|
|
|
||
V průběhu studia preklinických oborů se medik seznámí s praktickou aplikací a reálným klinickým problémem jen
minimálně. Jeden z velmi podstatných teoretických oborů je i obecná farmakologie, která se během studia učí
daleko dříve, než se medik skutečně potkává se skutečnými případy. Právě proto je absolvent velmi nejistý a
mnoho nežádoucích účinků je připisováno začínajícím lékařům (absolventům) pracujícím někdy i pod dohledem
zkušených kolegů. V posledních letech probíhá diskuze i na mezinárodních kongresech o tom, kdy začít a jak
zlepšit preskripční praxi. Jako jedna z možností, ke zlepšení stávajícího stavu, je tzv. „Patient oriented education of
clinical pharmacology“, spočívající v tom, že se klinická farmakologie vyučuje až tehdy, když se medik věnuje
pacientům při klinické praxi, aby se učil podle individuálních případů nikoliv na základě populační obecné
farmakologie. Klíčem k tomuto cíli by mohlo být zdokonalování edukace klinické farmakologie již před promocí,
nejlépe v předposledním ročníku magisterského studia. Cílem kurzu je, aby si medik osvojil jak danou diagnózu
léčit racionálně při zvážení možných rizik a užitků. Při řešení modelových případů ve skupině u tzv. grand round
(velká vizita) potom padne rozhodnutí na základě věcné diskuze o vhodném terapeutickém postupu s
odůvodněním zvolení nejlepší z možných variant. Tak by si budoucí lékaři osvojili rozhodovaní o racionální
farmakoterapii jako jednotlivci i jako tým, za podmínek účasti při řešení klinických problémů ve skupině nebo i
samostatně. Při tomto kurzu se očekává, že si medik osvojí vědomosti o farmakogenetice a její klinické aplikaci, o
úskalí klinického zkoušení léků, o problémech generik versus patentovaných léků, o preskripci u zvláštní populace,
o správné preskripční praxi a racionální farmakoterapii, etické aspekty klinické studie, podmínky provedení a
význam monitorování terapie. Hlavním předpokladem je také osvojení myšlení individuálního
farmakoterapeutického přístupu na bázi medicíny založené na důkazech. Kvalitně erudovaný absolvent by mohl
potom zvýšit nejen prestiž fakulty, ale hlavně kvalitu péče o pacienty.
Poslední úprava: Hubáčková Hedvika (24.01.2014)
|
|
||
Následující příručky jsou k dispozici účastníkům:
Chatu: The Hands-on Guide to Clinical Pharmacology ISBN-13: 978-1405191951 Ebadi: Desk Reference of Clinical Pharmacology ISBN-13: 978-1420047431 Wecker, Lynn: Brody's human pharmacology: molecular to clinical. Philadelphia, Mosby Elsevier, 5th ed. ISBN 978-0-323-05374-7 Hyacinth Martin: Clinical Decision Making: Case Studies in Pharmacology ISBN-13: 978-1401835217 A textbook of clinical pharmacology and therapeutics / London: Hodder Arnold, 2008. 5th ed. ISBN 978-0340900468 Clinical pharmacology / Bennett, P. N. Edinburgh; New York: Churchill Livingstone, 10th ed. ISBN 9780443102448 Applying medication math skills: a dimensional analysis approach / Karen Clement-O'Brien, Gary M. Lawler. Albany: Delmar Publishers, c1999. Applied therapeutics: the clinical use of drugs / edited by Mary Anne Koda-Kimble ... [et al.]. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, c2009. Poslední úprava: Hubáčková Hedvika (24.01.2014)
|
|
||
Rozvrh kurzu
Den 1. Úvod do klinické farmakologie Správná klinická praxe Fáze klinické studie u člověka I-IV Farmaceutické aspekty léčiv a klinický význam Farmakovigillance Den 2. Standardní operační postupy při preskripci pacientovi Den 3. Zvláštní populace z hlediska FK/FD Den 4. Riziko interakce léků (FK a FD) a toxikologický význam Den 5. Význam a metody terapeutického monitorování koncentrace léčiv v biologickém vzorku
Poslední úprava: Hubáčková Hedvika (24.01.2014)
|