PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Učíme společně matematiku II - O01110617
Anglický název: We teach mathematics together II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : O01110615, O01110616
Prerekvizity : O01110612, O01110613, O01110614
Je korekvizitou pro: O01110616, O01110615
Je neslučitelnost pro: OK0610617
Je záměnnost pro: OK0610617
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz je pokračováním kurzu Učíme společně matematiku I - O01110614, je zaměřen na získávání a obohacování vlastních pedagogických zkušeností studenta přímou prací se žáky 1.-5. ročníku ZŠ. Toto bohužel není možné v rámci kroužků v tomto školním roce 2020/2021 uskutečnit, proto se děje na teoretické úrovni.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Cíl předmětu -

Přímou prací se žáky pod vedením zkušené učitelky z praxe rozšiřovat a obohacovat zkušenosti studentů s konstruktivistickými přístupy.

Vést studenty k potřebě evidence své každodenní pedagogické zkušenosti jako východiska pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce.

Seznámit studenty s konkrétními edukačními činnostmi, zejména: a) tvorba scénáře vyučovací hodiny, b) způsob evidence vlastní zkušenosti, c) motivace žáků, d) vedení třídní diskuse, e) tvorba klimatu třídy, f) práce s chybou, g) vedení nadaných žáků, h) vedení žáků s nižšími matematickými schopnostmi, i) diagnostika kognitivních a meta-kognitivních potencí zejména v oblasti matematiky žáků 1. st. ZŠ, j) hodnocení žáků.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Deskriptory

Materiály k předmětu jsou ukládány na společný sdílený prostor v Moodlu (viz Prohubující modul). Výuka pravidelně probíhá na škole, v případě zhoršené pandemické situace bude probíahat na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Literatura -

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční), zejména z nakladatelství Fraus

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Metody výuky -

Seminář - disksue.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Požadavky ke zkoušce -

- 100% aktivní účast na seminářích

- vedení portfoólia

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Sylabus -

Obsah: Způsoby kognitivní i sociální motivace žáka; edukační strategie učitele; interakční strategie učitele; vedení třídní diskuse, jak povzbudit vzájemnou komunikaci žáků; rozvoj schopnosti žáků pro týmovou spolupráci.
Práce je úzce vázána na školní praxi, která je propojována s teoretickými znalostmi.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK