V jazykových cvičeních se na základě běžných textů studenti zabývají vybranými gramatickými jevy německého jazyka; jazyková cvičení zároveň podporují rozvoj všech čtyř komunikativních dovedností (poslech, mluvení, čtení a psaní). V centru pozornosti je zlepšení vyjadřovacích schopností studentů v oblasti gramatiky a slovní zásoby, cílem je postupné dosažení úrovně B2+. Nad rámec procvičování gramatických jevů určených pro všechny seminární skupiny poskytují jazyková cvičení také možnost věnovat se individuálním potřebám jazykového zdokonalování jednotlivých studentů. Přehled hlavních témat: Gramatika: trpný rod, konjunktiv 2, slovosled a zápor. Konverzační okruhy: rodina, povolání, studium, žádost o místo, motivační dopis.
Součástí předmětu je přednáška z dějin NMZ. Jejím obsahem jsou základní data z německých, rakouských a švýcarských dějin od Vídeňského kongresu (1814/15), přes vznik Druhé německé říše (1871), Rakousko-Uhersko, Švýcarskou konfederaci od roku 1815 až po události nejnovější doby.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (04.09.2024)
In the language exercises, students work on selected grammatical phenomena of the German language on the basis of common texts; the language exercises also support the development of all four communicative skills (listening, speaking, reading and writing). The focus is on improving students' expressive skills in grammar and vocabulary, with the aim of gradually reaching B2+ level. Beyond the practice of grammatical phenomena designed for all seminar groups, the language exercises also provide opportunities to address the individual language improvement needs of each student. Overview of the main topics. Conversational topics: family, occupation, study, job application, cover letter. The course includes a lecture on the culture and history of the German-speaking countries. This semester's program includes basic data on German, Austrian, and Swiss history from the 19th to the 21st centuries in a European context.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
In den Sprachübungen werden anhand von aktuellen Texten ausgewählte grammatikalische Phänomene der deutschen Sprache erarbeitet; die Sprachübungen unterstützen darüber hinaus die Entwicklung aller vier kommunikativen Fertigkeiten (Hören, Sprechen, Lesen und Schreiben). Der Schwerpunkt liegt auf der Verbesserung der Ausdrucksfähigkeit in Grammatik und Wortschatz mit dem Ziel, schrittweise das Niveau B2+ zu erreichen. Neben den für alle Seminargruppen konzipierten Übungen zu grammatikalischen Phänomenen bieten die Sprachübungen auch die Möglichkeit, auf die individuellen Bedürfnisse der Studierenden einzugehen. Die Hauptthemen im Überblick. Konversationsthemen: Familie, Arbeit, Studium, Bewerbung, Bewerbungsschreiben.
Der Kurs beinhaltet einen Vortrag über die Geschichte der deutschsprachigen Länder. Er umfasst die Grunddaten der deutschen, österreichischen und schweizerischen Geschichte vom Wiener Kongress (1814/15) über die Gründung des Zweiten Deutschen Reiches (1871), der Österreichisch-Ungarischen Monarchie, der Schweizerischen Eidgenossenschaft ab 1815 bis hin zu aktuellen Ereignissen.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (04.09.2024)
Cíl předmětu
Studující
vyjadřuje se srozumitelně a podrobně k široké škále témat (v ZS rodina, povolání, studium, žádost o místo, motivační dopis),
vysvětí své stanovisko k aktuálním otázkám a uvádí výhody a nevýhody různých řešení,
píše srozumitelné texty na širokou škálu témat,
obhájí nebo vyvrátí určitý názor v diskusi v německém jazyce,
má přehled o středoevropském vývoji s přihlédnutím k Českým zemím,
zařadí hlavní události a základní údaje v časové ose,
analyzuje rozhodující podněty k převratným dobovým událostem: Vídeňský kongres, vznik samostatného Německa, první světová válka, rozpad Rakouska-Uherska, střední Evropa mezi dvěma válkami, vznik dvou německých států, znovusjednocení, Evropská unie.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
120 hodin
Přidělené kredity
4
Zakončení
Z+Zk
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
9 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
15 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
30 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Literatura
DUSILOVÁ, D. et al. Sprechen Sie Deutsch? Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. 4. 1. vyd. Praha: Polyglot, 1999. ISBN 80-86195-06-6.
