|
|
|
||
Smyslem kurzu je přiblížit studentům oboru pedagogika formou přednášek, diskusí nad videoukázkami a rozboru
dokumentů teorii alternativního pedagogického myšlení a jeho odraz ve školské praxi ve světě a u nás. Studenti získají
přehled o problematice a jejich profilových problémech.
Nabídka témat:
1.Úvod do problematiky, terminologie, literatura, metodologické přístupy. Smysl zrodu a šíření alternativní pedagogiky.
2.Alternativní pedagogika a školství jako zdroj řešení současných problémů v oblasti výchovy a vzdělávání.
Antiautoritativní pedagogické myšlení.
3.Principy a obsah alternativní pedagogiky. Mantinely a bariéry v alternativní pedagogice.
4.Proudy alternativní pedagogiky a jejich klasifikace. Shody a rozdílnosti mezi nimi. Oblast předškolní, primární a sekundární
úrovně vzdělávání z hlediska alternativní pedagogiky.
5. Waldorfská pedagogika a její realizace. Základní rysy. Vývoj ve světě a u nás.
6. Pedagogika Petra Petersena a jenský plán. Organizace života školy. Ohlas ve světě a u nás.
7. Daltonský plán a individualizace vyučování H. Parkhurstové. Ohlas ve světě a u nás.
8. Pedagogika Marie Montessori ve světě a u nás.
9. "Pedagogika" postpedagogického amikačního myšlení H. von Schoenebecka.
10. Didakticko metodické problémy alternativní pedagogiky. Pojetí dítěte a dospělého.
11. Volné téma dle výběru studentů.
12. Závěrečný seminář formou studentské konference
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (31.03.2009)
|
|
||
Odborná literatura:
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha-Zlín : Baltazar, 1991. Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála 1995 Ludwig, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, ČS EFFE 2000 Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998 Montessori, M.: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001 Montessori, M.: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003 Pol, M.: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno,FFMU 1995 Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, Portál 2001 Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994 Rýdl, K.: Jak dosáhnout spoluodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha, Strom 1998 Rýdl, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, Public History 1999 Rýdl, K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha, ISV 2001 Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha, ISV 2003 Schoenebeck, H.: Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice 2000. Schoenebeck, H.: Škola s přívětivou tváří. Pardubice 2001 Steiner, R.: Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha, Baltazar 1993 Wenke, H. - Roehner, R.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno, Paido 2000 Zelina, M.: Alternatívne školstvo.Bratislava, IRIS 2000 Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997 Zuzák, T.: Hledání vztahu k dítěti ve waldorfské pedagogice. Ostrava, PedF OU 1998
Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)
|