|
|
|
||
(Psychopedie, somatopedie, tyflopedie)
Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s postižením o období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání.
Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých
Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely
Zaměstnávání osob s postižením:
-Význam pracovního uplatnění
-Formy pracovního uplatnění
-Motivace zaměstnavatelů zaměstnávat občany s postižení
-Platná právní úprava v oblasti zaměstnanosti
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (14.11.2005)
|
|
||
Psychopedie Jesenský, J.: Andragogika a gerontogika handicapovaných. Karolinum, Praha 2000. I. část Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Portál 1997. Šiška, J.: Vzdělávání dospělých občanů s mentálním postižením. in Krahulcová a kol.: Postižený člověk v období senescence. Praha, UK PEDF 2002. Matoušek, O.: Ústavní péče, Praha, Slon 1995. Večeřa, M.: Sociální stát, východiska a přístupy. Slon, Praha 1996. Národní plán pro vyrovnávání příležitostí osob se zdravotním postižením. Usnesení vlády ČR č. 256, 1998. Michalík, J.: Proces transformace ve speciální pedagogice., Postižení, společnost, právo., Organizace občanů se zdravotním postižením, Mezinárodní organizace osob se zdravotním postižením. In Renotiérová, M., Ludíková L.: Speciální pedagogika UP Olomouc 2003. Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe - průvodce poskytovatele. MPSV, 2002 ochrana práv uživatelů, jednání se zájemcem o službu, stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb Střednědobá koncepce politiky státu vůči osob se zdravotním postižením. 2004
Somatopedie Fialová, L.: Body image jako součást sebepojetí člověka. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001. 269 s. ISBN 80-246-0173-7. Goffman, E.: Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. 1. vyd. Praha: SLON, 2003. 167 s. ISBN 80-86429-21-0. Murphy, R., F.: Umlčené tělo. 1. vyd. Praha: SLON, 2001. 188 s. ISBN 80-85850-98-2. Novosad, L.; Švingalová, D.: Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy. 1. vyd. Praha: UK - Pedagogická fakulta, 2002. 126 s. ISBN 80-7290-091-0. Wright, B., A.: Physical disability - a psychological approach. 1. ed. New York: Harper, 1960. 408 s.
Tyflopedie JESENSKÝ, J.: Andragogika a gerontogika handicapovaných.I.část. Praha : Karolinum, 2000.ISBN 80-7184-823-9. JESENSKÝ, J.Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-030-0. JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : Karolinum, 1995. KVĚTOŇOVÁ, L. Základy oftalmopedi. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-0667-6. KVĚTOŇOVÁ - ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-8. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha : Avicenum, 1986. Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (15.09.2005)
|
|
||
Úvod Cíl kurzu: Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s postižením o období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Obsah kurzu: Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely Zaměstnávání osob s postižením:
Psychopedie Cíl kurzu: Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s mentálním postižením v období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Obsah kurzu:Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých, modely vzdělávání dospělých s mentálním postižením Residenční služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb pro osoby s mentálním postižením podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely Tranzitní programy Pracovní uplatnění (PU) osob s postižením: Význam PUFormy PU Podporované zaměstnávání - historie, principy, metoda Ochrana práv uživatelů Jednání se zájemcem o službu - komunikace, Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb a jejich vyřizování Hnutí sebeobhájců a empowerment
Somatopedie Cíl kurzu:Zhodnocení důsledků tělesného postižení pro socializaci člověka v adolescenci a dospělém věku. Obsah kurzu: 1. Charakteristika člověka s tělesným postižením s přihlédnutím k věku. 2. Možnosti a způsoby výchovné podpory v adolescentním a dospělém věku. 3. Specifické psychické problémy tělesně postiženého adolescenta. 4. Souvislosti somatického a psychického stavu člověka s tělesným postižením a vyrovnávání se s tímto stavem
5. Úkoly speciální pedagogiky v systému komprehenzivní rehabilitační péče. 6. Stigma a sociální identita. Diskreditovanost - diskreditovatelnost. 7. Hodnota, důstojnost a bilancování života u člověka s tělesným postižením.
Tyflopedie Cíl kurzu: Seznámit studenty s problematikou dopadu zrakového postižení na vývoj jedince ve sledovaném věkovém období, zaměřit se na specifika ztráty zraku v dospělosti. Etiologie zrakových vad v dospělosti. Předprofesní a profesní příprava, rekvalifikace. Partnerský život. Problematika sebeobsluhy, mobility. Volnočasové a sportovní nabídky organizací pro zrakově postižené. Problematiky stáří a postupné ztráty zraku, změny v sociálních rolích způsobené zrakovou vadou. Podpora speciálně pedagogická, zraková terapie. Podpora psychologická v rámci speciální pedagogiky.
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (15.09.2005)
|