|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s mediální gramotnosti a jejím rozvíjením prostřednictvím mediální výchovy a vzdělávání, a to jak v historické a současné perspektivě tak na národní a mezinárodní úrovni. Jednotlivé semináře jsou orientovány na kritickou sebereflexi, diskuzi a práci na projektech s praktickými výstupy. Poslední úprava: Supa Markéta, Mgr., M.A., Ph.D. (17.01.2020)
|
|
||
Aktivní účast v semináři; vypracování a obhájení závěrečného projektu. Každý student vypracuje výzkumně kreativní projekt, a to buď individuálně, nebo v malém (maximálně tříčlenném) týmu. Téma projektu bude určeno na základě zaměření studenta či týmu, avšak společná podmínka je, že výstup přispěje k hlubšími porozumění mediální gramotnosti určité sociální či sociodemografické skupiny a dá reálná doporučení pro její rozvoj. Výstup práce na projektu je rovněž jednotný: výzkumný plakát. Závěrečný seminář tak bude koncipován jako konference mediální výchovy a vzdělávání. Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (19.01.2020)
|
|
||
HOBBS, R. - MIHAILIDIS, P. The International Encyclopedia of Media Literacy, 2 Volume Set (2019) DE ABREU, B. - MIHAILIDIS, P. Media Literacy Education in Action: Theoretical and Pedagogical Perspectives (2013) JIRÁK, J. - ŠŤASTNÁ, L. K periodizaci vývoje mediální výchovy a mediálního vzdělávání v českém prostředí v evropském kontextu. Sborník Národního muzea v Praze. Řada C – Literární historie, 2012, 57 (4), pp. 67-72. JIRÁK, J. - ŠŤASTNÁ L. - ZEZULKOVÁ M. Stav mediální gramotnosti v ČR. Výzkum úrovně mediální gramotnosti obyvatelstva pod a nad 15 let. RRTV a CEMES, 2016. JIRÁK, J. - WOLÁK, R. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007 MCDOUGALL, J. - BERGER, R. - FRASER, P. - ZEZULKOVA, M. Media Literacy, Education and (Civic) Capability: A Transferable Methodology (2015) pp. 4-17 RVPG - Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 100 s., 2007. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf. ISBN 978-80-87000-11-3) RVPZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 126 s. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf) SUPA, M. — JIRÁK, J. Media Literacy in the Czech Republic, The International Encyclopedia of Media Literacy, Hoboken: John Wiley & Sons Inc (2019) pp. 1-8 SUPA, M. - WOODFALL, A. Children's Culture, The International Encyclopedia of Media Literacy, Hoboken: Wiley-Blackwell (2019) pp. 1-10 SUPA, M. A remaking pedagogy: adaptation and archetypes in the child's multimodal reading and writing. ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2018 pp. 64-75 ŠEĎOVÁ, K. Média jako pedagogické téma. Pedagogika, PedF UK. 2004, č. 1, s. 19-33. ŠŤASTNÁ, L. Challenges in Parental Mediation Research and Opportunities for Advancing of the Field, Multidisciplinary Approach to Media Literacy Research and Practice. Peking: Communication University of China Press (2017) ŠŤASTNÁ, L. Family Relationships and Media, The International Encyclopedia of Media Literacy, Hoboken: John Wiley & Sons Inc (2019) pp. 1-6 ŠŤASTNÁ, L. Potřebují rodiče k výchově svých dětí "mediální minimum"? Andragogika. 2014, 18 (1), pp. 17–24. TISDELL, E. J. - THOMPSON, P. M. Popular Culture and Entertainment Media in Adult Education. (Special issue of) New Directions for Adult and Continuing Education, (2007), vol. 115. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. (2016) WRIGHT, R. R. - SANDLIN, J. A. Cult TV, Hip Hop, Shape-Shifters, and Vampire Slayers. A Review of the Literature at the Intersection of Adult Education and Popular Culture, Adult Education Quarterly, 2009, 59(2), pp. 118-141. ZEZULKOVA, M. - STASTNA L. Parental Ethnotheories in Children's Digital and Media Lives: Case of Romanipen Göteborg: Nordicom (2018) pp. 69-79
Odborná periodika:
Journal of Media Education Research Journal of Media Literacy Education
Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (17.01.2020)
|
|
||
Aktivní účast v semináři; vypracování a obhájení závěrečného projektu. Každý student vypracuje výzkumně kreativní projekt, a to buď individuálně, nebo v malém (maximálně tříčlenném) týmu. Téma projektu bude určeno na základě zaměření studenta či týmu, avšak společná podmínka je, že výstup přispěje k hlubšími porzumění mediální gramotnosti určité sociální či sociodemografické skupiny a dá reálná doporučení pro její rozvoj. Výstup práce na projektu je rovněž jednotný: výzkumný plakát. Závěrečný seminář tak bude koncipován jako konference mediální výchovy a vzdělávání. Poslední úprava: Supa Markéta, Mgr., M.A., Ph.D. (17.01.2020)
|
|
||
Předmět je realizován převážně formou projektové výuky uvedené několika rámujícími přednáškami s diskusí Témata rámcující přednášky: 01. Uvedení do problematiky mediální gramotnosti a mediální výchovy. Výchova a vzdělávání (formální, neformální, informální). Mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání a vzdělávání. Cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy, zdroje a prameny pro výuku k životu s médii 02. Mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled). Mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství 03. "Systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám", chápání šíře pojmu "mediální". "Společenské" problémy mediální výchovy: je mediální výchova součástí přípravy k plnohodnotnému občanství? Má mediální výchovaobranný charakter? 04. Aktuální témata spojovaná s mediální výchovou (fake news, dezinformace, propaganda, digitální a nová média, ochrana osobních údajů atd. - bude neustále aktualizováno) 05. Neformální mediální výchova (v rodině, vrstevnická, v rámci third spaces apod.) 06. Mediální výchova pro dospělé (celoživotní mediální učení, specifika mediálního vzdělávání dospělých, mediálně vzdělávací nabídka pro dospělé) Projektová část: 07.-11. Zadání témat projektu, případně ustavení týmu, práce na projektu pod vedením pedagogů 12. Prezentace projektu
Poslední úprava: Supa Markéta, Mgr., M.A., Ph.D. (17.01.2020)
|