Předmět nahlíží na vzdělávání z pohledu ekonomie. Nejde přitom pouze o seznámení studentů s finančními toky, s modelem financování školství, ale v prvé řadě o pohled na vzdělávání a vzdělání jako hodnotu, investici, která souvisí jak s prosperitou jedince či firmy a je či může být akcelerátorem ekonomické prosperity celé společnosti. Studenti se seznámí i s principy efektivity ve vazbě na kvalitu vzdělávání.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
The subject looks at education from the perspective of economics. It is not only about getting students acquainted with financial flows, with the model of education financing, but first of all with the view of education and its value, an investment that is related to the prosperity of an individual or company.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Deskriptory
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
ústní zkouška vedená prezenčně.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Literatura
Povinná literatura:
LIŠKA, R. Ekonomika ve vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2019.
STIGLITZ, J. E. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-716-9454-1.
ZEMAN, P. Ekonomika, financování a účetnictví škol. Studijní texty. Praha: CŠM, 2017.
Doporučená literatura:
FILIPOVÁ, L. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2008. Studie (Národohospodářský ústav Josefa Hlávky). ISBN 80-867-2938-9.
PICHANIČOVÁ, Ludmila. Ekonomika vzdělávání [online]. Praha: VŠCHT, 2015, 42 s. [cit. 2018-01-31]. Dostupné z:
STUTELY, R. Průvodce ekonomickými ukazateli: jak porozumět ekonomii. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-718-3278-2.
URBÁNEK, V., MARŠÍKOVÁ, K., HLÍNOVÁ, M. Lidský kapitál a očekávaná návratnost investice do vysokoškolského vzdělání v České republice a v zemích Evropské unie. Závěrečná zpráva z výzkumu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 210 s. ISBN 80-7372-024-8.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Sylabus
Hlavní témata předmětu:
1. Legislativa a nástroje finančního řízení 2. Manažerské informace3. Základy financí 4. Náklady a finanční rozhodovávání 5. Vzdělávání jako veřejný statek 6. Zdroje a možnosti vzdělávání 7. Lidský kapitál, vzdělávání a konkurenceschopnost 8. Makroekonomické vztahy 9. Zákonitosti vztahů mezi vzděláváním a ekonomikou 10. Vzdělávání a ekonomický růst 11. Investice do vzdělání a jejich návratnost 12. Ekonomika vzdělávacího procesu 13. Kompetence zřizovatelů při financování škol 14. Rozpočet škol a jeho součásti 15. Odměňování ve školství 16. Finanční kontrola ve školství 17. Aktuální změny a problémy v ekonomice vzdělávání
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Výsledky učení
Legislativa a nástroje finančního řízení
Analyzovat různé zákonné normy týkající se finančního řízení v organizacích.
Aplikovat legislativní požadavky v reálných finančních rozhodnutích.
Vyhodnocovat účinnost různých finančních nástrojů v souladu s platnou legislativou.
Manažerské informace
Interpretovat manažerské informace pro strategická rozhodnutí.
Formulovat doporučení na základě analýzy manažerských informací.
Kriticky zhodnotit význam různých typů informací pro řízení organizace.
Základy financí
Definovat klíčové pojmy z oblasti financí.
Aplikovat základní finanční teorie na praktické situace.
Syntetizovat finanční koncepty při tvorbě jednoduchého finančního plánu.
Náklady a finanční rozhodování
Identifikovat různé druhy nákladů ve finančním rozhodování.
Aplikovat metody nákladové analýzy při rozhodování o investicích.
Vyhodnocovat dopad nákladů na finanční zdraví organizace.
Vzdělávání jako veřejný statek
Vysvětlit roli vzdělávání jako veřejného statku v ekonomice.