|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s tvaroslovným systémem současné spisovné češtiny, a to s přihlédnutím ke skutečnosti, že tvaroslovné hledisko hraje důležitou roli ve školní jazykové výchově. Zároveň mají studenti získat základní přehled o morfematice (o typech morfémů a jejich podílu na stavbě slova a jeho tvarů; tuto znalost posléze studenti zúročí ve slovotvorbě). Protože součástí předmětu je též poučení o jazykových varietách, získá student základní povědomí i o variační sociolingvistice (bude tedy vědět, že volba konkrétní tvaroslovné varianty závisí mj. i na sociálních faktorech). Již v úvodních seminářích by si student měl uvědomit přímou souvislost morfologie s dalšími disciplínami: fonologií, slovotvorbou, syntaxí, sémantikou, stylistikou, variační sociolingvistikou. Poslední úprava: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
ADAM, Robert. Příručka k morfologii češtiny: výklad a cvičení s řešeními. 4. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2023. ADAM, Robert et al. Gramatické rozbory češtiny: výklad a cvičení s řešeními. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ČECHOVÁ, Marie et al. Čeština – řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. CHROMÝ, Jan. Základy sociolingvistiky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014. 79 s. ISBN 978-80-246-2644-4. (k dispozici online: https://ucjtk.ff.cuni.cz/ustav/lide/zamestnanci/mgr-jan-chromy-ph-d/) KOMÁREK, Miroslav et al. Mluvnice češtiny: vysokoškolská učebnice pro studenty filozofických a pedagogických fakult, aprobace český jazyk. [Díl] 2, Tvarosloví. 1. vyd. Praha: Academia, 1986. RUSÍNOVÁ, Zdenka, ed. a kol. Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2001. SOJKA, Pavel. Učebnice české morfologie s cvičebnicí pro studující bohemistiky a příbuzných oborů. Praha: Karolinum, 2022. ŠTÍCHA, František et al. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013. Poslední úprava: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Práce v semináři vyžaduje důslednou domácí přípravu, tj. práci na cvičeních zadaných vyučujícím, jakož i četbu odborné literatury a dalších materiálů. Poslední úprava: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Zkouška je písemná a prověřuje ovládnutí učiva a dovednost aplikace poznatků při práci s textem. Koná se ve zkouškovém období. Předpokládá se rovněž aktivní práce v semináři a plnění průběžně zadávaných úkolů. Obsah zkoušky: 1. morfematika, 2. morfologický rozbor, 3. funkční tvarosloví, 4. formální tvarosloví, 5. variační sociolingvistika (viz Literatura); test prověřuje ovládnutí učiva a dovednost aplikace poznatků při práci s textem.
Literatura: A) Morfematika: ADAM et al., 2019 (Gramatické rozbory v češtině), s. 14-41 B) Morfologický rozbor: ADAM et al. 2019 (Gramatické rozbory v češtině), s. 67-86 C) Formální tvarosloví: ČECHOVÁ et al., 2011 (Čeština - řeč a jazyk), kapitola 6: Soustava tvarů slov (Formální tvarosloví) D) Funkční tvarosloví: ADAM, 2023 (Příručka k morfologii češtiny) E) Variační sociolingvistika: CHROMÝ, 2014, s. 29–43 Poslední úprava: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Témata: 1. Místo morfologie v soustavě jazyka a lingvistiky (z pozice budoucího učitele). Poslední úprava: Adam Robert, doc. Mgr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Studující: - provede morfematický rozbor slovních tvarů slov domácího původu - určí slovní druh slova zasazeného do kontextu včetně bližší charakteristiky - najde v textu zástupce jednotlivých slovních druhů - identifikuje vyjadřované hodnoty morfologických kategorií jmenných i slovesných tvarů zasazených do kontextu a tyto hodnoty podle zadaných pokynů změní - rozliší určité a neurčité slovesné tvary (neurčité pojmenuje), zařadí slovesný tvar do tříd (podle prézentního i podle minulého kmene) a ke vzoru - zařadí jmenný tvar k deklinačnímu vzoru - dosadí do kontextu nebo do příslušné pozice paradigmatu spisovný tvar tvaroslovně pravidelných i frekventovaných nepravidelných slov domácího i cizího původu - určí u slovních tvarů zasazených do kontextu významovou bázi a funkční příznak - přestylizuje text tak, aby vhodně užil přechodníkové konstrukce - rozliší substantiva s číselně omezeným paradigmatem a s různými typy vícerodosti - vysvětlí základní sociolingvistické pojmy (jazyková variace a její zdroje, varieta, jazyková situace, diglosie, bilingvismus a jeho typy, jazykový management, regulace jazyka) Poslední úprava: Sojka Pavel, PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|