PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ekonomika ve vzdělávání - OKNU1U104A
Anglický název: Economy in Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (51)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Záměnnost : OPNU1U104A
Anotace -
Předmět nahlíží na vzdělávání z pohledu ekonomie. Nejde přitom pouze o seznámení studentů s finančními toky, s modelem financování školství, ale v prvé řadě o pohled na vzdělávání a vzdělání jako hodnotu, investici, která souvisí jak s prosperitou jedince či firmy a je či může být akcelerátorem ekonomické prosperity celé společnosti. Studenti se seznámí i s principy efektivity ve vazbě na kvalitu vzdělávání.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Deskriptory

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
ústní zkouška vedená prezenčně.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

LIŠKA, R. Ekonomika ve vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2019. 

STIGLITZ, J. E. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-716-9454-1.

ZEMAN, P. Ekonomika, financování a účetnictví škol. Studijní texty. Praha: CŠM, 2017.

Doporučená literatura:

FILIPOVÁ, L. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2008. Studie (Národohospodářský ústav Josefa Hlávky). ISBN 80-867-2938-9.

PICHANIČOVÁ, Ludmila. Ekonomika vzdělávání [online]. Praha: VŠCHT, 2015, 42 s. [cit. 2018-01-31]. Dostupné z:

https://kuhv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Kone%C4%8Dn%C3%A1%20verze%20textu%20Ekonomika%20vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD%20-%20final.pdf?redirected.

STUTELY, R. Průvodce ekonomickými ukazateli: jak porozumět ekonomii. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-718-3278-2.

URBÁNEK, V., MARŠÍKOVÁ, K., HLÍNOVÁ, M. Lidský kapitál a očekávaná návratnost investice do vysokoškolského vzdělání v České republice a v zemích Evropské unie. Závěrečná zpráva z výzkumu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 210 s. ISBN 80-7372-024-8.

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1. Legislativa a nástroje finančního řízení 2. Manažerské informace3. Základy financí 4. Náklady a finanční rozhodovávání 5. Vzdělávání jako veřejný statek 6. Zdroje a možnosti vzdělávání 7. Lidský kapitál, vzdělávání a konkurenceschopnost 8. Makroekonomické vztahy 9. Zákonitosti vztahů mezi vzděláváním a ekonomikou 10. Vzdělávání a ekonomický růst 11. Investice do vzdělání a jejich návratnost 12. Ekonomika vzdělávacího procesu 13. Kompetence zřizovatelů při financování škol 14. Rozpočet škol a jeho součásti 15. Odměňování ve školství 16. Finanční kontrola ve školství 17. Aktuální změny a problémy v ekonomice vzdělávání

 

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Výsledky učení
  • Legislativa a nástroje finančního řízení

    • Analyzovat různé zákonné normy týkající se finančního řízení v organizacích.
    • Aplikovat legislativní požadavky v reálných finančních rozhodnutích.
    • Vyhodnocovat účinnost různých finančních nástrojů v souladu s platnou legislativou.
  • Manažerské informace

    • Interpretovat manažerské informace pro strategická rozhodnutí.
    • Formulovat doporučení na základě analýzy manažerských informací.
    • Kriticky zhodnotit význam různých typů informací pro řízení organizace.
  • Základy financí

    • Definovat klíčové pojmy z oblasti financí.
    • Aplikovat základní finanční teorie na praktické situace.
    • Syntetizovat finanční koncepty při tvorbě jednoduchého finančního plánu.
  • Náklady a finanční rozhodování

    • Identifikovat různé druhy nákladů ve finančním rozhodování.
    • Aplikovat metody nákladové analýzy při rozhodování o investicích.
    • Vyhodnocovat dopad nákladů na finanční zdraví organizace.
  • Vzdělávání jako veřejný statek

    • Vysvětlit roli vzdělávání jako veřejného statku v ekonomice.
    • Analyzovat socioekonomické důsledky nedostatečného financování vzdělávání.
    • Kriticky posoudit efektivnost veřejného financování v oblasti vzdělávání.
  • Zdroje a možnosti vzdělávání

    • Klasifikovat různé typy zdrojů využívané pro vzdělávání.
    • Analyzovat různé možnosti financování vzdělávání z veřejných i soukromých zdrojů.
    • Navrhnout alternativní zdroje financování pro konkrétní vzdělávací programy.
  • Lidský kapitál, vzdělávání a konkurenceschopnost

    • Vysvětlit vztah mezi vzděláváním a růstem lidského kapitálu.
    • Analyzovat dopad kvality lidského kapitálu na konkurenceschopnost ekonomik.
    • Navrhnout strategie pro zlepšení konkurenceschopnosti prostřednictvím investic do vzdělávání.
  • Makroekonomické vztahy

    • Identifikovat klíčové makroekonomické ukazatele ovlivňující vzdělávání.
  • Zákonitosti vztahů mezi vzděláváním a ekonomikou

    • Vysvětlit teoretické koncepty propojující vzdělávání a ekonomiku.
    • Analyzovat empirické důkazy o vztahu mezi vzdělávací úrovní a ekonomickým růstem.
    • Kriticky zhodnotit různé modely financování vzdělávání v kontextu ekonomických teorií.
  • Vzdělávání a ekonomický růst

    • Diskutovat přínosy vzdělávání pro ekonomický růst.
    • Analyzovat statistické údaje o vlivu vzdělávání na ekonomické ukazatele.
    • Navrhnout opatření pro posílení role vzdělávání jako faktoru ekonomického růstu.
  • Investice do vzdělání a jejich návratnost

    • Porovnat výnosy z různých typů vzdělávacích investic.
    • Vyhodnotit efektivitu různých strategií investování do vzdělávání na základě dlouhodobých výnosů.
  • Ekonomika vzdělávacího procesu

    • Analyzovat náklady spojené s provozem vzdělávacích institucí.
    • Aplikovat principy efektivního řízení vzdělávacích procesů z ekonomického hlediska.
    • Navrhnout opatření pro zvýšení ekonomické efektivity ve vzdělávání.
  • Kompetence zřizovatelů při financování škol

    • Diskutovat roli zřizovatelů při financování vzdělávacích institucí.
    • Analyzovat právní rámec kompetencí zřizovatelů v oblasti financování.
    • Navrhnout způsoby, jak efektivně využít pravomoci zřizovatelů k optimalizaci financí škol.
  • Rozpočet škol a jeho součásti

    • Identifikovat klíčové položky rozpočtu škol.
    • Navrhnout efektivní alokaci finančních prostředků v rámci školního rozpočtu.
    • Vyhodnotit finanční zdraví školy na základě jejího rozpočtu.
  • Odměňování ve školství

    • Porovnat různé modely odměňování pedagogických pracovníků.
    • Analyzovat dopad odměňování na kvalitu vzdělávacího procesu.
    • Navrhnout strategie pro zlepšení motivace a odměňování ve školství.
  • Kontrola efektivního vynakládání finančních prostředků ve školství

    • Vysvětlit metody kontroly efektivnosti vynakládání finančních prostředků ve školství.
    • Aplikovat kontrolní mechanismy při monitorování finančních toků ve vzdělávacích institucích.
    • Vyhodnotit účinnost kontrolních opatření na základě finančních auditů.
  • Aktuální změny a problémy v ekonomice vzdělávání

    • Analyzovat současné ekonomické výzvy ve vzdělávacím sektoru.
    • Diskutovat politické a ekonomické reformy ovlivňující vzdělávání.
    • Navrhnout strategie pro překonání aktuálních problémů v oblasti financování vzdělávání.
  • Mzdové systémy pro pedagogické pracovníky v různých typech škol

    • Porovnat mzdové systémy v různých typech škol a jejich dopady na učitele.
    • Analyzovat rozdíly ve financování pedagogů podle typu škol a jejich důsledky.
    • Navrhnout úpravy mzdových systémů ke zvýšení motivace a efektivity pedagogických pracovníků.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK