Metody v sociální geografii I jsou určeny studentům a studentkám oborů geografie (LS), demografie (ZS) a sociální geografie a geoinformatiky (ZS) v druhém ročníku bakalářského studia. Výuka se skládá z přednášek, které představují základy kvantitativního a kvalitativního výzkumu, a ze cvičení. Ta se zaměřují na procvičení základních metod geografického výzkumu a zdokonalení dovedností a kompetencí zejména s důrazem na zpracování statistických dat, jejich interpretaci a prezentaci, práci s textem. Některá cvičení jsou zaměřena na procvičení vybraných druhů metod výzkumu. Obecně je kladen důraz na práci v malých týmech. Mezi výstupy předmětu patří vytvořené portfolio, práce s dotazníkem a analýza textu. Část výuky v rámci přednášek i cvičení je realizována v anglickém jazyce, tak aby studentky a studenti měli možnost pasivně i aktivně využívat anglický jazyk a byli připravenější na mezinárodní prostředí (prezentace v aj, poslech anglických přednášek apod.).
Poslední úprava: Jíchová Jana, RNDr., Ph.D. (19.09.2023)
Methods in Social Geography I are intended for students in the fields of geography (LS), demography (WS) and social geography and geoinformatics (WS) in the second year of bachelor study. The course consists of lectures, which present the basics of quantitative and qualitative research, and exercises. The exercises focus on practicing the basic methods of geographic research and improving skills and competences, with particular emphasis on processing statistical data, interpreting and presenting them, as well as working with text, including its analysis. Some exercises focuse on practicing several kinds of methods. Generally, the emphasis is on working in small teams. The course outputs include a created portfolio, work with a questionnaire and text analysis. Part of the lectures and exercises is realized in English so that students can passively and actively use the English language and be more prepared for the international environment (presentation in English, listening to English lectures, etc.).
Poslední úprava: Jíchová Jana, RNDr., Ph.D. (19.09.2023)
Literatura -
Literatura k tématu metod je poměrně obsáhlá, proto jsou doporučované tituly zmíněny v rámci každé hodiny.
Babbie, E. (2004): The Practice of Social Research. Wadsworth Cencage Learning.
Cloke, P. et al. (2004): Practising Human geography. Sage.
Disman, M. (2005): Jak se vyrábí sociologická znalost? Karolinum.
Flowerdew, R., Martin, D. (eds.) (2005): Methods in Human Geography. A guide for students doing a research project. Taylor & Francis Ltd.
Hay, I. (ed) (2008): Qualitative Research Methods in Human Geography. Oxford University Press.
Hendl, J. (2005): Kvalitativní výzkum. Portál.
Mareš, P., Rabušic, L., Soukup, P. (2015): Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Masarykova univerzita.
Novotná, Špaček, Šťovíčková Jantulová (2020): Metody výzkumu ve společenských vědách.
Punch, K. F. (2008): Základy kvantitativního šetření. Portál.
Švaříček, R., Šeďová, K (2008): Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Klasickými zdroji dat jsou pak:
Pavlík, Z., Rychtaříková, J., Šubrtová, A. (1986): Základy demografie. Praha, Academia. Vencálek, J., Nováková, B. (1981): Cvičení z geografie obyvatelstva. Ostrava, Pedagogická fakulta v Ostravě. Pavlík, Z., Kühnl, K. (1981): Úvod do kvantitativních metod pro geografy. UK Praha. Praha, SPN. Murdych, Z. (1983): Tematická kartografie. Praha, Státní pedagogické nakladatelství. Ouředníček, M., Temelová, J., Pospíšilová, L. eds. (2011): Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky. Praha, Karolinum. Ouředníček, M., Jíchová, J., Pospíšilová, L. (2017): Historický atlas obyvatelstva českých zemí. Praha, Karolinum. Dictionary of Human Geography, poslední edice.
Poslední úprava: Jíchová Jana, RNDr., Ph.D. (22.09.2024)
The literature on the subject of methods is quite extensive, so the recommended titles are mentioned within each lesson.
Babbie, E. (2004): The Practice of Social Research. Wadsworth Cencage Learning.
Cloke, P. et al. (2004): Practising Human geography. Sage.
Disman, M. (2005): Jak se vyrábí sociologická znalost? Karolinum.
Flowerdew, R., Martin, D. (eds.) (2005): Methods in Human Geography. A guide for students doing a research project. Taylor & Francis Ltd.
Hay, I. (ed) (2008): Qualitative Research Methods in Human Geography. Oxford University Press.
Hendl, J. (2005): Kvalitativní výzkum. Portál.
Mareš, P., Rabušic, L., Soukup, P. (2015): Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Masarykova univerzita.
