Kurz představuje současný náboženský prostor (převážně) západní civilizace v kontextu dvou klíčových prostředí,
a to především nových médií a širší (zjm. americké) populární kultury. Pro jeho absolvování je velmi vhodné, aby
se student již alespoň bazálně orientoval v problematice (současné alternativní spirituality
(doporučuji absolvovat kurz v návaznosti na Náboženství v postmoderní společnosti I. a II., už proto, že SNPKM
rozšiřuje a prohlubuje některá témata, která tyto úvodní kurzy jen stručně nadhazují). Student se po skončení kurzu
bude orientovat v základní problematice vlivu nových médií na náboženství i náboženství na nová média, bude
rozumět změnám v uvažování, které s sebou proměny mediálního prostoru nesou, bude obecně chápat historický
vývoj vztahu náboženství a médií a bude schopen vyhledávat a analyzovat náboženské projevy v různých
médiích. V druhé řadě bude chápat vztah náboženství a populární kultury, bude rozumět průsečíku nové
spirituality, médií a popkultury, bude rozumět zásadnímu charakteru transmediálních fenoménů a analyzovat jejich symbolické (či vyloženě náboženské) kontexty. Bude se orientovat v konceptu
hyperreality a hyperreálných náboženství a bude schopen srovnat tyto nové postmoderní jevy s tradičními jevy
náboženskými i se současnou alternativní spiritualitou.
Kurz disponuje studijní oporou v podobě Moodlu - najdete jej na adrese https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11425.
Poslední úprava: Kostićová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2023)
Sylabus
Kurz postupně projde následující témata:
1) Úvodní přednáška. Vymezení tématu - nová média obecně, internet, kyberprostor a druhy virtuálních světů konkrétně. Nejnovější fenomény: smartphony a „appky“, virtuální realita. Diskuse o „digitálním náboženství“. 2) Náboženství online versus online náboženství. Vývoj badatelských přístupů. Tradiční náboženství a média. Stručné dějiny náboženství a médií. Hlavní témata: problém identity a komunity. Možnosti a důvěryhodnost online rituálu. Krize a proměna tradičních náboženských autorit v kyberprostoru. Problém autenticity. Tradiční náboženství a kyberprostor - příklad katolicismu a buddhismu. Postmoderní proměny mediálního prostoru, počátky kyberprostoru a budování konsensuálního chování v něm. 3) Marshall McLuhan a vliv mediálního prostoru na lidské myšlení, horká a chladná média, možnosti McLuhanovy koncepce v analýze náboženství. Textová vs. hypertextová forma participace na náboženství. 4) Mediální prostor a hyperrealita, Baudrillardovo simulacrum a uplatnění pojmu hyperreality v náboženském kontextu. Kult celebrit. Possamaiova hyperreálná náboženství, možnosti pro zkoumání náboženství z této perspektivy a kritika tohoto přístupu. Ukázka: jediismus. 5) Transmedialita. Rachel Wagner a transmediální světy jako (kvazi) mytologie současnosti. Narativní versus procesuální dimenze. 6) Popkultura jako mytologie. Počátky popkultury v pulp magazínech, historické antecedenty hlavních fenoménů. Vznik a vývoj popkulturních bytostí a jejich náboženské dimenze. Ukázky - fenomén nemrtvých (zombie, upír, vlkodlak), žánr hororu a jeho implicitní náboženské obsahy. 7) Interakce popkultury a její vlastní analýzy. Příklad: Campbell a Hvězdné války. Procesualita, interaktivita a performativita jako (kvazi)rituální fenomén. Od „papírových“ RPG k počítačovým hrám a larpům, medium is the message. 8) Huizingův „magický kruh“. Vztah hry, rituálu a divadla, ukázky z prostoru tradičních náboženských kultur. Přesahy mimo tradiční báze - fandom a fanart, fanfic, cosplay apod. Larp. Ukázky z prostředí Tolkienovy Středozemě. 9) Iniciace, popkultura a média. Tradiční pojetí iniciace, trojčlenné van Gennepovo schéma, iniciační (zvláště mužské) rituály v současnosti. (Kvazi)iniciace a singleplayer hry, RPG, superhrdinská univerza. Hra jako individuální počin. 10) Multiplayer hry. Sociální a komunitní rozměr, hráčské rituály a hráčská psychologie. Hra jako kolektivní počin. Práce s násilím a agresí v populární kultuře a v alternativní spiritualitě. Film, počítačové hry, diskuse o násilném charakteru, srovnání s vojenskými simulacemi. Kolektivní sport jako válečný rituál. Příklad: fotbal. 11) Problematika zobrazování a karikování tradičních náboženství v mediálním prostoru. Slavné kauzy. Formy zobrazování alternativních náboženství. New age obsahy v transmediálních univerzech - prolínání new age a popkultury. Příklad: Thief, Tomb Raider. 12) Náboženství, popkultura, trh a komodifikace. Kritika „konzumu“, „spirituální supermarket“. Levicová, zvláště (neo)marxistická kritika konzumní popkultury ve vztahu k neoliberalismu. Spotřeba jako forma zotročení, spotřeba jako vyjádření individuality. Náboženství jako komodita, věřící jako klienti. Fenomén reklamy a pojetí náboženství jako brandu, konverze jako nákup identity. Ekonomika multiplayer světů a Edward Castronova. 13) Sakralizovaná technologie. Kyberprostor jako posvátný prostor, technologické produkty jako zdroj identity, umělá inteligence jako božstvo budoucnosti. Živí roboti, utopická a apokalyptická technologie. Technologické milénium v transhumanismu. Kyberpunk.
Kurz disponuje studijní oporou v podobě Moodlu - najdete jej na adrese https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11425.
Poslední úprava: Kostićová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Znalost základní studijní literatury a odpřednášené látky. Kurz je zakončen klasifikovaným zápočtem z odpřednášené látky a z předepsané literatury.
Poslední úprava: Kostićová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2023)
Požadavky ke zkoušce
Kurz bude zakončen ústní zkouškou z odpřednášené látky a z povinné literatury.
Poslední úprava: Kostićová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2023)
Literatura
Povinná: Adam Possamai, Religion and Popular Culture: A Hyper-Real Testament, Brüssel: P.I.E. Peter Lang S.A. 2012. Rachel Wagner, Godwired: Religion, Ritual and Virtual Reality, Routledge 2009. Heidi Campbell (ed.), Digital religion: Understanding Religious Practice in New Media Worlds, Routledge 2013.
Doporučená: Jean Baudrillard, Simulacra and Simulation, Univ. of Michigan Press 1981. Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man, Cambridge, London: The MIT Press 1994. Lorne Dawson a Douglas Cowan, Religion Online: Finding Faith on the Internet, Taylor & Francis 2004. Johan Huizinga, Homo Ludens, Routledge 1949. Heidi Campbell, When Religion meets new media, Routledge 2010.
Poslední úprava: Vogel Jiří, doc. ThDr., Th.D. (13.10.2022)