HÖPPNEROVÁ, V., KERNEROVÁ J. Němčina v hospodářství. 4., přeprac. vyd. Praha: Ekopress, 2008. ISBN 978-80-86929-40-8.
HÖPPNEROVÁ, V. Deutsch an der Uni: němčina pro vysoké školy. 2., rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2009. ISBN 978-80-86929-42-2.
KOITHAN, U., MAYR-SIEBER, T. et al.: Aspekte neu. Mittelstufe Deutsch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen 2018. ISBN 978-3-12-605024-1.
MENZEL, F., HEŘMANOVÁ-MENZELOVÁ, R. Tematická učebnice němčiny. Jihlava: Jazyková škola Jihlava, 2002.
SANDER, I., DANIELS, A.; KÖHL-KUHN R. et al. Mittelpunkt neu B2: Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016. Deutsch als Fremdsprache. ISBN 978-3-12-676653-1.
MÜLLER, H. M. Schlaglichter der deutschen Geschichte. 3. Aufl. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 2009. ISBN 3-89331-486-5. (v českém vydání: Dějiny Německa. Praha: Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-125-5.)
CONTZE, W., HENSCHEL, V. Deutsche Geschichte : Epochen und Daten. 6. Aufl. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1996.
ZÖLLNER, E. Geschichte Österreichs. Wien: Verlag für Geschichte und Politik, 1990. ISBN 3-7028-0304-1.
VEBER, V., HLAVÁČEK, I. et. al. Dějiny Rakouska. Praha: nakl. Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-491-2.
FAHRNI, D. Schweizer Geschichte. 7. Aufl. Zürich: Pro Helvetia, 1996. ISBN 3-908102-49-9.
HILGEMANN, W., KINDER, H. dtv- Atlas zur Weltgeschichte. 34. Aufl. München: 2000. ISBN 3-423-03001-1. (v českém vydání: Encyklopedický atlas světových dějin. Praha: Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-243-X.)
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Požadavky ke zkoušce
Zápočet z dějin NMZ:
aktivní účast na přednášce,
krátký test, který lze jednou opakovat.
Zkouška z jazykových cvičení:
test – na minimálně 70% úspěšnosti, celkem 3 pokusy (1 řádný a 2 opravné).
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Sylabus
Sylabus semináře:
Mein Leben und meine Familie
Passiv in allen sechs Tempora
Passiv in allen sechs Tempora, Wiederholung
Vorgans- und Zustandspassiv
Umschreibungsformen des Passivs
Wortstellung im Haupt- und Nebensatz, Negation
Konjunktiv II und seine Bildung
Konjunktiv II und seine Umschreibung
Konjunktiv II und sein Gebrauch
Textarbeit
Textarbeit
Sylabus přednášky:
Vídeňský kongres, politické ideje od 19. století
Německá říše 1871-1918
Výmarská republika
Třetí říše
Evropa po druhé světové válce
SRN 1949-1990
NDR 1949-1990
znovusjednocené Německo
Rakousko v 19. a 20. století
Švýcarsko a jeho neutralita
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
propojí je s již známými gramatickými jevy a používá tyto znalosti v psaném i mluveném projevu,
aktivně používá novou slovní zásobu, účastní se rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce,
porozumí hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru,
píše srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlí své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností,
rozumí článkům a zprávám, textům současné prózy, delším promluvám a přednáškám a většině filmů ve spisovném jazyce,
dokáže sledovat i složitou výměnu názorů,
porozumí vývojovým tendencím v německých a rakouských dějinách v 19. a 20. století,
uvědomí si a porovná rozdíly ve vývojových fázích Německa, Rakouska a Švýcarska,
vyjmenuje a charakterizuje základní politické ideje 19. a 20. století: konzervativismus, liberalismus, demokratismus a nacionalismus ve všech jejich odstínech od krajní pravice po krajní levici,
zformuluje důvody vzniku obou světových válek a zhodnotí roli Německa v nich,
uvede argumenty pro vznik rozděleného Německa po druhé světové válce a popíše NSR a NDR,
zhodnotí roli Rakouska a Švýcarska jako neutrálních států,
uvede příklady z role německy mluvících zemích v Evropské unii po roce 1990.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)