Kurz v roce 2025 bude probíhat ve vybraném regionu Česka - zvažujeme suburbánní nebo periferní venkovský region. Terénní výjezd bude probíhat v polovině května 2025, ve formě 3denního výjezdu do terénu (obvykle čtvrtek ráno-sobota poledne).
Kurz je koncipován pro student(k)y magisterského a vyšších ročníků bakalářského studia. V průběhu předmětu jsou diskutovány a prakticky předvedeny vybrané pokročilejší techniky a metody využívané v sociálně geografickém výzkumu. Studentky a studenti si osvojí zásady designu výzkumného projektu, vybrané kvantitativní i kvalitativní metody terénního výzkumu. Jádrovou součástí kurzu je praktická část, která je realizována formou 3denního výjezdu do terénu. Závěrečná část je věnována statistickému a kartografickému zpracování terénního šetření, interpretaci výsledků, popř. jejich publikaci. Ze zhruba poloviny realizovaných kurzů vznikly publikace založené na výsledcích uskutečněného terénního výzkumu. Přednáška probíhá ve čtyřech blocích – ve vstupním bloku jsou představeny hlavní zásady výzkumné práce a informace o kurzu; následuje příprava práce v terénu, včetně dílčího zpracování v terénní laboratoři; součástí výjezdu je i jeden blok přednášek; finální blok je věnován interpretaci výsledků. Studentky a studenti pracují ve vícečlenných týmech (5-6), počet týmů závisí na počtu přihlášených studentů. Průběh a výstupy výzkumu předchozích týmů od roku 2007 jsou k dispozici zde: https://urrlab.cz/vyuka/metody-terenniho-vyzkumu-v-socialni-geografii/
Poslední úprava: Ouředníček Martin, prof. RNDr., Ph.D. (08.01.2025)
The course in 2024 will take place in the Podblanicko region and will focus on tourism and geographical analysis of the defined area in cooperation with the Destination Management Agency (Kraj blanických rytířů - Podblanicko). The field work will take place on 9-11th May 2024.
The course is designed for students of master degree and higher years of bachelor degree. During the course, advanced techniques and methods used in sociogeographic research are discussed and practically demonstrated. Students will acquire the principles of research project design, selected quantitative and qualitative methods of field research. The core part of the course is the practical part, which takes the form of a 3-4-day field trip. The final part is devoted to statistical and cartographic processing of the field survey, interpretation of results, or their publication. Approximately from half of the courses have been produced a publication based on the results of our own field research. The lecture consists of four blocks - in the entry block the main principles of the research work and course information are presented; followed by the preparation of fieldwork, including partial processing in the field laboratory; the block also includes one block of lectures; the final block is devoted to the interpretation of the results; preparation of the publication. Students work in multi-member teams. The research outputs of the previous teams from 2007 onwards are available here: https://urrlab.cz/vyuka/metody-terenniho-vyzkumu-v-socialni-geografii/.
Poslední úprava: Ouředníček Martin, prof. RNDr., Ph.D. (18.01.2024)
Literatura -
Literatura
COPE, M. (2005): Coding transcript and diaries. In: Clifford, N., French, S., Valentine, G. (eds.): Key Methods in Geography, s. 445–459.
CRESWELL, J.W. (1994): Research Design. Qualitative and Quantitative Approach. Sage, Thousand Oaks, 228 s.
DISMAN, M. (1996): Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha, 124 s.
HENDL, J. (2005): Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál, Praha, 408 s.
KITCHIN, R., TATE, N.J. (2000): Conducting Research into Human Geography : Theory, Methodology and Practice. Prentice-Hall, Harlow, 330 s.
KÜHNL, K. (1985): Výběr ze základních kvantitativních metod socioekonomické geografie. Pedagogický ústav hl. M. Prahy, Praha, 28 s.
MC GUIRK, P. M., O'NEIL, P. (2005): Using questionnaires in qualitative human geography. In: Hay, I. (ed.): Qualitative Research Methods in Human Geography, s. 147–162.
