PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe tvorby učebních úloh v chemii - MC280P16A
Anglický název: Theory and practice of forming chemical educational tasks
Český název: Teorie a praxe tvorby učebních úloh v chemii
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 10
Minimální obsazenost: 2
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Vyučující: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Anotace -
Forma předmětu: přednáška a seminář
Vyučující: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Anotace: Výuka je zaměřena na základní aspekty teorie a praxe vytváření učebních úloh různého typu a sestavování souborů úloh z chemie. Pozornost je zaměřena na obsahovou a formální stránku úloh a dále především na různé způsoby používání učebních úloh v praxi.
Přednáška a seminář jsou vhodné pro všechny, kteří chtějí umět sestavovat a používat učební úlohy a didaktické testy z chemie na úrovni základního a středoškolského vzdělávání.

Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Literatura -

Čtrnáctová, H.: Učební úlohy v chemii. Karolinum, Praha 1998.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996 (1. vydání), 2002 (2. vydání).
Katolog požadavků ke společné části maturitní zkoušky z chemie. MŠMT ČR, Praha 2000.
Sbírka úloh ke společné části maturitní zkoušky z chemie. Tauris, Praha 2001.
Soubor pracovních sešitů z chemie. Prospektrum, Praha 1994 - 2000.

Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Předmět Teorie a praxe tvorby učebních úloh v chemii je uzavřen zápočtem a zkouškou. K získání zápočtu je požadována 80% účast ve výuce a aktivita v rámci seminářů.  Ke zkoušce je požadováno zpracování celkem 20 učebních úloh z vybraného tématu učiva chemie (10 úloh pro fázi osvojovani učiva a 10 úloh pro ověřování osvojeneho učiva) a jejich prezentace. V rámci zkoušky bude tyto úlohy studentem komentovány a budou zodpovězeny dotazy vyučujícího, které k nim bude mít.

Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Sylabus -

Harmonogram:

1. **Úvod do didaktiky chemie**
- Základní pojmy a význam učebních úloh.
2. **Tvorba učebních úloh**
- Obsahová a formální stránka úloh; typy úloh (teoretické a praktické úlohy, úlohy k osvojování učiva, úlohy ke zkoušení).
3. **Aplikace v praxi**
- Metody používání učebních úloh ve výuce; případové studie.
4. **Prezentace učebních úloh**
- Techniky efektivní prezentace učebních úloh.
5. **Požadavky na studenty**
- Aktivní účast a vypracování 20 učebních úloh pro základní nebo stťedoškolskou výuku chemie. 
6. **Cíl kurzu**

- Rozvoj dovedností pro efektivní výuku chemie prostřednictvím kvalitních učebních úloh.

Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Výsledky učení -

Očekávané výstupy:
 Student analyzuje základní aspekty teorie a praxe vytváření učebních úloh v chemii.
 Student popíše soubory úloh z chemie zaměřené na obsahovou a formální stránku.
 Student aplikuje různé způsoby používání učebních úloh v praxi.
 Student prezentuje 20 učebních úloh z vybraného tématu chemie.
 Student komentuje své učební úlohy a zodpovídá dotazy vyučujícího během zkoušky.
 Student rozvíjí kompetence potřebné pro efektivní výuku chemie.

Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK