Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství - OKNS4S021A
Anglický název: Special-educational Assessment and Counseling
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OKNS4S012A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Nástěnka   
Anotace -
Předmět poskytuje studentům orientaci v speciálně pedagogickém poradenství a diagnostice, především ve vztahu ke školnímu věku jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (08.02.2022)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 78 hodinám.

Přímá výuka:     10 hodin        

Příprava:  -  samostudium odborné literatury 28 hodin

              -  zpracování úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Seminární práce, příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (09.02.2022)
Literatura

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.

LANGMEIER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.

SVOBODA, M (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.

VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (08.02.2022)
Sylabus

1. Systém poradenství v České republice

2. Služby školního speciálního pedagoga a principy fungování školního poradenského pracoviště


3. Poskytování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se SVP (úpravy organizace, metod, hodnocení, kompenzační a speciální pomůcky, personální podpora)


4. Oblasti speciálně pedagogické diagnostiky ve vazbě na školní věk

- diagnostika a reedukace specifických poruch učení

- diagnostika a intervence ve vazbě na chování žáků

- dynamická diagnostika

- diagnostika klimatu třídy

- diagnostika potřeb při učení

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zkušební administrace diagnostického materiálu

Písemný test

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (08.02.2022)