MIKLÍN, J., DUŠEK, R., KRTIČKA, L., KALÁB, O. (2018): Tvorba map. Ostrava: Ostravská univerzita. 302 s. online na https://tvorbamap.osu.cz/ke-stazeni/
MURDYCH, Z. (1987): Tematická kartografie. Praha, MŠ ČSR,248 s.
NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. eds. (2019): Metody výzkumu v espolečenských vědách. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Praha, 496 s.
OUŘEDNÍČEK, M., TEMELOVÁ, J., POSPÍŠILOVÁ, L. eds. (2011): Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky. Nakladatelství Karolinum, Praha, 137 s. + 37 mapových listů.
OUŘEDNÍČEK, M., JÍCHOVÁ, J., POSPÍŠILOVÁ, L. (2017): Historický atlas obyvatelstva českých zemí. Praha, Karolinum.
PAVLÍK, Z., KÜHNL, K. (1985): Úvod do kvantitativních metod pro geografy. SPN, Praha, 267 s.
PUNCH, K. F. (2008): Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha.
ROBINSON, G.M. (1998): Methods and Techniques in Human Geography. John Wiley and Sons, Chichester, 556 s.
VALENTINE, G. (1997): Tell me about...: using interviews as a research methodology. In: Flowerdew, R., Martin, D. (eds.): Methods in Human Geography: a guide fofr students doing research projects, s. 110–126.
Poslední úprava: Ouředníček Martin, prof. RNDr., Ph.D. (08.01.2025)
Literatura
COPE, M. (2005): Coding transcript and diaries. In: Clifford, N., French, S., Valentine, G. (eds.): Key Methods in Geography, s. 445–459.
CRESWELL, J.W. (1994): Research Design. Qualitative and Quantitative Approach. Sage, Thousand Oaks, 228 s.
DISMAN, M. (1996): Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha, 124 s.
HENDL, J. (2005): Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál, Praha, 408 s.
KITCHIN, R., TATE, N.J. (2000): Conducting Research into Human Geography : Theory, Methodology and Practice. Prentice-Hall, Harlow, 330 s.
KÜHNL, K. (1985): Výběr ze základních kvantitativních metod socioekonomické geografie. Pedagogický ústav hl. M. Prahy, Praha, 28 s.
MC GUIRK, P. M., O'NEIL, P. (2005): Using questionnaires in qualitative human geography. In: Hay, I. (ed.): Qualitative Research Methods in Human Geography, s. 147–162.
MURDYCH, Z. (1987): Tematická kartografie. MŠ ČSR, Praha, 248 s.
NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. eds. (2019): Metody výzkumu v espolečenských vědách. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Praha, 496 s.
OUŘEDNÍČEK, M., TEMELOVÁ, J., POSPÍŠILOVÁ, L. eds. (2011): Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky. Nakladatelství Karolinum, Praha, 137 s. + 37 mapových listů.
OUŘEDNÍČEK, M., JÍCHOVÁ, J., POSPÍŠILOVÁ, L. (2017): Historický atlas obyvatelstva českých zemí. Praha, Karolinum.
PAVLÍK, Z., KÜHNL, K. (1985): Úvod do kvantitativních metod pro geografy. SPN, Praha, 267 s.
PUNCH, K. F. (2008): Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha.
ROBINSON, G.M. (1998): Methods and Techniques in Human Geography. John Wiley and Sons, Chichester, 556 s.
VALENTINE, G. (1997): Tell me about...: using interviews as a research methodology. In: Flowerdew, R., Martin, D. (eds.): Methods in Human Geography: a guide fofr students doing research projects, s. 110–126.
Poslední úprava: Ouředníček Martin, prof. RNDr., Ph.D. (18.04.2022)
Požadavky ke zkoušce -
Studenti a studentky se aktivně účastní všech bloků přednášek a seminářů. Povinně participují na terénní části semináře a týmové práci.
Předmět je ukončen zkouškou, která je založena na týmovém zpracování výzkumné zprávy z terénního výjezdu a její úspěšné prezentaci (obhajobě) v průběhu posledního semináře.
Poslední úprava: Ouředníček Martin, prof. RNDr., Ph.D. (08.01.2025)
Students actively participate in all blocks of lectures and seminars. They are required to participate in the fieldwork and team work.
