|
|
|
||
Předmět nabízí seznámení s možnostmi kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností mezi vyučujícími, a to buď v rámci konkrétní školy, nebo napříč školami. V předmětu budou představeny existující techniky sdílení a reflexe profesních zkušeností a kolegiální podpory a specificky pak ty, které jsou aktuálně využívány v českých školách. V kurzu budou diskutovány individuální i týmové přínosy těchto technik, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění. Důraz bude kladen na praktické vyzkoušení těchto technik.
Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací. Témata kurzu:
1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími;
2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců;
3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik;
4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj.;
5. Organizace a pravidla vybraných technik;
6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy;
7. Praktické ukázky vybraných technik.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016. HAWKINS, Peter; SHOHET, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Praha, Portál, 2004. PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264. SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115. CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101. https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=25399 www.kritickemysleni.cz › klisty › mentoring Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu) a aktivní účasti na semináři. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
Studijní opory jsou k dispozici v kurzu Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7815 Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz anotace). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.08.2019)
|