PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj ICT kompetencí studentů učitelství - L0275
Anglický název: Development of the ICT Competences of Teaching Students
Zajišťuje: HTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikace (28-03)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět volně navazuje na Rozvoj ICT kompetencí studentů učitelství I. Kurz rozvíjí základní dovednosti práce s interaktivní tabulí Smart Board, softwarem Smart Notebook, digitálními nástroji pro tvorbu myšlenkových map nebo jinými digitálními médii (film, fotografie), a to v kontextu výuky zaměřené na osvojování přístupů a metod kritického myšlení. Studenti znají základní funkce interaktivní tabule a softwarů na tvorbu myšlenkových map a aktivně je využívají při tvorbě didaktických materiálů pro výuku. Vhodně je spojují s metodami kritického myšlení při koncepci vyučovací hodiny či celku učiva.
Poslední úprava: Vogel Jiří, doc. ThDr., Th.D. (18.10.2022)
Sylabus

Rozvíjení dovedností práce s interaktivní tabulí Smart Board, softwarem Smart Notebook a digitálními myšlenkovými mapami. Seznámení s metodami a přístupy kritického myšlení a osvojení. Prezentace didaktického zpracování vybraného tématu s využitím ICT a postupů kritického myšlení, připravené studenty a studentkami.

Poslední úprava: Vogel Jiří, doc. ThDr., Th.D. (18.10.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast ve výuce. Znalost základní studijní literatury a odpřednášené látky. Docházka - aktivní účast v semináři (60%). Prezentace didaktického zpracování vybraného tématu (40%).

Poslední úprava: Vogel Jiří, doc. ThDr., Th.D. (18.10.2022)
Literatura

Literatura:

[1] Mallows, D. 2017. What is literacy? EPALE. Blog [online], 1. 9. 2017. https://ec.europa.eu/epale/en/blog/what-literacy#epale-comments-btn

[2] The Plurality of Literacy and Its Implications for Policies and Programms. Paříž: UNESCO, 2004.

[3] Recommendation of the European parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC) [online], 30. 12. 2006. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32006H0962.

[4] Doporučení Rady ze dne 22. května 2018 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (Text s významem pro EHP) (2018/C 189/01) [online], 4. 6. 2018. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01).

[5] Digital competence: the vital 21st-century skill for teachers and students [online], 17. 1. 2020. https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/resources/tutorials/digital-competence-the-vital-.htm.

[6] Carretero, Stephanie – Vuorikari, Riina – Punie, Yves: DigComp 2.1. The Digital Competence Framework for Citizens. With eight proficiency levels and examples of use, European Union 2017.

[7] Jeřábek, Tomaš - Rambousek, Vladimir – Vaňková, Petra: Digitální gramotnost v kontextu současného vzdělávání, in Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání 2 (2018) [online], https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/01/01_Jerabek.pdf

[8] Redecker, Christine – Punie, Yves (ed.): European Framework for the Digital Competence of: Educators. DigCompEdu. European Union, 2017.

[9] Redecker, Christine – Punie, Yves (ed.): Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů. DigCompEdu, překl. Lenka Crouchley, Daniela Růžičková, Bořivoj Brdička, Ondřej Neumajer. 2018.

[10] Rámec digitálních kompetencí učitele [online]. https://www.msmt.cz/vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele?lang=1 digitálních kompetencí učitele, MŠMT ČR (msmt.cz)

[11] Učíme nanečisto [online]. YouTube videokanál webové platformy Učíme online. Dostupné z: https://www.youtube.com/channel/UCuiB7M-pBvI7drmtwKrYCrQ

[12] Edutopia [online]. George Lucas Educational Foundation. ©2022. Dostupné z: https://www.edutopia.org

[13] Guru ve škole [online]. ©2022. Dostupné z: https://www.guruveskole.cz

[14] Hybridní výuka [online]. Centrum informačních technologií FF UM. ©2022 Masarykova univerzita. Dostupné z: https://www.phil.muni.cz/online-vyuka/vyuka/hybridni-vyuka#gallery-606516

[15] What is Blended Learning? [online]. ©2003-2022 Study.com. Dostupné z: https://study.com/teach/blended-learning.html

[16] Zounek, Jiří a Petr Sudický. E-learning: učení (se) s online technologiemi. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer 2012.

[17] Černý, Michal. DigCompEdu 6.1: Informační a mediální gramotnost [online]. Národní pedagogický institut ve vzdělávání – Metodický portál RVP.CZ. [15.8.2022]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/23215/digcompedu-6.1-informacni-a-medialni-gramotnost.html.

[18] Národní pedagogický institut ve vzdělávání. Spomocník: Digitální technologie ve vzdělávání [online]. Národní pedagogický institut ve vzdělávání – Metodický portál RVP.CZ. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz.

[19] Dostál, Jiří. Průmysl 4.0 a Společnost 5.0 – výzvy pro změnu (nejen) technického vzdělávání [online]. (cit. 25. 05. 2022). Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/321781467_Prumysl_40_a_Spolecnost_50_-_vyzvy_pro_zmenu_nejen_technickeho_vzdelavani.

Aplikace:

Classroomscreen [online]. ©2022 Classroomscreen B.V. Dostupné z: https://classroomscreen.com

Mentimeter [online]. ©2022 Mentimeter AB. Dostupné z: https://www.mentimeter.com

Classkisck [online]. ©2022 Classwork Co. Dostupné z: https://classkick.com

Wordwall [online]. ©2022 Visual Education Ltd. Dostupné z: https://wordwall.net/cs

LearningApps.org [online]. ©2022 LearningApps. Dostupné z: https://learningapps.org

Flippity [online]. ©2021 Flippity.net. Dostupné z: https://www.flippity.net

Edform [online]. ©2022 Edform. Dostupné z: https://edform.com

Padlet [online]. ©2021 Wallwisher, Inc. DBA Padlet. Dostupné z: https://cs.padlet.com

Wakelet [online]. ©2021 Wakelet Limited. Dostupné z: https://wakelet.com

Storyboard That [online]. ©2022 Clever Prototypes, LLC. Dostupné z: https://www.storyboardthat.com

Canva [online]. ©2022 Canva. Dostupné z: https://www.canva.com/cs_cz

Draft [online]. ©2019-2022 Draft SAS. Dostupné z: https://draft.io

TED-Ed [online]. ©2022 TED Conferences, LLC. Dostupné z: https://ed.ted.com

Kialo Edu [online]. ©2022 Kialo. Dostupné z: https://www.kialo-edu.com

Infogram [online]. ©2022 Infogram. Dostupné z: https://infogram.com

Poslední úprava: Vogel Jiří, doc. ThDr., Th.D. (18.10.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK