PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Současné empirické výzkumy v ČR - JSB132
Anglický název: Contemporary Empirical Researches in Czech Republic
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: 8
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://Přednášející je vždy uveden u příslušné přednášky.
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc.
Vyučující: Mgr. Jarmila Pilecká
doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc.
Prerekvizity : JSB529
Je neslučitelnost pro: JSB131
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout 02_Trachtova_plytvani_potravinami_JSB131_2024.pdf 02_prednaska_plytvani_potravinami_Trachtova Mgr. Jarmila Pilecká
stáhnout 10_Fiser_vliv_masmedii_CR_v01.pptx Mgr. Jarmila Pilecká
Anotace
Přednášející je vždy uveden u příslušné přednášky.
Garant předmětu: doc. Milan Tuček
Kontakt na Median: jarmila.trachtova@median.cz
místo: U Kříže 8, Praha 5 – Jinonice, učebna b103b, přednášky Medianu budou probíhat prezenčně v Jinonicích s výjimkou přednášek 4, 5 a 8, ty budou probíhat distančně prostřednictvím aplikace Zoom (linky budou vždy předem zaslány emailem).

čas: 14:00-15:20

Termín: ZS 2024-2025

první přednáška bude prezenční
Poslední úprava: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je seznámení posluchačů s aktuálními postupy ve výzkumu veřejného mínění a médií. V sérii deseti přednášek budou studenti seznámeni nejen s metodami a technikami, které jsou v rámci výzkumné praxe využívány, ale uvidí tyto nástroje zasazeny do kontextu výzkumů, které agentura MEDIAN řeší. 

 

Kurz se zaměří jak na moderní postupy ve výzkumu, tak na využívané analýzy. Studenti budou aktivně zapojeni do výuky, aby znalosti prakticky využívali.

 

Poslední úprava: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou pro ukončení kurzu je napsání závěrečné práce – position paper.

Konkrétní témata prací a podrobnější zadání budou studentům zaslána emailem v průběhu semestru a budou také vyvěšena v ISu. 

 

Poslední úprava: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Literatura

Vyplyne vždy z přednášky.

Poslední úprava: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Metody výuky

Výuka probíhá formou spojených přednášek, které se uskuteční jednou týdně. Studenti budou aktivně zapojeni do průběhu přednášky.

Prezentace z přednášek a další základní informace s Vámi budeme sdílet přímo ve studijním systému či vám je rovnou zašleme emailem.  

 

Poslední úprava: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Sylabus

1.      30. 09. Úvodní informace ke kurzu – představení přednášejících

Výzkumy sociální struktury, stratifikace a mobility – Milan Tuček

 

2.      7. 10. - Milan Tuček

 

3.      14. 10. Vliv masmédií na českou společnost – Josef Fišer - „Média nám neříkají, co si máme myslet, ale úspěšně nám vnucují, o čem máme přemýšlet.“ (Cohen, 1963). Přednáška se zaměří na uvedení studentů do jedné z klíčových teorií výzkumu médií -  Agenda-setting I. a II. stupně, která vymezuje interakci médií a veřejného mínění. Zde jsou média chápána jako mechanismus, který má schopnost nastolovat veřejně důležitá témata – tedy nastolovat agendu. Druhý stupeň teorie potom míří k vlivu na to, jak bude příjemce o nastolených tématech přemýšlet. Přednáška se tematicky dotkne i témat jako je priming a gatekeeping

 

4.      21.10. ONLINE - Plýtvání potravinami jako téma sociálně-vědního výzkumu Jarmila Trachtová

Kolik se vyhodí potravin a kde nejvíce? Jak lze k měření vyhazování potravin přistupovat? Podíváme se na aktuální výzkumy v ČR a zahraničí na toto téma a shrneme si možné přístupy, jejich limity a výstupy. Jedním z komunikovaných výzkumů bude i projekt RedPot, který se zaměřuje na vyhazování potravin ve veřejném stravování.

 

5.      4.11. ONLINE Špecifiká zberu dát metódou exit poll - Michal Mislovič

Realizácia zberu dát vo volebný deň pred volebnými miestnosťami – Exit Poll. Stručný úvod do problematiky Exit Pollu – vznik, vývoj, deficity. Prípadová štúdia realizácie Exit Pollu na Slovensku v rokoch 2020 a 2023 – podrobné rozobratie kľúčových faktorov ako sú zber dát, výber lokalít a spracovanie dát. Deficity Exit Pollu v podmienkach Slovenskej republiky, ich príčiny a možné riešenia.

 

6.      11.11. – Vyzkum trhu a veřejného mínění v kostce – host STEM/MARK Jan Tuček

Jak probíhá reálný výzkum - brief, prohřešky, na co (si) dát pozor, ukázky zajímavých výzkumů (nevěřili byste, co všechno se dá zkoumat!…). Respondent = sůl nad zlato; kdo dnes odpovídá na výzkumy, role on-line panelů. Existují ještě tazatelé? Úskalí velkých sociologických (případě mezinárodních) výzkumů (střet akademických představ a teorií s praxí. Přednáška se více než na teorii a metodologii soustředí na současnou praxi, komunikaci mezi výzkumnou agenturou a zadavatelem výzkumu, na roli výzkumu v poznání a rozvoji společnosti.

 

7.      18. 11. – Akademické mezinárodní projekty (ISSP, EVS,…) - Milan Tuček

 

8.      25.11. ONLINE Skúmanie volebnej podpory na Slovensku - Michal Mislovič

Zameranie sa na rozdiely dvoch využívatých metód skúmania podpory volebné preferencie / volebný model vo vzťahu k upynulým volbám do NR SR. V súvislosti s tým rozobranie výsledkov volieb, rozhodovanie sa voličov v posledných dňoch, prelivy voličov, vývoj trendov v podpore strán, analýza elektorátov strán.

 

9.      2.12. Funguje reklama? Jak změřit její efektivitu? – Jakub Mikulka

V přednášce budou představeny možností měření médií obecně. Dále se budeme věnovat významu reklamy ve společnosti, tomu, jak měřit dosah reklamy a její efektivitu. Uvidíme, zda a jak lze využít panelová šetření podobně, jako se využívají v politických výzkumech, i při vyhodnocování efektivity reklamy. Tento přístup porovnáme s dalšími možnostmi měření reklamy.

 

10.   9.12. Pohled na českého spotřebitele (MML-TGI a na co se používá) a přehled používaných segmentací a typologií – Vladimír Kožíšek 

Představení unikátního, komplexního a dlouhodobého datového zdroje k analýze české (slovenské) populace. Robustní výzkum s ročním vzorkem 15.000 respondentů umožňuje nespočet vhledů na životní styl, hodnoty, spotřební i mediální chování. Součástí práce s daty je pak i analýza cílových skupin, jejich rozdělení do segmentů v populaci. Ukážeme si příklady různých segmentací a typologií, které mohou být nad daty MML-TGI zkonstruovány.

 

11.   16.12. Mediální plánování, optimalizace reklamních investic, SW nástroje – Richard Beneš

V přednášce se studenti seznámí s principy přípravy mediálních plánů a strategií, jakým způsobem se v praxi využívají mediální měny pro plánování a optimalizaci vynaložených investic do reklamních kampaní. Nedílnou součástí bude i praktická ukázka softwarových nástrojů používaných v procesu plánování. Závěrem se blíže podíváme na aktuální trendy a blízkou budoucnost v přípravě mediálních kampaní.

 

Poslední úprava: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK