|
|
|
||
Předmět se věnuje profesní náročnosti a výskytu stresu v učitelství. Učitelství coby pomáhající profese vykazuje vysokou míru zátěže a stresu, který může při dlouhodobé silné expozici vést ke vzniku syndromu vyhoření. Cílem předmětu je seznámit studující jednak se stresory přítomnými v učitelství, s profesními nároky a dilematy a jednak s možnostmi jejich úspěšného zvládání a řešení, a to na úrovni jednotlivců, škol i resortu. V předmětu studujícím budou nabídnuty jak teoretické a empirické poznatky o učitelském stresu a syndromu vyhoření, tak příležitosti k poznání vlastních slabin při zvládání profesní náročnosti a k praktickému nácviku efektivních strategií.
Předmět bude tvořen 5-6 setkáními, které se budou rovnoměrně věnovat představeným třem blokům. Ke každému setkání studující budou mít prostřednictvím platformy Moodle zadánu odbornou četbu a úkol praktického charakteru. Na setkání budou systematizovány teoretické a empirické poznatky o tématu a zejména prezentovány a diskutovány praktické úkoly.
Předmět zahrnuje tři základní bloky:
1. Stres a zdroje stresu v učitelství - V prvním bloku bude charakterizován stres a popsány jeho projevy. Stres je v kurzu uchopován prostřednictvím Hobfollovy teorie zachování zdrojů a je definován prostřednictvím narušení rovnováhy organismu. Toto pojetí bude porovnáváno s dalšími přístupy.
V prvním bloku bude také pozornost věnována klasifikaci příčin učitelského a obecně pracovního stresu, které vyplývají z českých i zahraničních výzkumů. Vedle generalizujících klasifikací bude ukázána individuální povaha stresorů. Studující budou prostřednictvím autodiagnostických technik mapovat vlastní profesní zátěž.
Vyústěním prvního bloku bude představení syndromu vyhoření.; 2. Zvládání stresu - V druhém bloku budou představeny strategie zvládání stresu neboli copingové strategie, kterými jedinec reaguje na přítomný stres a usiluje o znovuobnovení rovnováhy organismu. Studující budou seznámeni s různými typologiemi copingových strategií a s empirickými výzkumy, které mapovaly využívané strategie zvládání učitelského stresu. Copingové strategie budou rozlišovány s ohledem na to, zda vedou k dlouhodobě úspěšnému zvládání stresu, tj. snižování jeho celkové míry. Za pomoci existujících dotazníků a dalších sebereflektujících metod budou studující vybízeni ke zmapování osobně preferovaných copingových strategií.; 3. Prevence syndromu vyhoření - Ve třetím bloku bude prezentován komplexní systém prevence učitelského vyhoření, který zahrnuje aktivity na úrovni jednotlivců, na úrovni učitelských sborů a škol a na úrovni školského systému. Pozornost bude věnována také možným intervencím v případech, kdy již došlo ke vzniku syndromu vyhoření.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
Zápočet bude studujícím udělen na základě docházky (tolerována je jedna absence), kvality splněných úkolů (úkoly musí být odevzdány v Moodlu) a aktivity na seminářích. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
KOHOUTEK, R., ŘEHULKA, E. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví. 2001, 21, 105-117. LAZARUS, R. S. Coping theory and research: past, present, and future. Psychosomatic Medicine. 1993, 55, 234–247. MAREK, T., SCHAUFELI, W. B., & MASLACH, C. Professional burnout: Recent developments in theory and research. Routledge, 2017. SMETÁČKOVÁ, I. et al. Syndrom vyhoření a jeho souvislosti u vyučujících na českých základních škol. Českolovenská psychologie. 2019, 4, 386-401. STOCK, C. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing a. s., 2010. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
|
|
||
Kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7817 Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná, doporučená literatura, aplikační úkoly, eventuálně i nahrávky přednášek. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.08.2019)
|