|
|
|
||
Uvedení do filologie francouzského jazyka je pojato ve dvou částech – lingvistické a literárně teoretické. V první části budou studenti seznámeni s jazykem jako langue, parole a langage, s jeho výstavbou (roviny a plány) a mechanismy jeho fungování, s diciplínami, které je studují, jakož i se strukturou a diachronií francouzského diasystému. V části druhé studenti získají teoretické znalosti a upevní si zásadní vědomosti v oboru literární teorie, literární historie a literární kritiky s důrazem na francouzskou filologii. Získané vědomosti si studenti osvojí samostatnou četbou literárněvědných článků českých i zahraničních romanistů a interpretací francouzských literárních textů. Každý student si povede svůj čtenářský deník ve francouzštině. Studenti dokážou rozlišit a pochopit pojmy z teorie literatury: historie, kritika, komparatistika, světová literatura, frankofonní literatura, interpretace, recepce literárního díla, česká a světová romanistika. Studenti se naučí pracovat se základními tištěnými příručkami (BRUCKNER, Josef, FILIP, Jiří, Větší poetický slovník. Praha: 1968. HRABÁK, Josef, Poetika. Praha: 1977. VLAŠÍN, Štěpán, Slovník literární teorie. Praha: 1977. Slovník světových literárních děl, Odeon, 1988. Slovník spisovatelů: Francie, Švýcarsko, Belgie, Lucembursko, Odeon 1988).
Témata: Jazyk, jeho struktura a fungování; Roviny a plány popisu jazyka; Jazykovědné disciplíny; Diasystém francouzského jazyka; K čemu slouží literatura/humanitní studium/filologie?
Rozdělení literární vědy; Základní odborné termíny z poetiky a stylistiky; Literární kritika/hermeneutika/poetika/komparatistika/světová literatura/frankofonní literatura; Druhy a žánry; Epika - Lyrika – Drama; Pojem vypravěč a imaginárno.
Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
TEORIE LITERATURY, vyučující Milena Fučíková Student/ka si bude pamatovat nejdůležitější literárněvědné pojmy: rozliší epické, lyrické a dramatické žánry při četbě literárních děl. Bude je umět vysvětlit na základě vhodných příkladů. Student/ka si bude schopen/na vyjmenovat a popsat hlavní literární hnutí u dějin francouzské literatury od 16. století (F.Villon) až po soudobou literaturu. Student/ka si bude po přečtení povinné literatury vědět rady s odborným rozborem významných literárních děl francouzské a frankofonní literatury. ÚVOD DO LINGVISTIKY Studující dokáže popsat systém a výstavbové roviny a plány jazyka, charakterisovat jeho diasystém a všechny zmíněné útvary uchopit vědeckým pojmoslovím jednotlivých disciplin lingvistiky. Je s to charakterisovat vztahy mezi jednotlivými jazyky světa a vztahy jazyků a jejich jazykových společenství. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
(1) Přímá výuka Jiří Jančík: 6x45 minut (přednáška)
(2) Přímá výuka Milena Fučíková: 6x45 minut (přednáška) Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15minut Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře: 45minut Studenti si prostudují materiály, které jim vyučující s předstihem dodá v MS Teams - pustit si nahrané přednášky, Čítanka francouzských textů, povinná četba v souborech pdf, pedagogicky zaměřená videa a podcasty apod. Samostudium literatury (za semestr): 85 hodin Na první přednášce budou studenti seznámeni se systémem průběžné četby a analýzy literárních textů. Samostatně si během semestru nastudují doporučenou literaturu, kterou jim vyučující poskytne v souborech.pdf ve francouzském originále. Na konci semestru odevzdají jeden test (individuálně opravený, komentář v e-mailu). Práce se studijními materiály: 10 hodin Plnění průběžných úkolů: 10 hodin
Plnění předmětu Seminární práce z Úvodu do lingvistiky: 10 hodin
Seminární práce z Úvodu do teorie literatury: 0 hodin Příprava na Z+Záp: 24hodin Zkouška se skládá z vědomostního testu v rozsahu přednášek a ověření četby doporučené literatury: -četba doporučené literatury ve francouzském jazyce nebo v překladech (doporučujeme přečíst literární dílo celé v originále nebo v českém překladu)
Inovací předmětu je didaktická práce se základními příručkami v rámci domácí přípravy na referát a zpětná vazba pro přednesení referátu BRUCKNER, Josef, FILIP, Jiří, Větší poetický slovník. Praha: 1968. HRABÁK, Josef, Poetika. Praha: 1977. VLAŠÍN, Štěpán, Slovník literární teorie. Praha: 1977. Slovník světových literárních děl, Odeon, 1988. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
Plnění atestací je vždy dvousložkové - stává se z části "Úvod do lingvistiky" a z části "Úvod do teorie literatury": (1) Podmínkou splnění zápočtu je 80% aktivní účast na seminářích a odevzdání seminární práce z Úvodu do lingvistiky a referátu a analys z Úvodu do teorie literatury. (2) Podmínkou splnění zkoušky je zvládnutí dvou závěrečných testů. Zavěrečný test je možné absolvovat třikrát.
Základní příručky BRUCKNER, Josef, FILIP, Jiří, Větší poetický slovník. Praha: 1968. HRABÁK, Josef, Poetika. Praha: 1977. VLAŠÍN, Štěpán, Slovník literární teorie. Praha: 1977. Slovník světových literárních děl, Odeon, 1988. FRIEDRICH, H. Struktura moderní lyriky. Brno: Host, 2005. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
(1) Úvod do lingvistiky (A) Bibliographie de base : Čermák, František. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. Praha: Pražská imaginace. 1997. Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia. 1996. Černý, Jiří. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico. 1998. Dubois, Jean; Giacomo-Marcellesi, Mathée; Guespin, Louis. Dictionnaire de linguistique et des sciences du langage. Paris: Larousse. 1999. Erhart, Adolf. Základy jazykovědy. Praha: SPN. 1984. Fagyal, Zsuzsanna, Kibbee, Douglas, Jenkins, Frederic. A Linguistic Introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2006 Hrbáček, Josef. Úvod do studia jazyka. Praha: Univerzita Karlova. 1999. Lotko, Edward. Slovník lingvistických termínů pro filology. Olomouc: UP. 2003. Martinet, André. Le langage. Paris: Gallimard. 1982. Ostrá, Růžena, Spitzová, Eva. Úvod do studia románských jazyků. VŠ skriptum. Brno: MU. 1977. Palek, Bohumil. Základy obecné jazykovědy. Praha: SPN. 1984. Schejbalová, Zdeňka. Francouzská a česká lingvistická terminologie: tematický slovníček. Brno: MU. 2007. Šabršula, Jan. Úvod do studia francouzského jazyka. VŠ skriptum. Praha, UK, 1966. Vanneste, Alex. Le français du XXIe siècle. Antwerpen: Garant. 2005. Vondáček, Antonín. Úvod do studia francouzského jazyka. Praha: Fraus. 2006. Walter, Henriette. Le français dans tous les sens. Paris: Robert Lafont. 1993.
(B) Bibliographie complémentaire : Baylon, Christian; Fabre, Paul. Initiation à la linguistique. Paris: Nathan Université. 1990. Eco, Umberto. Hledání dokonalého jazyka v evropské kultuře. Praha: LN. 2001. Germain, Claude; Leblanc, Raymond. Introduction à la linguistique générale. La phonétique. Montréal: Presses de l'Université de Montréal. 1981. Germain, Claude; Leblanc, Raymond. Introduction à la linguistique générale. La phonologie. Montréal: Presses de l'Université de Montréal. 1981. Germain, Claude; Leblanc, Raymond. Introduction à la linguistique générale. La morphologie. Montréal: Presses de l'Université de Montréal. 1981. Germain, Claude; Leblanc, Raymond. Introduction à la linguistique générale. La syntaxe. Montréal: Presses de l'Université de Montréal. 1982. Germain, Claude; Leblanc, Raymond. Introduction à la linguistique générale. La sémantique. Montréal: Presses de l'Université de Montréal. 1982. Hagège, Claude. La structure des langues. Paris: PUF. 2001. Moeschler, Jacques; Auchlin, Antoine. Introduction à la linguistique contemporaine. Paris: Armand Colin. 1997. Moignet, Gérard. Systématique de la langue française. Paris: Klincksieck. 1981. Schott-Bourget, Véronique. Approches de la linguistique. Paris: Nathan Université. 1994. Yaguello, Marina. Alice au pays du langage. Pour comprendre la linguistique. Paris: Édition du Seuil. 1981. Yaguello, Marina. Catalogue des idées reçues sur la langue. Paris: Édition du Seuil. 1988. Walter, Henriette. L´aventure des langues en Occident. Paris: Robert Lafont. 1994. (2) Úvod do teorie literatury ARISTOTELÉS, Poetika. Praha: Oikoymenh, 2008. AUERBACH E. Mimesis. Praha: Mladá fronta, 2002. CURTIUS E. R. Evropská literatura a latinský středověk. Praha: Triáda, 1998. FRIEDRICH, H. Struktura moderní lyriky. Brno: Host, 2005. SCHAEFFER, J.-M., Qu'est-ce qu'un genre ? Paris : Seuil, 1989. TODOROV, T., Introduction à la littérature fantastique. Paris: Seuil, « Points », 1970. WELLEK, R., WAREN, A., Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. Slovník spisovatelů: Francie, Švýcarsko, Belgie, Lucembursko. Praha: Odeon 1988. SPITZER L. Stylistické studie z románských literatur. Praha: Triáda, 2010. VLAŠÍN, Š. Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1977.
SLOVNÍKY: Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
POŽADAVKY K ZAKONČENÍ ÚVODU DO LINGVISTIKY: (1) Podmínkou splnění zápočtu je 80% aktivní účast na seminářích a odevzdání seminární práce. (2) Podmínkou splnění zkoušky je zvládnutí závěrečného testu. Zavěrečný test je možné absolvovat třikrát.
POŽADAVKY K ZAKONČENÍ ÚVODU DO TEORIE LITERATURY: Z (2 kredity). Zápočet: referát ve francouzském odborném jazyce k nabízeným tematům (četba v semináři i samostatná četba v rámci samostudia, max. 10 titulů).
VĚDOMOSTNÍ TEST Z TEORIE LITERATURY (70%) aktivní účast na seminářích Samostatní domácí příprava na zápočet (test): Samostatná práce vyhledávání základních literárně-vědných pojmů ve slovnících. Konzultace základních příruček: Wellek, René, Warren, Austin, 1971 : La théorie littéraire, Paris, Seuil, coll. « Poétique », 380 p. Viala, Alain, Denis, Saint-Jacques, Paul, Aron, 2010 : Le dictionnaire du littéraire. Paris : PUF. Vlašín, Štěpán, 1977 : Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
(A) Úvod do lingvistiky: (1) Jazyk (1.1) Definice jazyka (1.2) Povaha jazyka. (1.3) Funkce jazyka. (2) Lingvistika jako makrodisciplina. (2.1) Discipliny lingvistiky. (2.2) Lingvistická terminologie. (3) Výstavba jazykového systému (3.1) Výstavbové jednotky. (3.2) Roviny a plány popisu jazyka. (4) Jazyk a jeho útvary. (4.1) Typologie jazyků. (4.2) Typologie variet jazyka. (5) Typologie jazyků. (5.1) Geografická typologie. (5.2) Administrativní typologie. (5.3) Genealogická typologie. (5.4) Morfologická typologie. (5.5) Další typologie. (6) Slovníky jazyka (7) Dějiny francouzského jazyka od počátků po vrcholný středověk. (8) Frankofonie ve světě.
(B) Úvod do teorie literatury (LITERÁRNĚVĚDNÉ a LITERÁRNĚHISTORICKÉ POJMY) :
1. François RABELAIS, Pantagruel, 1532: román, utopie, chvála, 2. Pierre de RONSARD, Madrigal, 1578: sonet, lyrika, renesance, Plejáda Cíl: Student/ka si bude pamatovat nejdůležitější literárněvědné pojmy: rozliší epické, lyrické a dramatické žánry při četbě literárních děl. Bude je umět vysvětlit na základě vhodných příkladů. 3. Michel de MONTAIGNE, Préface, Essais, 1580-1595: esej, argumentace, humanismus, autobiografie 4. MONTESQUIEU, Lettres persanes, 1721: dopis, komunikace, osvícenství Cíl: Student/ka si bude schopen/na vyjmenovat a popsat hlavní literární hnutí u dějin francouzské literatury od 16. století (F.Villon) až po soudobou literaturu. 5. APOLLINAIRE, Poèmes retrouvés, 1965: kaligram, volný verš, moderní lyrika 7. BAUDELAIRE, Les Bohémiens en voyage, 1857: imaginárno, prokletí básníci, rým, verš 8.CHAMOISEAU, Solibo Magnifique, 1988, frankofonní literatura, postkolonialismus, centrum a periferie Cíl: Student/ka si bude po přečtení povinné literatury vědět rady s odborným rozborem významných literárních děl francouzské a frankofonní literatury. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
VÝSLEDKY UČENÍ, Milena Fučíková Studující samostatně interpretuje literární text z období 16. - 21. století, a to v kulturně-historických souvislostech a v kontextu vývoje francouzské, evropské a světové literatury. Připraví a uskuteční prezentaci ve francouzském jazyce na vybrané téma z teorie literatury na základě stanoveného tématu po dohodě s vyučujícím s didaktickou aktivitou použitelnou v rámci ukázkové hodiny v praxi. Kriticky analyzuje, interpretuje a strukturuje znalosti z Teorie literatury, krtiticky hodnotí využití odborných znalostí pro výuku francouzského jazyka, je schopen sebehodnocení. Vysvětlí základní literárněvědné pojmy. VÝSLEDKY UČENÍ, Jančík Studující dokáže rozdělit text na jednotky tolika stupňů komplexnosti, kolik je rovin popisu jazyka. Tyto jednotky dokáže popsat v intencích metodologií popisu jednotlivých jazykovědných disciplin. Dokáže popsat strukturu jazykového systému a definovat vztahy mezi jeho jednotlivými částmi, jakož i vztahy všech těchto částí vůči celku jazykového systému. Dokáže identifikovat typ jazyka podle hlavních typologií. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|