|
|
|
||
Seminář je koncipován jako úvod do empirických metod humanitních oborů s
důrazem na pedagogiku, obecnou didaktiku i didaktiky oborové a navazuje na
Úvod do empirické metodologie pedagogiky a didaktiky. Seminář je určen pro
všechny zájemce, zvláště vhodný je pro studenty vyšších ročníků učitelství a
doktorandy, kteří by chtěli realizovat vlastní empirický výzkum v rámci
diplomové, příp. doktorské práce. V rámci semináře budou řešeny i konkrétní
problémy spojené s vlastním výzkumem studentů.
Poslední úprava: T_KDF (21.05.2004)
|
|
||
a) Obecně metodologická problematika vědy. Fajkus, B.: Současná filosofie a metodologie vědy. Praha, Filosofia 1997. ISBN 80-7007-095-1. Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH 1997. Popper, K. R.: Věčné hledání. Praha, Prostor 1995. Popper, K. R.: Logika vědeckého zkoumání, Praha, OIKOYMENH 1997. Král, M.: Změna paradigmatu vědy. Praha, Filosofia 1994. Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. Praha, OIKOYMENH 1998.
Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001. ISBN 80-86471-07-1.
b) Metodologie pedagogických výzkumů Základní: Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-569-8. Kerlinger, F. N.: Základy výzkumu chování. Praha, Academia 1972. Ferjenčík, J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-367-6. Skalková, J. a kol.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha, SPN 1983. Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.
Doplňková: Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1988. Byčkovský, P.: Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha, ČVUT 1982. Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido 1999. Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-141-2. Říčan, P.: Úvod do psychometrie. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy 1978. Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 1999.
c) Statistika Škaloudová, A.: Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha, PedF UK 1998. Chráska, M. – Janák, V.: Statistika pro pedagogy. Olomouc, PedF UP 1990. Clauss, G. – Ebner, H.: Základy štatistiky pre psychológov, pedagógov a sociológov. Bratislava, SPN 1988. Swoboda, H.: Moderní statistika. Praha, Svoboda 1977. Lindquist, E. F.: Statistická analýza v pedagogickém výzkumu. Praha, KPÚ 1965. Anděl, J.: Statistické metody. Praha, Matfyzpress 1993. Ebner, H.: Základy štatistiky pre psychológov WWW.statsoft.cz
d) Literatura z oblasti kvalitativní metodologie Strauss, A. – Corbinová, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Brno, Albert 1999. Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha, Karolinum 1997. Kučera, M.: Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia paedagogica 8, Praha, PedF UK 1992. Ohniskové skupiny. Brno, Albert 2001. Poslední úprava: CHVÁL (27.04.2004)
|
|
||
Dotazník, anketa, rozhovor, sociometrické techniky, techniky zjišťování výsledků učení, didaktické testy, obsahová analýza dokumentů a výsledků činností, posuzovací stupnice, sémantický diferenciál, Q-metodologie, projektivní techniky. Úvod do kvalitativních empirických metod, Zakotvená teorie, ohniskové skupiny (marketing, drogy), etnografické metody, případové studie. Úvod do statistických metod zpracování dat, vícerozměrné průzkumné techniky, clusterová a faktorová analýza, teorie testování hypotéz. Poslední úprava: CHVÁL (27.04.2004)
|