PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Literatura II – od osvícenství po realismus - OPBG4G043A
Anglický název: Literature II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 0 / 0 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Je prerekvizitou pro: OPBG4G065B, OPBG4G054B
Anotace -
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům stručný přehled o německé literatuře 18. a 19. století v evropském kontextu (osvícenství, hnutí Bouře a vzdor, německá klasika a romantika jako specifické proudy německé literatury, dále doba předbřeznová, biedermeier a realismus). Nedílnou součástí kursu je vysvětlení hlavních literárněhistorických pojmů (Aufklärung, Empfindsamkeit, Sturm und Drang, Klassik, Romantik, Vormärz, Biedermeier, Realismus) a výklad vývojových tendencí převažujících literárních druhů a žánrů. Literární jevy jsou podávány na historickém, filosofickém a kulturním pozadí 18. a 19. století, včetně přehledu různých výkladů literárně-historického vývoje a hlavních estetických teorií. Důraz ve výkladu je kladen na tzv. Výmarskou klasiku (Goethe a Schiller), jednotlivé etapy romantismu (Jena, Heidelberg, Berlín, tzv. Švábská škola) a na základní specifické rysy německého tzv. poetického realismu. Práce v semináři se zaměří na vybrané texty daného období (ukázky z filozofických, estetických a literárně teoretických textů) a na rozbor básnických, prozaických a dramatických děl. Předmět obsahuje následující témata: filosofické základy osvícenství, racionalismus a sentimentalismus jako hlavní směry literatury osvícenství; lyrická tvorba, osvícenské divadlo (Gottsched, Lessing), vliv sentimentalismu (Klopstock), román v německém osvícenství (Wieland, Schnabel, Gellert); literatura hnutí Sturm und Drang, filosofická koncepce hnutí (J. G. Herder), mladý Goethe a Schiller, drama hnutí Sturm und Drang, tvorba G. A. Bürgera; Výmarská klasika: Goethe a Schiller, Výmar jako centrum kulturního života, klasické drama, společná umělecká aktivita Goetha a Schillera; německy psaná literatura raného, vrcholného a pozdního romantismu, její filosofický základ a specifické estetické teorie a žánry; významní představitelé romantismu: bratři Schlegelové, Novalis, Wackenroder, Tieck, Brentano, Arnim, bratři Grimmové, Eichendorff, Hoffmann, Chamisso, Fouqué, tzv. Švábská škola); literatura epochy biedermeieru a doby předbřeznové: lyrika (Mörike, Droste-Hülshoff), epika (Gotthelf, Stifter); drama epochy biedermeieru (Hebbel, Grillparzer), vídeňské lidové divadlo: Raimund, Nestroy); specifika německého realismu – poetický realismus, filosofické směry, které ho ovlivnily (positivismus, materialismus, marxismus, Nietzsche, Schopenhauer), základní rysy a teorie poetického realismu (Vischer, Heyse); romány poetického (Freytag, Keller, Raabe) a kritického realismu (Fontane); novely, povídky (Storm, Keller, Meyer) a lyrika v období realismu(Storm, Meyer, Liliencron).
Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (26.01.2023)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 148,0
Zakončení Zk
   
Přímá výuka  
Přednášky: 2
Cvičení: 1
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin
Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (25.08.2021)
Literatura

