|
|
|
||
Předmět studentům dovolí seznámit se se základními koncepty didaktiky cizích jazyků (francouzštiny) a jejich praktickým dopadem na současnou výuku jazyka na základních a středních školách i dalších institucích v ČR i ve světě. Student získá teoretickou oporu pro návaznou přípravu na budoucí povolání učitele jazyka, stejně jako terminologický aparát pro další návazné prohlubující studium, včetně možnosti studovat základní texty v originále. Student též pochopí vztah mezi výukou a její reflexí. Praktická část předmětu se zaměří na analýzu stěžejních kurikulárních textů a jejich konkretizaci v běžné školní praxi (návaznost na předmět Oborová praxe s reflexí).
Témata: Úvodní vymezení pojmů didaktiky cizích jazyků, Terminologie FLE a FLS, Další přístupy k výuce jazyka (FLM, FOS, FOU), Vztah učitel-žák, Pedagogický trojúhelník, Sociokulturní vlivy na výuku FLE, Mezipředmětové vztahy ve výuce jazyků, Historie metod a metodologií, Kontext výuky FLE a FLS ve světe a u nás, Základní dokumenty jazykové výuky ve světě a u nás (SERRJ, RVP)
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Student definuje základní pojmy výuky cizích jazyků (francouzštiny). Student zná obsah základních koncepčních dokumentů spojených s výukou cizích jazyků. Student porovná metody výuky cizích jazyků v historickém i současném úhlu pohledu. Student popíše kontext výuky francouzského jazyka ve světě i v ČR. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut (aktivizace obsahů z předchozích přednášek) Seminární práce 10 hodin (konkretizace zvoleného didaktického pojmu v učebnicích jazyka) Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
1. Aktivní účast na seminářích, tolerují se max. 3 absence za semestr, 2. průběžné a včasné plnění všech zadaných úkolů, 3. splnění zápočtového testu na min. 70 % úspěšnosti, přičemž na zápočet je vypisován jeden řádný a jeden opravný termín. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006. MARTINEZ, P. La didactique des langues étrangères. Paris : Collection Que sais-je? PUF, 2018. BERTOCCHINI, P.,COSTANZO, E. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2. vydání) Coll. Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001. CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003. CUQ, J.-P. a I. GRUCA. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013. ROBERT, J.-P. (coll.) Faire classe en FLE – Une approche actionnelle et pragmatique. Paris: Hachette FLE, 2011. PUREN, C. Histoire des méthodologies d’enseignement des langues vivantes, Paris: Nathan-CLE international, 1988. Révisée en version numérique en 2012 : https://www.christianpuren.com/mes-travaux/1988a/ Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Setkání 1-3: Úvodní vymezení pojmů didaktiky cizích jazyků, Terminologie FLE a FLS, Další přístupy k výuce jazyka (FLM, FOS, FOU)
Setkání 4-5: Vztah učitel-žák, Pedagogický trojúhelník Setkání 6-7: Sociokulturní vlivy na výuku FLE, Mezipředmětové vztahy ve výuce jazyků Setkání 8-10: Historie metod a metodologií, Kontext výuky FLE a FLS ve světe a u nás Setkání 11-12: Základní dokumenty jazykové výuky ve světě a u nás (SERRJ, RVP) Setkání kombinují přednáškovou a seminární část předmětu do jednoho celku. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Setkání 1-3: Student definuje základní pojmy didaktiky FLE. Setkání 4-5: Student vyjmenuje několik typů učitele a žáka FLE. Student zhodnotí vlastní přístup k výuce FLE v minulosti i současnosti. Student popíše a vysvětlí vztahy v didaktickém trojúhelníku ve vztahu k výuce FLE. Setkání 6-7: Student analyzuje výuku FLE z pohledu mezipředmětových vztahů. Student vysvětlí vlivy, které ovlivňují výuku jazyků. Setkání 8-10: Student popíše kontext výuky FLE. Student porovná vybraní metody výuky jazyků v historickém úhlu pohledu. Setkání 11-12: Student popíše hlavní přínos kurikulárních a koncepčních dokumentů. Student definuje základní pojmy ze SERRJ (plurilingvní a plurikulturní kompetence, deskriptor, akční přístup, mediace) Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|