PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kapitoly ze spec. pedagogiky - OCDP16VY10
Anglický název: Chapters of special education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět seznamuje posluchače s aktuálními problémy ve výchově a vzdělávání osob se zdravotním postižením a integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve výchově a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení. Poskytuje přehled školských zařízení a současných legislativních předpisů v oblasti péče, výchovy a vzdělávání znevýhodněných osob.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.02.2021)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit studenty s trendy v přístupu k osobám se zdravotním postižením, integračními a inkluzivními snahami, možnostmi výchovy a vzdělávání dětí a mládeže se zdravotním postižením ve škole a v dalších školských zařízeních a se stávající legislativou, připravit budoucí učitele na integrované vzdělávání žáků se zdravotním a sociálním znevýhodněním.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.02.2021)
Literatura

FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.

HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-013-5.

LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80 7367-679-7.

PIPEKOVÁ, J a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80.7315-120-0.

RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: PedF, 2006. ISBN 80-244-1475-9.

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80- 247-1733-3.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.02.2021)
Požadavky ke zkoušce -
Písemná zkouška formou testu. Student má 3 pokusy, z toho dva opravné.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.02.2021)
Sylabus -

Speciální pedagogika, obsah, cíle, nové trendy, vnitřní struktura speciální pedagogiky, přehled disciplín. Druhy zdravotního postižení.

Druhy speciálních škol a školských zařízení, poslání speciálních pedagogických center a středisek výchovné péče.

Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání.

Nová legislativa ve výchově a vzdělávání osob se zdravotním postižením.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.02.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK