Kurz je pokračováním kurzu Učíme společně matematiku I - O01110614, je zaměřen na získávání a obohacování vlastních pedagogických zkušeností studenta přímou prací se žáky 1.-5. ročníku ZŠ. Toto bohužel není možné v rámci kroužků v tomto školním roce 2020/2021 uskutečnit, proto se děje na teoretické úrovni.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
The course is aimed to gain and enrich student's pedagogical experience by direct work with 2nd grade pupils within the work in mathematical club.
Students wiill choose a topic from the teacher's offer which is suitable for the pupils age range, will prepare a scenario for one session with pupils and will realize it.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Cíl předmětu -
Přímou prací se žáky pod vedením zkušené učitelky z praxe rozšiřovat a obohacovat zkušenosti studentů s konstruktivistickými přístupy.
Vést studenty k potřebě evidence své každodenní pedagogické zkušenosti jako východiska pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce.
Seznámit studenty s konkrétními edukačními činnostmi, zejména: a) tvorba scénáře vyučovací hodiny, b) způsob evidence vlastní zkušenosti, c) motivace žáků, d) vedení třídní diskuse, e) tvorba klimatu třídy, f) práce s chybou, g) vedení nadaných žáků, h) vedení žáků s nižšími matematickými schopnostmi, i) diagnostika kognitivních a meta-kognitivních potencí zejména v oblasti matematiky žáků 1. st. ZŠ, j) hodnocení žáků.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
By direct work with pupils and under guidence of an experienced in-service teacher to extend and complete the students´ experience with constructivistic teaching approaches.
To lead the students to the need to make evidence of their everyday pedagogical experience as a tool for the improvment of their pedagogical work.
To make students familiar with concrete eduacional activities, particularly a) preparation of scenario for a teaching session, b) ways of evidence of one´s own experience, c) motivation of pupils, d) guiding class discussion, e) creation of the class climate, f) work with mistake and misconception, g) developing of gifted pupils, h) work with lower achievers, i) diagnosing of cognitive and metacognitive abilities of primary school pupils in mathematics, j)evaluation of pupils.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Deskriptory
Materiály k předmětu jsou ukládány na společný sdílený prostor v Moodlu (viz Prohubující modul). Výuka pravidelně probíhá na škole, v případě zhoršené pandemické situace bude probíahat na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční), zejména z nakladatelství Fraus
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Mathematical textbooks for primary school (Czech, Slovak and other) particularly from the publishing house Fraus
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Metody výuky -
Seminář - disksue.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Discusions
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Požadavky ke zkoušce -
- 100% aktivní účast na seminářích
- vedení portfoólia
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
- 100% presence and active work at seminars
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Sylabus -
Obsah: Způsoby kognitivní i sociální motivace žáka; edukační strategie učitele; interakční strategie učitele; vedení třídní diskuse, jak povzbudit vzájemnou komunikaci žáků; rozvoj schopnosti žáků pro týmovou spolupráci. Práce je úzce vázána na školní praxi, která je propojována s teoretickými znalostmi.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Cognitive and social motivation of a pupil.
Teacher's educational strategy.
Teacher's interaction strategy.
Leading a class discussion.
Supporting pupils' mutual communication.
Pupils' ability to work in teams.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)