1. Wessels, H.F. (Hrsg.). Aufklärung. Königstein/Ts. : Athenäum-Verlag, 1983.
2. Wiese, B. von (Hrsg.) Deutsche Gedichte. Berlin : Cornelsen Verlag, 1993. ISBN 3-464-57000-2.
3. Baumann, B.; Oberle, B. Deutsche Literatur in Epochen. 2. aktual. vyd. Ismaning : Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-001399-3.
4. Žmegač, V. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Weinheim : Beltz Athenäum Verlag, 1997. ISBN 3-445-08577-3.
5. Pochlatko, H.; Koweindl, K.; Amon, E. Einführung in die Literatur des deutschen Sprachraumes von ihren Anfängen bis zur Gegenwart. Wien : Wilhelm Braumüller, 1989. ISBN 3 7003 825 6.
6. Wetzel, Ch. Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1986. ISBN 3-12-347480-1.
7. Sorensen, B.A. Geschichte der deutschen Literatur. Bd. I : vom Mittelalter bis zur Romantik. München : C. H. Verlagsbuchhandlung, 1997. ISBN 3-406-42016-8.
8. Slovník německy píšících spisovatelů. Německo. Praha: LIBRI, 2018.
9. Rothmann, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Stuttgart : Philipp Reclam jun. 18. (erweiterte Ausgabe), 2003. ISBN 3-15-010525-0.
10. Böttcher, K.; Geerdts, H.J. Kurze Geschichte der deutschen Literatur. Berlin : Volk und Wissen, 1981.
11. Borries, E. und E. von. Deutsche Literaturgeschichte : Bd.2 Aufklärung und Empfindsamkeit : Sturm und Drang. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 1991. ISBN 3-423-03342-8.

Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (24.08.2021)
Požadavky ke zkoušce
  • docházka, po domácí přípravě aktivní práce s texty v semináři;
  • rozbor se zaměřuje na tematickou, kompoziční a jazykovou komponentu díla, v epice na narativní strukturu, v dramatu na způsob výstavby textu a konfiguraci postav a zohledňuje historické pozadí a filosoficko-estetické proudy dobového myšlení, které tvoří základ literární periodizace (osvícenství, klasicismus, klasika, preromantické hnutí);
  • vhodná je zmínka literárně-kritického a čtenářského ohlasu, případně filmové či moderní divadelní adaptace;
  • před skončením kursu (nejpozději do 15.05.2024) odevzdává každý jeho frekventant krátký písemný referát (max. tři strany) k vybranému textu. Téma lze do 15.03.2024 zvolit z následujících možností:
    • Gotthold Ephraim Lessing: Emilia Galotti (1772)
    • Heinrich Leopold Wagner: Die Kindermörderin (1776)
    • Friedrich Schiller: Don Carlos [Dom Karlos, Infant von Spanien] (1787)
    • Johann Wolfgang Goethe: Egmont (1788)
    • Johann Wolfgang Goethe: Faust I (1808)
    • Heinrich von Kleist: Michael Kohlhaas (1810)
    • Heinrich Heine: Deutschland. Ein Wintermärchen (1844)
    • Gottfried Keller: Romeo und Julia auf dem Dorfe (1856)
    • Theodor Fontane: Effi Briest (1896)
  • předmět je zakončen zkouškou, studující může volit mezi její písemnou a ústní formou.
Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (31.01.2024)
Sylabus

 

  • Organisatorische Hinweise, Pflichtlektüre: G. E. Lessing: Nathan der Weise; F. Schiller: Die Räuber; J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers; J. W. Goethe: Faust I, J. W. Goethe: Zauberlehrling; F. Schiller: Der Handschuh; G. A. Bürger: Lenore, Novalis: Heinrich von Ofterdingen, H. Heine: Deutschland. Ein Wintermärchen, G. Keller: Romeo und Julia auf dem Dorfe; T. Fontane: Effi Briest
  •  Die Fabeln (Lessing, Gellert) 
  •  Anakreontik (Gleim)
  •  G. E. Lessing: Nathan der Weise (Ringparabel)
  •  F. Schiller: Die Räuber (Auszug)
  •  J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers (Auszug
  •  J. W. Goethe: Faust I (Auszug)
  •  J. W. Goethe: Der Zauberlehrling, G. A. Bürger: Lenore; F. Schiller: Der Handschuh 
  • Novalis: Heinrich von Ofterdingen
  • H. Heine: Deutschland. Ein Wintermärchen
  • G. Keller: Romeo und Julia auf dem Dorfe
  • T. Fontane: Effi Briest
Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (31.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK