|
|
|
||
Okulocentrická, voyeristická, spektakulární, i taková přízviska se dostávají současné společnosti. Zdůrazňují přitom, nakolik je vidění pro jedince, schopnost orientace ve fyzickém a sociálním prostředí i dorozumění se s druhými klíčovou aktivitou. Tvorba vizuálních materiálů, na jejichž analýzu se kurz zaměřuje, navíc prošla výrazným procesem demokratizace, díky němuž fotografie a videa produkují lidé napříč kontinenty, generacemi a kulturami v dosud nevídaném množství a rychlosti. Díky rozšíření obrazových technických aparátů do sféry každodenního života a nástupu sociálních sítí má sociologie na počátku 21. století jedinečný přístup k významnému množství projevů amatérské každodenní, ale i profesní a profesionální vizuální komunikace.
Předmět je určen všem studujícím se zájmem o základní vhled do odborné práce s vizuálními daty v kontextu sociálněvědní analýzy. Nabízí přehled vizuálních metod, jež si zájemci osvojují pomocí přednášek a seminářů, během nichž pracují s vlastním, nalezeným i nově vytvořeným vizuálním materiálem. Předmět primárně vychází ze zkoumání média fotografie, ale dotýká se také audiovizuálního obsahu a částečně přesahuje ke komunitním a experimentálním výzkumným metodám. Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (02.08.2023)
|
|
||
a/ závěrečná práce (na předem konzultované téma) (70 b.)
b/ sebereflexivní esej (15 b.)
c/ včasné splnění všech domácích příprav (15 b.)
Povinnost docházky: 85% (možnost omluvy předem ze dvou seminářů) Hodnocení: 100 - 91 = A 90 - 81 = B 80 - 71 = C 70 - 61 = D 60 - 51 = E 50 - 0 = F Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (03.10.2023)
|
|
||
Povinná literatura ke kurzu (seminární četba): BARTHES, Roland. 1964/2004. “Rétorika obrazu” in Císař, Karel: Co je to fotografie? Brno: Herrmann & synové. S. 51-62. BERGER, John. 1972/2016. Způsoby vidění, 5. kapitola. Praha: Labyrint. S. 74-100. GOLDIN, Nan. 1984/2011. The Ballad of Sexual Dependency. New York City: Aperture. HALBERSTAM, Jack. 2013. “Charming for the Revolution: A Gaga Manifesto“. In e-flux journal 44(April). S. 1-12. MANOVICH, Lev. 2016. “Notes on Instagrammism and Mechanisms of Contemporary Cultural Identity.” (Book chapter draft available on: http://manovich.net/index.php/projects/notes-on-instagrammism-and-mechanisms-of-contemporary-cultural-identity) SEYMOUR, David. 1949. Children of Europe. Paříž: UNESCO. STOSKOPF, Alan & TSIRLYNA-SPADY, Tatiana. 2023. “Spanish Children Then, Ukrainian Children Now. What Do Their Drawings of War Tell Us?” In Consequence Forum 15(1) S. 1-12.
Základní literatura ke kurzu: BARTHES, Roland. 2009. Mytologie. Praha: Dokořán. BOURDIEU, Pierre. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum. CRENSHAW, Kimberle. 1991. “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color.” Stanford Law Review 43(6). S. 1241-1299. DEBORD, Guy. 1957. The Psychogeographic Guide of Paris. Copenhagen: Permild & Rosengreen. FRANK, Robert & KEROUACK, Jack. 1958/2008. The Americans. Göttingen: Steidl. GOFFMAN, Erwing. 1976. Gender Advertisements. New York City: Harper & Row. HALL, Stuart (ed). 2007. Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. London: SAGE. HARPER, Douglas. 2023. Visual Sociology. 2nd Edition. London, New York City: Routledge. JEWITT, Carey & OYAMA, Rumiko. 2000. “Visual Meaning: A Social Semiotic Approach. In JEWITT, Carey & VAN LEEUWEN, Theo (eds.). The Handbook of Visual Analysis. London: Sage. S. 124-136. MANOVICH, Lev. 2017. Instagram and Contemporary Image. www.manovich.net MIRZOEFF, Nicholas. 2011. The Right to Look. A Counterhistory of Visuality. Durham: Duke University Press. MITCHELL, William John Thomas. 2017. Teorie obrazu. Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum. MOHR, Jean & BERGER, John. 1975. A Seventh Man. Londýn: Pelican Books. MULVEY, Laura. 1975/2003. „Vizuální slast a narativní film“. In OATES-INDRUCHOVÁ, Libora (ed). Dívčí válka s ideologií. Praha. SLON. S. 115-131. PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern. POLLOCK, Griselda, 2013. “Modernity and the Spaces of Femininity.“ In Vision and Difference: Feminism, Femininity, and Histories of Art. London, New York: Routledge. s. 70-127. PETŘÍČEK, Miroslav. 2009. Myslet obrazem: Průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Brno: Herrmann & synové. ROSE, Gillian. 2023. Visual Methodologie. 5th Edition. London: Sage. ZELIZER, Barbie. 1998. Remembering to Forget. Chicago: Chicago University Press. Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (02.08.2023)
|
|
||
1. Myslet společnost obrazem
2. Reprezentace společnosti: třída, rasa, gender
3. Seminář: Reprezentace společnosti
4. Sociálně-sémiotická analýza
5. Seminář: Sociálně-sémiotická analýza
6. Tématická obsahová analýza
7. Seminář: Tématická obsahová analýza
8. Foto elicitace a photo-voice
9. Přípravný týden k semináři (není seminář, práce z domova)
10. Seminář: Foto elicitace a photo-voice
11. Fotografická esej a vizuální mapy
12. Speciální výzkumné přístupy k vizuálním datům: dětská kresba, psychoanalýza a ikonografie
13. Konzultační týden
Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (02.08.2023)
|