|
|
|
||
Kurz je zaměřen na klíčová témata primární pedagogiky: zejm. na dítě orientované pojetí primární pedagogiky; osobnostně rozvíjející pojetí primárního vzdělávání; pojetí primární školy a primárního vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě; transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého školství; proměny ve vybraných oblastech, např. rozvoj čtenářské gramotnosti; alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty z hlediska teoretických východisek i reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (23.10.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z hlediska teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (23.10.2018)
|
|
||
Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (23.10.2018)
|
|
||
Doporučená literatura: SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005, 311 s.ISBN 80-7178-942-9. SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PedF UK 1997. 121 s. ISBN 80-86039-41-2. WILDOVÁ, Radka et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9. HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010.166 s. ISBN978-80-7290-468-6. HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
Další literatura bude doporučena v průběhu kurzu vyučujícími. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (23.10.2018)
|
|
||
Forma a rozsah výuky: 1 semestr, 24 hodin přednášek a 10-15 hodin individuálních konzultací Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (23.10.2018)
|
|
||
Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (23.10.2018)
|
|
||
Obsah: 2 přednášky - dr. Hejlová Předmět primární pedagogiky, na dítě orientované pojetí primární pedagogiky. Etika učitelské profese. 1 přednáška - doc.Wildová Čtenářská gramotnost a její rozvoj v primární škole v historicko srovnávací perspektivě. Proměny v pojetí gramotnosti a strategiích jejího rozvoje v kontextu kurikulární reformy, zjištění z mezinárodních srovnávacích výzkumů - PISA,PIRLS aj. 2 přednášky - dr.Tomková Transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého škoství, alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty - z hlediska teoretických východisek, výzkumného sledování a reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství. Primární škola/vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě - z hlediska postavení ve vzdělávacím systému, celkového pojetí, cílů, obsahu a procesů učení v primárním vzdělávání s cílem identifkovat klíčové evropské trendy a srovnat je s trendy domácího vývoje. 1 přednáška - dr.Kargerová Vybrané inovativní projekty, které mají zásadní vliv na procesy transformace primárního vzdělávání - z hlediska teoretických východisek, výzkumného sledování a reflexe praktických zkušeností v kontextu českého školství. 1 přednáška - doc.Uhlířová Československé reformní hnutí 20. a 30. let jako inspirační zdroj pro současné proměny. Hlavní témata mohou být modifikována a rozšířena dle odborného zaměření doktorandů. Mohou být také na základě zájmu doktorandů doplněna o další důležitá témata, zejm. individualizace v primárním vzdělávání, práce s nadaným žáky, multikulturní vzdělávání, konstruktivistické přístupy a tvorba učebnic (na příkladu prvouky) - dr.J.Stará,Ph.D., dr.T.Krčmářová,Ph.D. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (23.10.2018)
|