nocturne (sample of 2 pieces), programme music (notate or play on the instrument 2 motifs from any symphonic poem or programmatic symphony).
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)