PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Jazyková cvičení a reálie I - OPBG4G011A
Anglický název: Practical language and regional studies I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 55 / 48 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.
Carolina Meyer
prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Anotace -
V jazykových cvičeních se na základě běžných textů studenti zabývají vybranými gramatickými jevy německého jazyka; jazyková cvičení zároveň podporují rozvoj všech čtyř komunikativních dovedností (poslech, mluvení, čtení a psaní). V centru pozornosti je zlepšení vyjadřovacích schopností studentů v oblasti gramatiky a slovní zásoby, cílem je postupné dosažení úrovně B2+. Nad rámec procvičování gramatických jevů určených pro všechny seminární skupiny poskytují jazyková cvičení také možnost věnovat se individuálním potřebám jazykového zdokonalování jednotlivých studentů. Přehled hlavních témat: Gramatika: trpný rod, konjunktiv 2, slovosled a zápor. Konverzační okruhy: rodina, povolání, studium, žádost o místo, motivační dopis. Součástí předmětu je přednáška z dějin NMZ. Jejím obsahem jsou základní data z německých, rakouských a švýcarských dějin od Vídeňského kongresu (1814/15), přes vznik Druhé německé říše (1871), Rakousko-Uhersko, Švýcarskou konfederaci od roku 1815 až po události nejnovější doby.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (04.09.2024)
Cíl předmětu

Studující

  • vyjadřuje se srozumitelně a podrobně k široké škále témat (v ZS rodina, povolání, studium, žádost o místo, motivační dopis),
  • vysvětí své stanovisko k aktuálním otázkám a uvádí výhody a nevýhody různých řešení,
  • píše srozumitelné texty na širokou škálu témat,
  • obhájí nebo vyvrátí určitý názor v diskusi v německém jazyce,
  • má přehled o středoevropském vývoji s přihlédnutím k Českým zemím,
  • zařadí hlavní události a základní údaje v časové ose,
  • analyzuje rozhodující podněty k převratným dobovým událostem: Vídeňský kongres, vznik samostatného Německa, první světová válka, rozpad Rakouska-Uherska, střední Evropa mezi dvěma válkami, vznik dvou německých států, znovusjednocení, Evropská unie.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 120 hodin
Přidělené kredity 4
Zakončení Z+Zk
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 9 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Literatura

DUSILOVÁ, D. et al. Sprechen Sie Deutsch? Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. 4. 1. vyd. Praha: Polyglot, 1999. ISBN 80-86195-06-6.

HÖPPNEROVÁ, V., KERNEROVÁ J. Němčina v hospodářství. 4., přeprac. vyd. Praha: Ekopress, 2008. ISBN 978-80-86929-40-8.

HÖPPNEROVÁ, V. Deutsch an der Uni: němčina pro vysoké školy. 2., rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2009. ISBN 978-80-86929-42-2.

KOITHAN, U., MAYR-SIEBER, T. et al.: Aspekte neu. Mittelstufe Deutsch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen 2018. ISBN 978-3-12-605024-1.

MENZEL, F., HEŘMANOVÁ-MENZELOVÁ, R. Tematická učebnice němčiny. Jihlava: Jazyková škola Jihlava, 2002.

SANDER, I., DANIELS, A.; KÖHL-KUHN R. et al. Mittelpunkt neu B2: Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016. Deutsch als Fremdsprache. ISBN 978-3-12-676653-1.

MÜLLER, H. M. Schlaglichter der deutschen Geschichte. 3. Aufl. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 2009. ISBN 3-89331-486-5. (v českém vydání: Dějiny Německa. Praha: Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-125-5.)

CONTZE, W., HENSCHEL, V. Deutsche Geschichte : Epochen und Daten. 6. Aufl. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1996.

ZÖLLNER, E. Geschichte Österreichs. Wien: Verlag für Geschichte und Politik, 1990. ISBN 3-7028-0304-1.

VEBER, V., HLAVÁČEK, I. et. al. Dějiny Rakouska. Praha: nakl. Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-491-2.

FAHRNI, D. Schweizer Geschichte. 7. Aufl. Zürich: Pro Helvetia, 1996. ISBN 3-908102-49-9.

HILGEMANN, W., KINDER, H. dtv- Atlas zur Weltgeschichte. 34. Aufl. München: 2000. ISBN 3-423-03001-1. (v českém vydání: Encyklopedický atlas světových dějin. Praha: Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-243-X.)

 

 

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Zápočet z dějin NMZ:

  • aktivní účast na přednášce,
  • krátký test, který lze jednou opakovat.

Zkouška z jazykových cvičení:

  • test – na minimálně 70% úspěšnosti, celkem 3 pokusy (1 řádný a 2 opravné).
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Sylabus

Sylabus semináře:

  1. Mein Leben und meine Familie
  2. Passiv in allen sechs Tempora
  3. Passiv in allen sechs Tempora, Wiederholung
  4. Vorgans- und Zustandspassiv
  5. Umschreibungsformen des Passivs
  6. Wortstellung im Haupt- und Nebensatz, Negation
  7. Konjunktiv II und seine Bildung
  8. Konjunktiv II und seine Umschreibung
  9. Konjunktiv II und sein Gebrauch
  10. Textarbeit
  11. Textarbeit

Sylabus přednášky:

  1. Vídeňský kongres, politické ideje od 19. století
  2. Německá říše 1871-1918
  3. Výmarská republika
  4. Třetí říše
  5. Evropa po druhé světové válce
  6. SRN 1949-1990
  7. NDR 1949-1990
  8. znovusjednocené Německo
  9. Rakousko v 19. a 20. století
  10. Švýcarsko a jeho neutralita

 

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • ovládá nově probrané gramatické jevy (trpný rod, slovosled, negaci, konjuktiv préterita, konjunktiv plusquamperfekta),
  • propojí je s již známými gramatickými jevy a používá tyto znalosti v psaném i mluveném projevu,
  • aktivně používá novou slovní zásobu, účastní se rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce,
  • porozumí hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru,
  • píše srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlí své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností,
  • rozumí článkům a zprávám, textům současné prózy, delším promluvám a přednáškám a většině filmů ve spisovném jazyce,
  • dokáže sledovat i složitou výměnu názorů,
  • porozumí vývojovým tendencím v německých a rakouských dějinách v 19. a 20. století,
  • uvědomí si a porovná rozdíly ve vývojových fázích Německa, Rakouska a Švýcarska,
  • vyjmenuje a charakterizuje základní politické ideje 19. a 20. století: konzervativismus, liberalismus, demokratismus a nacionalismus ve všech jejich odstínech od krajní pravice po krajní levici,
  • zformuluje důvody vzniku obou světových válek a zhodnotí roli Německa v nich,
  • uvede argumenty pro vznik rozděleného Německa po druhé světové válce a popíše NSR a NDR,
  • zhodnotí roli Rakouska a Švýcarska jako neutrálních států,
  • uvede příklady z role německy mluvících zemích v Evropské unii po roce 1990.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK