PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výběrový seminář I-C - OPBD4D053B
Anglický název: Elective Seminar I-C
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 22 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D.
prof. PhDr. Petr Charvát, DrSc.
Vyučující: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D.
Anotace -
Výběrové semináře I a II pro bakalářské studium svým zaměřením prohlubují historické kontextuální znalosti studenta. Semináře jsou koncipovány interdisciplinárně a propojují historii s příbuznými obory (např. dějiny umění, literární historie, geografie atd.), snaží se podpořit samostatnou práci studentů s různými typy pramenů a prohloubit jejich faktografické i argumentační schopnosti, prezentovat výsledky své práce veřejně a být schopen diskutovat a své závěry obhájit. Výběrový seminář I C – Prameny k dějinám 20. století a jejich interpretace I. Seminář bude zaměřen na prohloubení tématiky přednášené v rámci cyklu Obecně dějiny V, tedy českých a obecných dějin v letech 1914–1938. Cílem semináře je seznámit studenty s různými typy pramenů a naučit je tyto prameny interpretovat. Půjde jak o úřední dokumenty, tak o prameny obrazové (fotografie, plakáty) a v neposlední řadě i prameny audiovizuální (zvukové záznamy, filmy). Zvláštní důraz bude kladen na téma propagandy v první polovině 20. století. Studenti by se tak měli naučit na konkrétních případech nejen číst dobové texty, ale i rozlišovat propagandistické produkty. Témata: 1. První světová válka v plakátech a fotografiích. 2. Prameny k československé zahraniční akci v době první světové války a k československým legiím. 3. Vznik Československa v dobových dokumentech. 4. Budování československého státu ve světle úředních a publicistických pramenů. 5. Obrazové prameny k dějinám Ruských revolucí. 6. Spojené státy americké po první světové válce a prameny k jejich dějinám. 7. Česká kultura mezi světovými válkami (literatura, výtvarné umění, hudba, film, divadlo). 8. Evropská a světová kultura mezi světovými válkami (literatura, výtvarné umění, hudba, film, divadlo). 9. Interpretace Velké hospodářské krize. 10. Prameny k dějinám Československa ve 30. letech. 11. Nástup diktátorských a totalitních režimů ve 20. a 30. letech v textových i obrazových pramenech. 12. Zářijová krize 1938 a Mnichovská dohoda v dobových dokumentech a ve vzpomínkách účastníků a pamětníků.
Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Cíl předmětu -

Cílem semináře je seznámit posluchače s různými typy pramenů k českým a světovým dějinám 20. století.

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 80 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Podmínkou pro získání atestace (zápočtu) je docházka na seminářích, aktivní účast v hodinách a referát na určené téma, přednesený v rámci semináře.

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

Doporučená literatura:

BURLEIGH, Michael: Třetí říše. Nové dějiny. Argo, Praha 2008

CONQUEST, Robert: Velký teror. Nové zhodnocení. Academia, Praha 2013

HOBSBAWM, Erik: Věk extrémů. Krátké 20. století 1914–1991, Argo, Praha 1998

JOHNSON, Paul: Dějiny dvacátého století. (různá vydání)

KERSHAW, Ian: Hitler 1889–1936: Hybris. Argo, Praha 2004

KERSHAW, Ian: Hitler 1936–1945: Nemesis. Argo, Praha 2004

NÁLEVKA, Vladimír: Světová politika ve 20. století I. a II. Aleš Skřivan, Praha 2000

PIPES, Richard: Dějiny ruské revoluce. Argo, Praha 1998

REICHEL, Peter: Svůdný klam Třetí říše. Fascinující a násilná tvář fašismu. Argo, Praha 2004

SNYDER, Timothy: Krvavé země. Evropa mezi Hitlerem a Stalinem. Academia, Praha 2013

.

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Metody výuky -

Předmět je vyučován seminární formou, kdy se předpokládá aktivní účast studenta při práci s texty, interpretaci dokumentů nebo analýze obrazových a audiovizuálních pramenů. Studenti mají též možnost s pedagogem individuálně konzultovat.

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Sylabus -

1. První světová válka v plakátech a fotografiích. 2. Prameny k československé zahraniční akci v době první světové války a k československým legiím. 3. Vznik Československa v dobových dokumentech. 4. Budování československého státu ve světle úředních a publicistických pramenů. 5. Obrazové prameny k dějinám Ruských revolucí. 6. Spojené státy americké po první světové válce a prameny k jejich dějinám. 7. Česká kultura mezi světovými válkami (literatura, výtvarné umění, hudba, film, divadlo). 8. Evropská a světová kultura mezi světovými válkami (literatura, výtvarné umění, hudba, film, divadlo). 9. Interpretace Velké hospodářské krize. 10. Prameny k dějinám Československa ve 30. letech. 11. Nástup diktátorských a totalitních režimů ve 20. a 30. letech v textových i obrazových pramenech. 12. Zářijová krize 1938 a Mnichovská dohoda v dobových dokumentech a ve vzpomínkách účastníků a pamětníků.

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení -

Po absolvování semináře budou studenti schopni rozlišit jednotlivé typy pramenů k dějinám 20. století, popsat je, kategorizovat a v neposlední řadě je i interpretovat. Bude ale samozřejmě záležet do značné míry na přístupu samotných studentů, zda budou ochotni se učit novým schopnostem a kompetencím.  

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK