Cílem předmětu je jednak ověření teoretických poznatků získaných v rámci didaktických kurzů v prostředí gymnázií a středních odborných škol, a jednak rozvíjení klíčových kompetencí posluchačů (kompetence diagnostické a sebereflektivní, organizační a řídící, psychodidaktické a komunikační). Předmět rozvíjí osvojené dovednosti a prohlubuje zkušenosti získané v rámci předchozích praxí. Studenti praktikují pod vedením zkušených provázejících učitelů, hospitují na jejich hodinách, realizují vlastní výstupy, analyzují je. Průběžně reflektují pozitiva a negativa vlastních výstupů a učí se hledat alternativní přístupy k učebním činnostem ve vyučování cizím jazykům. Důraz je kladen i na efektivní využití digitálních technologií ve výuce, plánování cílů hodin apod. Některé výstupy jsou nahrávány a následně analyzovány. Na závěr praxe studenti předkládají zprávy, v nichž popisují průběh a formulují závěry z praxe.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
The aim of the course is both to verify the theoretical knowledge acquired in didactic courses in the environment of grammar schools and secondary vocational schools, and to develop the key competences of the students (diagnostic and self-reflective, organizational and management, psychodidactic and communication competences). The course develops the skills acquired and deepens the experience gained in previous work experience. The students practice under the guidance of experienced supervising teachers, visit their classes, implement their own outcomes and analyse them. They continuously reflect on the positives and negatives of their own outcomes and learn to look for alternative approaches to learning activities in foreign language teaching. Emphasis is also placed on the effective use of digital technologies in teaching, planning lesson objectives, etc. Some outputs are recorded and subsequently analysed. At the end of the placement, students submit reports describing the process and formulating conclusions from the placement.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Literatura -
1. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998. 2. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. 3. POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy : Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha : Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1. 4. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6 5. HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha : Portál, 1999. 6. KALHOUS, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc : UP, 1995. ISBN. 7. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. 8. PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4. 9. ROSENZWEIG, M. Proměny v projektování obsahu vzdělávání. In. Kapitoly ze školského managementu. BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA, J. Praha : PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-49-8.
10. BOTLÍK NUC, Tomáš. Vybrané digitální aplikace jako nástroj podpory responzivní výuky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-510-2.
11. RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0.
12. RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.
13. WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0.
14. WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0.
15. WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser: Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München: Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
1. RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0.
2. RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.
3. WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0.
4. WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0.
5. WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser: Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München: Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2.
6. JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Unterrichts deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno : MU, 2015. ISBN 978-80-210-5035-8
7. EMMERICH, S., COLOMBO, F. Deutsch lernen mit Spielen und Rätzeln. (Grundstufe). Recanati: ELI, 2002. ISBN 978-88-8148-823-0.
8. MÜLLER, K. Deutsch lernen mit Spielen und Rätzeln. (Untere Mittelstufe). Recanati: ELI, 2003. ISBN 88-536-0004-7.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Sylabus -
Aktuální stav výuky v českých školách.
Hospitační protokoly.
Stanovování cílů.
Plánování vyučovací jednotky.
Vlastní výuka a její reflexe.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
The current state of teaching German in Czech schools.
Observation sheets.
Setting goals.
Planning the teaching unit.
Own teaching and its reflection.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)