Novotná, Špaček, Šťovíčková Jantulová (2020): Metody výzkumu ve společenských vědách.
Punch, K. F. (2008): Základy kvantitativního šetření. Portál.
Švaříček, R., Šeďová, K (2008): Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
The classic data sources are then:
Pavlík, Z., Rychtaříková, J., Šubrtová, A. (1986): Základy demografie. Praha, Academia. Vencálek, J., Nováková, B. (1981): Cvičení z geografie obyvatelstva. Ostrava, Pedagogická fakulta v Ostravě. Pavlík, Z., Kühnl, K. (1981): Úvod do kvantitativních metod pro geografy. UK Praha. Praha, SPN. Murdych, Z. (1983): Tematická kartografie. Praha, Státní pedagogické nakladatelství. Ouředníček, M., Temelová, J., Pospíšilová, L. eds. (2011): Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky. Praha, Karolinum. Ouředníček, M., Jíchová, J., Pospíšilová, L. (2017): Historický atlas obyvatelstva českých zemí. Praha, Karolinum. Dictionary of Human Geography, latest edition
Poslední úprava: Jíchová Jana, RNDr., Ph.D. (13.10.2021)
Požadavky ke zkoušce -
K úspěšnému ukončení cvičení je nutné:
odevzdat v požadované kvalitě všechny úkoly
účastnit se prezentací
aktivně se účastnit cvičení (min. 70 %).
Hodnocení úkolů
úkoly budou hodnoceny z hlediska kvality zpracování - odborného obsahu a formálních náležitostí
práce může být pouze dvakrát vrácena k přepracování, při opakovaném nesplnění formálních nebo obsahových požadavků je povinnost hodnocena jako nesplněná
V případě online výuky vyzkoušení min. 70 % cvičných testů (úspěšnost alespoň 40 %), účast na cvičení pak 50 %.
Více informací zde: https://dl2.cuni.cz/course/section.php?id=73487
Poslední úprava: Jíchová Jana, RNDr., Ph.D. (22.09.2024)
To successfully complete the course, it is necessary to
hand all required works
active participate on lectures with own presentations of works
participate actively in exercises at all (70% attendance).
Evaluation of works
work will be evaluated in terms of quality of processing - professional content and formal requirements
the work can only be returned once for rework, in case of repeated failure to meet formal or content requirements the obligation is assessed as unsuccesfull
In case of online teaching: trial min. 70% of tests in Moodle (success rate at least 40%), participation in exercises 50%.
More information here: https://dl2.cuni.cz/course/section.php?id=73487
Poslední úprava: Jíchová Jana, RNDr., Ph.D. (22.09.2024)
Sylabus -
Aktuální informace viz https://dl2.cuni.cz/course/section.php?id=73487
Případná online výuka bude probíhat prostřednictvím Google Meet či Microsoft Teams.
Témata cvičení
Vstupní cvičení
Analýza území I, II, III
Regionální analýzy
Data v kvantitativním výzkumu I, II, III
Data v kvalitativním výzkumu I, II, III
Shrnutí
Témata přednášek
- Kvantitativní a kvalitativní výzkumný design - Úvod do studia výzkumných metod - Sběr dat v kvantitativním výzkumu - Analýza dat v kvantitativním výzkumu, případová studie, etika - Sběr dat v kvalitativním výzkumu - Analýza dat v kvalitativním výzkumu - Závěrečné shrnutí
Poslední úprava: Jíchová Jana, RNDr., Ph.D. (22.09.2024)
For current information see https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5238
Exercise topics
- Introductory exercise - Territory analysis I, II, III - Regional analysis - Data in quantitative research - data sources, analysis, interpretation - Data in qualitative research - thematic analysis - Summary
Lecture topics
- Quantitative and qualitative research design - Introduction to the study of research methods - Data collection in quantitative research - Data analysis in quantitative research, case study, ethics - Data collection in qualitative research - Data analysis in qualitative research - Final summary
Poslední úprava: Jíchová Jana, RNDr., Ph.D. (20.09.2023)
Výsledky učení
Cílem cvičení je rozvinout a ukotvit základní dovednosti sociálních geografů a geografek. Obsahem navazujeme na znalosti a dovednosti získané v předchozích semestrech výuky.
–Zajištění dat – statistická data/získání dat „jiným“ způsobem
- Zpracování kvantitativních i kvalitativních dat a jejich znázornění
- Interpretace jevu, zasazení do širšího kontextu, argumentace
- Napsání textu a prezentace výsledků
- Kritické přemýšlení nad designem a interpretací výzkumu v sociální geografii
Poslední úprava: Jíchová Jana, RNDr., Ph.D. (22.09.2024)