The course is completed by an exam, which is based on team work on the research report from the field trip and its successful presentation (defense) during the last seminar.
Poslední úprava: Ouředníček Martin, prof. RNDr., Ph.D. (18.04.2022)
Sylabus -
Kurz v roce 2025 bude probíhat ve čtyřech blocích, pravděpodobně se začátkem v druhém týdnu semestru v pátek dopoledne. Terénní výjezd bude probíhat v první polovině května 2025.
Vstupní přednáška se základními informacemi, požadavky ke zkoušce, obsah kurzu. Přesný obsah kurzu je vždy upraven podle aktuálního tématu šetření. V každém roce se tedy liší v závislosti na propojení s příslušným výzkumným projektem.
1. blok v Praze - 4 hodiny přednášek (v rámci 1 dne)
Literatura a zdroje dat Nakládání s literaturou, databáze článků, citace literatury, zdroje dat (statistiky, evidence), časopisy s impact factorem, databáze Web of Science a Scopus + kvalitativní data (rozhovor, pozorování, dokumenty) Využití různých technik výzkumu Práce "od stolu", statistické zpracování a organizace výzkumu, kombinace datových zdrojů, organizace dat, správa a ukládání v databázích, přehled datových zdrojů, software a jeho užití, příprava kvantitativních charakteristik pro vybrané lokality terénního šetření
2. blok - 3-4 dny v terénu - 14 hodin terénního šetření (cvičení)
Terénní šetření je uzpůsobeno aktuálnímu tématu řešení - příklady z minulých let:
Terénní výzkum, monitoring stavu prostředí, případové studie, přímé a zúčastněné pozorování Dotazníkové šetření/anketa, mediální analýza, práce v archivu Řízené a neřízené rozhovory, výběr a reprezentativnost vzorku respondentů, design dotazníku
Mapování s použitím Arc GIS Field Maps
3. blok - 6 hodin přednášek v rámci terénního výjezdu
Interpretace a prezentace výzkumu Kartografické vyjadřování v sociální geografii, grafy, chyby v interpretaci výzkumu Publikace článku Zásady geografické publicistiky, jak publikovat článek, hypotézy, stěžejní části publikace, shrnutí výsledků výzkumu, abstrakt, struktura textu, vyváženost, shrnutí a závěry.
4. blok v Praze - 6 hodin ve velké učebně
Prezentace výsledků práce, postery apod.
Poslední úprava: Ouředníček Martin, prof. RNDr., Ph.D. (08.01.2025)
The course in 2024 will take place in the Podblanicko region and will focus on tourism and geographical analysis of the defined area in cooperation with the Destination Management Agency (Kraj blanických rytířů - Podblanicko). The field work will take place on 9-11th May 2024.
Introductory lecture with basic information, exam requirements, course content. The exact course content is always adjusted according to the current topic of the survey.
Block I - 4 hours of lectures (within 1 day), in Prague
Literature and data sources Literature management, article database, Gateway to information, literature citation, data sources (statistics, records), impact factor journals, Web of Science and Scopus + qualitative data (interview, observation, documents) Using various research techniques Desk research, statistical processing and organization of research, combination of data sources, data organization, management and storage in databases, overview of data sources, software and its use, preparation of quantitative characteristics for selected sites
Block II - 3 days in the field - 14 hours of field research (exercises)
The field survey is adapted to the current topic of the solution - examples from previous years:
Field research, environmental monitoring, case studies, direct and participating observation Questionnaire survey, media analysis, archival work Controlled and uncontrolled interviews, sample selection and representativeness, questionnaire design
Block III - 6 hours of lectures in the field trip
Interpretation and presentation of research Cartographic expression in social geography, graphs, mistakes in research interpretation Article publication Principles of geographical journalism, how to publish an article, hypotheses, main parts of the publication, summary of research results, abstract, text structure, balance, summary and conclusions.
Block IV - 6-8 hours in a large classroom (Prague)
Presentation of work results, posters, etc.
Poslední úprava: Ouředníček Martin, prof. RNDr., Ph.D. (18.01.2024)