PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Čtení krajiny - MB162T11
Anglický název: Reading the landscape
Český název: Čtení krajiny
Zajišťuje: Katedra ekologie (31-162)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/5, Z [DS]
Počet míst: 25
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Ondřej Sedláček, Ph.D.
Anotace
Cílem přednášky je demonstrace mnohovrstevnosti krajiny, krajinné identity a krajinných procesů v podobě
detektivního sledování krajinných indikátorů v terénu a jejich uvedení do středoevropského kontextu. Absolvovat
přednášku znamená naučit se určit kontext, dynamiku, sukcesní historii, lidskou historii i geografickou příslušnost
středoevropských krajin na výškovém, teplotním a srážkovém gradientu od vlhkých a studených hor po teplou a
suchou nížinu. Jednotlivé elementy umožní identifikovat klíčové fenomény v krajině probíhající. Získané dovednosti
lze následně využít při krajinném a biologickém mapování, monitoringu, při tvorbě krajiny nebo při její ochraně. Lze
je také využít k definici krajinného rázu, nebo i rozpoznání genia loci.


My budeme putovat. A básnit. A učit se. Kdo nepřežije, nedostane zápočet. A nedokončí studium.
Procházet krajinou, umět v ní hledat, rozumět, nerozumět, rozjímat, pozorovat, nasávat, hmatat, objevovat,
pojmenovávat, dostávat pod kůži. Minulé, hodně vzdálené jevy, i ty současné a budoucí. Vyvřeliny vedle odpadků,
neofyty vedle pralesů, živly a člověk, všechno v jednom dortu.
Proč je tu kamenná zídka? Kdo ji vytvořil, k čemu sloužila a proč je právě tady a ne vedle? Z jakého šutru je
udělaná a co v ní dělá ten jeden úplně jiný šutr? Co na té zídce roste a odkud se to vzalo?
Co ten strom stínící zídku znamená? Symbol její zašlé slávy? Moudrý stařec objímající širší časový rámec? V kůře
cosi vyryto. Blbost nebo poselství? Pod vrypem na temeni zídky jakési kytky. Mají ještě ty zbytky letniček ve stínavrhu
stromu nějakou šanci? Co je to ale vlastně za kopec v dálavém pohledu skrzeva rozsochu dřevostoje? A co tu dělá
mech a lišejník bránicí v přímém průhledu?
Ten zvuk shora, tam nad tím větvením, to je skřivan nebo strnad? Sedí ten pták nebo proletuje, zůstane, hnízdí,
zajímá ho krajina tady nebo jen táhne dál?
S lahváčem na vrchu, s myslí navrch. Pak hledat nocleh. Ne všude. Blížící se bouřka uhání k rychlému rozhodování.
Pangejt? Stará stodola? Křoví stěží propustné pro kapky, ale i pro hřbet. Polní brázda, bránicí kutálení v bok, ale
kruci blátivá. Jak tu krajinu pro spánek zkrotit?

Výše očekávaných nákladů pro studenta spojených s výukou mimo prostory fakulty je cca 300 Kč (cestovné)

Možnosti náhradního plnění výuky - není možné.
Poslední úprava: Sedláček Ondřej, RNDr., Ph.D. (15.07.2024)
Literatura

Jiří Sádlo: Krajina! (2019)

Vojen Ložek: Příroda ve čtvrtohorách (1973)

Christian Norbert Schulz: Genius loci (2010)

Petr Mikšíček: Zmizelé Sudety (2006)

Jiří Sádlo, David Storch: Biologie krajiny (1999)

Václav Cílek, Vojen Ložek a kol.: Obraz krajiny Pohled ze středních Čech (2011)

Jan Nedvěd: Zpěvník (2009)

Poslední úprava: Sacherová Veronika, RNDr., Ph.D. (05.05.2023)
Požadavky ke zkoušce

absolvování celé exkurze

Poslední úprava: Sacherová Veronika, RNDr., Ph.D. (05.05.2023)
Sylabus

Postup určení fenoménu konkrétních krajin bude překračovat biologické vědy - využívány budou i základní poznatky z geologie, historie, meteorologie a klimatologie nebo terénní archeologie. Důraz bude také kladen na vůně, zvuky a celkový pocit z krajiny - to poslední je vzhledem k naší evoluční historii poměrně zásadní

● biogeografické a geobotanické krajinné elementy

indikátory výškové stupňovitosti (stromové dominanty, bylinné patro, struktura vegetace)

indikace substrátu a vlhkosti (vlhkomilné a suchomilné druhy, indikátory střídavého zamokření, …

indikátory substrátu

● historické krajiny

terénní relikty - opevnění, hradiště, úvozy, důlní krajiny, atd…

rudimenty hospodaření

odpadky a odkud a ze kdy jsou

urbánní struktura a architektura

horská důlní (montánní) krajina

vegetační a floristické elementy lidské přítomnosti a minulosti

● fyzické příznaky krajinných procesů

terénní geomorfologie- sesuvy, pohyb býložravců (prtě), erozní strouhy a údolí

aplikovaná dendrologie: “historie vepsaná do korun stromů” - formy růstu a architektury koruny jako ekologický záznamník - struktura a tvar koruny

stopy disturbancí - vývraty, narušování zvířaty, příznaky povodňové a požárové dynamiky

● současné krajinné procesy

invaze a ruderalizace - indikátory “hemerobie”

vliv pohybu lidí a sešlapu, piknikování, trampové

důlní a industriální krajina, inženýrská logika versus spontánní sukcese

ekologie nemíst

Přednáška bude probíhat jako několikadenní exkurze kontrastní krajinou (gradient Krušné hory - česká křídová tabule přes České středohoří, Podřipsko, Slánsko a Kladensko).

Přednášky se budou účastnit i další přizvaní odborníci, kteří budou mít na starosti demonstraci některých dílčích krajinných fenoménu.

Poslední úprava: Sacherová Veronika, RNDr., Ph.D. (05.05.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK