|
|
|
||
Kurz je zaměřen na praktické seznámení s biotou lotického a lentického sladkovodního prostředí. Studující si osvojí základní dovednosti ve sběru vybraných (ekologických) skupin vodních organismů ve stojaté a tekoucí vodě (sběr podle časoprostorových podmínek konkrétních přihlášených, případná společná determinace v laboratoři). Dále se seznámí se způsobem uchování živých úlovků, s rozbory vzorků a determinací hlavních taxonů s použitím základních určovacích znaků. Teoretická část kurzu poskytne základní znalosti o sinicích, řasách, vodních rostlinách i živočiších a jejich biologii a významu pro vodní biotopy. Prakticky budou prezentováni zástupci bentosu, planktonu, (nektonu), pleustonu a neustonu. Na konkrétních příkladech budou vysvětleny základní termíny (voda jako biotop, abiotické a biotické faktory, morfologie a podélná zonace toku, říční kontinuum, stratifikace vodních nádrží, bioindikace, eutrofizace, samočistící schopnosti vody). Zmíněno bude i ohrožení a možnosti ochrany sladkovodních ekosystémů a také vliv vodohospodářských úprav a dalších antropogenních vlivů na sladkovodní biotu.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Studující: · charakterizují základní typy vod České republiky a jejich biotu · uvádí a charakterizují základní metody odběru, odchytu a sběru hydrobiologických vzorků · dle svých disposic volí a provádí konkrétní odběrovou/odlovovou metodiku (metodu) či typ kultivace vodních organismů · analyzují data a informace získané v průběhu provedení zvolené metody/metodiky a vhodně diskutují výsledky získané při této praktické činnosti · prezentují výsledky zvolené metody/metodiky/kultivace na závěrečném kolokviu – hydrobiologické konferenci Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Patnáct hodin přímé výuky je rozděleno na tři „přednáškové“ bloky. Dva bloky jsou věnovány obecnému seznámení s vodním prostředím a jeho biotou (2/3 přímé výuky); třetí blok je věnován studentským vstupům – ústnímu přednesení výsledků vlastního hydrobiologického bádání, provedeného v průběhu vlastní „domácí“ činnosti (1/3 přímé výuky). Obsahem nepřímé výuky je osobní individuální vyzkoušení zvolené hydrobiologické metodiky (ze seznamu poskytnutého na začátku semestru; v případě zájmu lze po konzultaci s vedoucí kurzu přidat vlastní téma) a vypracování prezentace prezentující zjištěné výsledky. Konkrétní typ zkoušené metody/metodiky volí studující dle svých finančních možností: v nabídce jsou jak „laboratorní“ činnosti, tak aktivity terénní. V případě přechodu na distanční výuku bude první přednáškový blok odpřednášen on-line přes MS Teams (přihlašovací údaje budou frekventantům rozeslány e-mailem v případě potřeby) v čase v SISu rozvržené výuky; a z přednášky bude pořízen audiovizuální záznam pro potřeby frekventantů kurzu. Druhý bod plnění předmětu – vlastní vyzkoušení hydrobiologické metodiky a sestavení prezentace sumarizující získané výsledky – není přechodem na distanční výuku nijak ovlivněn. Třetí součást předmětu – závěrečné kolokvium seznamující frekventanty s vlastními výsledky – proběhne on-line, opět přes MS Teams a v čase rozvrženém v rozvrhu v SISu. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro jeho udělení je potřeba splnit následující: · aktivně se účastnit všech tří výukových bloků (únor a duben 2025) · ústně prezentovat výsledků vlastního výzkumu formou „konferenčního příspěvku“ na závěrečném výukovém bloku („hydrobiologické konferenci“) v dubnu 2025. Témata k vlastnímu zpracování budou zveřejněna na prvním výukovém bloku Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Buchar J., Ducháč V., Hůrka K., Lellák J. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha. Hanel L., Lišková E. (2003): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha. Kokeš J., Vojtíšková D. (1999): Nové metody hodnocení makrozoobentosu tekoucích vod. VÚV, Praha. Králová H. (ed.): Řeky pro život. Revitalizace řek a péče o nivní biotopy. ZO ČSOP Veronika. Brno. Lellák J., Kubíček F. (1991): Hydrobiologie. UK Praha. Poulíčková a kol. (1998): Ochrana horských a podhorských toků. Úvod do studia jejich biocenóz. ZO ČSOP, Vlašim. Croft P.S. (1986): A Key to the Major Groups of British Freshwaters Invertebrates. Field Studies, 6. Hynes H.B.N. (1972): The Ecology of Running Waters. University Press, Liverpool. Schwoerbel J. (1970): Methods of Hydrobiology. Freshwater biology. Elsevier Ltd. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro jeho udělení je potřeba splnit následující: · aktivně se účastnit všech tří výukových bloků (únor a duben 2025) · ústně prezentovat výsledků vlastního výzkumu formou „konferenčního příspěvku“ na závěrečném výukovém bloku („hydrobiologické konferenci“) v dubnu 2025. Témata k vlastnímu zpracování budou zveřejněna na prvním výukovém bloku Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
· seznámení s lotickým a lentickým sladkovodním prostředím · abiotické a biotické charakteristiky vodního prostředí · ohrožení vodních biotopů a možnosti ochrany · seznámení se základními metodami odběru, sběru a lovu vodních organismů · poskytnutí základních znalostí o vodních organismech (heterotrofních, okrajově též fotosyntetických) Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|
|
||
Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace a další materiály používané při přednáškách, uložené v prostředí MS Teams. Tým se jmenuje "PEDF-Hydrobiologické praktikum" a připojit se k němu můžete přes tento odkaz: PEDF-Hydrobiologické praktikum | Obecné | Microsoft Teams Studentům KS jsou primárně určeny materiály ve složce "KS_Hydrobiologie_vyukove_materialy_DR", k disposici jsou vám ale všechny ostatní materiály uložené v týmu (primárně určené studentům denního studia). Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
|
|
||
Studující: · charakterizuje základní biotické a abiotické charakteristiky lotického a lentického vodního prostředí České republiky · uvádí a charakterizuje vybrané metodiky odběru/sběru/lovu základních skupin vodních organismů z různých typů vodního prostředí České republiky · ovládá konkrétní zvolenou metodiku a je schopen ji prakticky provést v laboratoři či v terénu (dle typu metodiky) · sbírá primární data, analyzuje je a vhodně diskutuje · ústně prezentuje své výsledky a pozitiva a negativa zvolené a osobně vyzkoušené metody/metodiky Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (24.01.2025)
|