Volitelný předmět Katechetická praxe navazuje na teoretické základy katechetiky a didaktiky náboženské výchovy. Umožňuje studentovi, aby formou náslechu a přípravy několika katechetických setkání a jejich realizace prakticky vyzkoušel, jak může pro různé skupiny v různé situaci vytvořit prostředí pro komunikaci o křesťanské víře podporující prohlubování vztahu s Bohem a s lidmi.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (31.10.2019)
The optional subject Catechetical Practice builds on the theoretical foundations of catechetics and didactics of religious education. It enables the student to practically test how he can create an environment for communicating about the Christian faith for different groups in different situations, supporting the deepening of the relationship with God and with people through the listening and preparation of several catechetical meetings and their realization.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (31.10.2019)
Cíl předmětu -
Vytvořit nebo rozvinout komunikativní kompetenci studentů v oblasti katecheze:
setkat se v praxi s formou iniciační katecheze, katecheze s biblickým textem a liturgické katecheze;
promyslet obsah katechetického setkání vzhledem k naplňování úkolů katecheze (prohloubení poznání evangelijního poselství, výchova k liturgii, diakonii a misii);
zvolit vhodný model katechetického setkání s ohledem na účastníky a účel katecheze;
zvolit vhodnou didaktickou metodu k motivaci a k uvedení do tématu;
zvolit vhodnou didaktickou metodu k vytvoření prostoru pro komunikaci o tématu katecheze (individuální prostor k meditaci, společná meditace např. uměleckého díla, textu apod., sdílení zkušeností apod.)
výběr pomůcek
realizovat katechetické setkání se zvolenou skupinou a provést sebereflexi svého podílu na jejím průběhu.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2014)
To create or develop students' communicative competence in catechesis:
To encounter in practice the form of initiatory catechesis, catechesis with the biblical text and liturgical catechesis;
to reflect on the content of the catechetical encounter in relation to the fulfilment of the tasks of catechesis (deepening the knowledge of the Gospel message, education for liturgy, diakonia and mission);
choose an appropriate model for the catechetical meeting, taking into account the participants and the purpose of the catechesis;
choose an appropriate didactic method to motivate and introduce the topic;
choose an appropriate didactic method to create a space for communication on the theme of the catechesis (individual space for meditation, joint meditation, e.g. on a work of art, text, etc., sharing of experiences, etc.)
selection of aids
to carry out a catechetical meeting with the chosen group and to self-reflect on one's contribution to the process.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je zakončen zápočtem, který bude udělen na poslední ústní konzultaci. Předpokladem je splnění všech kroků uvedených v oddíle "Metody výuky".
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2014)
Metody výuky
METODY VÝUKY
Náslech na katechetickém setkání:
student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím tohoto předmětu vytipuje nejméně tři místa, kde se konají pravidelná katechetická setkání, a to z každé skupiny alespoń jedno:
katecheze dětí předškolního věku nebo katecheze prvokomunikantů (mimo výuku náboženství) nebo katecheze dětí za přítomnosti rodičů (může být i v rodině);
katecheze dětí školního věku nebo mladých lidí ve společenství (může jít i o přípravu k biřmování);
katecheze s dospělými (studenti, manželské páry, zájmová skupina, senioři apod.);
výběr zkonzultuje s vyučujícím předmětu (osobní konzultace);
při náslechu zapíše své poznatky do připraveného formuláře a požádá katechetu, v jehož třídě náslech probíhal, o potvrzení účasti;
vyplněné formuláře odešle vyučujícímu předmětu.
Příprava a realizace katechetického setkání:
student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím tohoto předmětu vytipuje nejméně tři skupiny, v nichž mu umožní připravit a moderovat katechetické setkání;
výběr zkonzultuje s vyučujícím předmětu Katechetická praxe (e-mailem);
student zpracuje písemně pro každou skupinu scénář pro jiný typ katecheze:
iniciační (v rámci prekatechumenátu nebo katechumenátu nebo přípravy prvokomunikantů nebo biřmovanců);
liturgickou katechezi (mystagogie liturgických znamení nebo biblické souvislosti liturgických modliteb nebo uvedení do modlitby);
katechezi s biblickým textem pro jakoukoliv skupinu. Při katechezi s biblickým textem může uplatnit kterýkoliv z modelů katecheze, ale musí jeho výběr odůvodnit;
po realizaci katechetických setkání písemně zpracuje sebereflexi a hodnocení úrovně své komunikativní kompetence v katechezi, odešle ji spolu s písemnými přípravami vyučujícímu předmětu a domluví si ústní konzultaci.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2014)
Požadavky ke zkoušce - angličtina
The course is completed by a credit, which will be awarded at the last oral consultation.Prerequisites and co-requisites It is necessary to fulfill all steps mentioned in the section "Teaching methods".
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (02.12.2019)
Sylabus -
Katechetická praxe probíhá individuálně a je řízená vyučujícím tohoto předmětu.
Spolupráce mezi studentem a vyučujícím spočívá ve výběru místa praxe a v ústním vyhodnocení výsledků praxe, které si připravuje student.
Student získává nebo si prohlubuje svoji komunikativní kompetenci v oblasti křesťanské víry. Cílem je učit se vytvářet v cílové skupině příležitosti a prostředí pro poznávání víry, komunikaci o ní a její sdílení tak, aby to vedlo k prohlubování vztahu s Bohem a s lidmi.
Možností poznat a vyzkoušet si různé typy katechetických setkání napomáhá studentovi uvědomovat si potřebu individuálního přístupu k odlišným skupinám účastníků katecheze.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2014)
The catechetical practice is individual and supervised by the teacher of the subject.
The cooperation between the student and the teacher consists in the selection of the place of practice and in the oral evaluation of the results of the practice, which is prepared by the student.
The student acquires or deepens his/her communicative competence in the field of Christian faith. The goal is to learn to create opportunities and environments in the target group for learning about, communicating about, and sharing faith in a way that leads to a deepening relationship with God and people.
The opportunity to experience and try out different types of catechetical encounters helps the student to become aware of the need for individual attention to different groups of catechetical participants.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (09.10.2024)
Vstupní požadavky
Absolvování předmětu katechetika (může probíhat souběžně) a didaktika náboženské výchovy. Zkušenost s katechezí ve farnosti nebo jiném společenství křesťanů je výhodou.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2014)