|
|
|
||
Kurz seznamuje studenty s formálním přírodovědným vzděláváním zaměřeným na věkovou skupinu žáků 2. stupně ZŠ a SŠ. Zabývá se následujícími tématy: přehled formálního přírodovědného vzdělávání v ČR (instituce, organizace, dokumentace), rámcové vymezení učiva, ukázky forem a metod výuky, výukové pomůcky, struktura přípravy na výuku, zdroje výukových materiálů, aplikací apod. Cvičení budou probíhat formou práce s vybranými modelovými přípravami hodin výuky přírodopisu/biologie a mikroteachingu, při kterém si studenti ve dvojicích vyzkoušejí výuku formou aplikace předložených dílčích výukových aktivit. Pro danou aktivitu si studenti připraví pomůcky a modelově ji zrealizují. K modelovým aplikacím výukových aktivit bude následně poskytnuta zpětná vazba.
The course introduces formal science education aimed at the age group of 2nd grade primary and secondary school students. It deals with topics: an overview of formal science education in the Czech Republic (institutions, organizations, documentation), framework definition of the curriculum, examples of teaching forms and methods, teaching aids, structure of preparation for teaching, sources of teaching materials, applications, reflections, etc. The exercises will take place in the form of work with selected model educational activities and preparations for lessons in natural history/biology and microteaching, during which students in pairs will try out teaching in the form of application of the presented partial teaching activities. For the given learning activity, students will prepare tools and implement it in a model. Feedback will then be provided on model applications of the learning activities. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (07.08.2024)
|
|
||
Studující: · vymezí formální přírodovědné vzdělávání. · se orientuje ve struktuře a hierarchii systému institucí formálního přírodovědného vzdělávání. · uvede různé příklady organizačních forem a metod výuky přírodopisu a biologie. · navrhne a aplikuje modelovou výukovou aktivitu využitelnou v rámci formálního přírodovědného vzdělávání. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Výuka probíhá prezenční formou – přednášky a cvičení dle rozvrhu. Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (3 kredity) a je stanovena na 78 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./14 dní u přednášek včetně 90 min./14 dní u cvičení. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá celkem 45 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin), časem na plnění průběžných úkolů za semestr (20 hodin) a časem na přípravu na zápočet (15 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (07.08.2024)
|
|
||
Podmínkou ukončení předmětu (získání klasifikačního zápočtu) je: 1) aktivní účast na výuce 2) příprava a realizace modelové výukové aktivity 3) odevzdání řádně vypracovaných úkolů v určených termínech Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (07.08.2024)
|
|
||
Metodická příručka přírodovědného vzdělávání (dostupné na: http://prirodovedne-vzdelavani.projektsypo.cz/) Rámcový vzdělávací programy, školní vzdělávací programy Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (dostupné na: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf) Učebnice přírodopisu a biologie pro ZŠ a SŠ Čapek, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Pedagogika, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7 Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8. Jančaříková, K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta UK Praha, 158 s, 2022. ISBN 9788076032897 Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998. Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (07.08.2024)
|
|
||
Struktura a hierarchie systému vzdělávacích institucí a organizací, které se podílejí na formálním přírodovědném vzdělávání Ukázky organizačních forem a metod výuky přírodovědných předmětů Příklady výukových pomůcek včetně využití ICT při výuce přírodovědných předmětů Příklady a rozbor ukázek modelových výukových aktivit Praktická aplikace konkrétních výukových aktivit (mikroteaching) Rozbor aplikovaných výukových aktivit Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (07.08.2024)
|
|
||
MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8263 heslo: bude doplněno GOOGLE Disk - Formální přírodovědné vzdělávání 24/25 odkaz: bude sdělen na úvodní přednášce Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (07.08.2024)
|
|
||
Student: Struktura a hierarchie systému vzdělávacích institucí formálního přírodovědného vzdělávání · definuje formální přírodovědné vzdělávání · orientuje se ve struktuře a hierarchii systému institucí formálního přírodovědného vzdělávání · systematicky a aktivně se seznamuje s institucemi formálního přírodovědného vzdělávání Ukázky forem a metod výuky přírodovědných předmětů · Uvede různé příklady organizačních forem a metod výuky přírodopisu/biologie · Stručně popíše možné zařazení vybraných organizačních forem a výukových metod v kontextu výuky přírodopisu/biologie · Uvede výhody a nevýhody vybraných organizačních forem a výukových metod · Vybere si konkrétní výukovou metodu, kterou následně využije pro návrh vlastní výukové aktivity, svou volbu zdůvodní · Navrhne konkrétní výukovou aktivitu s využitím vybrané výukové metody Příklady výukových pomůcek včetně využití ICT při výuce přírodovědných předmětů · aktivně se seznámí s různými příklady vhodných výukových pomůcek formálního přírodovědného vzdělávání – učebnice, pracovní sešity, modely atd. · uvede konkrétní příklady výukových pomůcek včetně ICT vhodných pro výuku přírodopisu/biologie · popíše jejich konkrétní využití ve výuce přírodopisu/biologie a vysvětlí jejich výhody a nevýhody Příklady a rozbor ukázek modelových výukových aktivit · aktivně se seznámí s vybranými příklady modelových výukových aktivit · aktivně se zapojí „v roli žáka“ do prezentovaných výukových aktivit · při rozboru příkladů výukových aktivit efektivně spolupracuje s ostatními studenty · k řešeným výukovým aktivitám a své účasti v nich poskytne zpětnou vazbu Praktická aplikace konkrétních výukových aktivit (mikroteaching) · zpracuje písemnou přípravu na výukovou aktivitu včetně potřebných příloh · modelově zrealizuje připravenou výukovou aktivitu · výukovou aktivitu realizuje v tandemu se svou kolegyní/kolegou · zamyslí se nad modelovou realizací své výukové aktivity a zpracuje písemnou zpětnou vazbu na základě předem stanových kritérií Rozbor aplikovaných výukových aktivit · aktivně se zúčastní modelové realizace výukových aktivit připravených svými kolegyněmi/kolegy · zamyslí se nad výukovými aktivitami, kterých se zúčastnil, a zpracuje písemnou zpětnou vazbu na základě předem stanových kritérií · přijímá zpětnou vazbu k modelové realizaci své výukové aktivity od svých kolegyň/kolegů a na jejím základě návrh vlastní výukové aktivity upraví Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (07.08.2024)
|