|
|
|
||
Rozbor kazuistik ze všech lékařských oborů s důrazem na nálezy laboratorních vyšetření.Cílem předmětu je
nácvik indikace a interpretace laboratorních vyšetření. Studenti budou tázáni na: a) stanovení diagnózy, b)
diferenciální diagnostiku, c) návrh dalších vyšetření, d) návrh léčby.
Poslední úprava: Kolářová Jana (05.03.2021)
|
|
||
Pro přípravu na zkoušku : přednášky z Klinické biochemie jsou uloženy na web.str.ústavu : Přednášky ke stažení - Ústav lékařské biochemie a laboratorní diagnostiky (cuni.cz)
Otázky - klinická biochemie - pro 5.ročník,všeobecné lékařství Za některými tématy je v závorce u veden odkaz "(e-learning)", který směřuje na materiály v meziuniverzitním kurzu, na kterém se podílejí učitelé našeho pracoviště.
U Každého materiálu obvykle najdete a) učební text b) ozvučenou prezentaci c) studijní test
Přihlášení do kurzu je standardní - přes CAS (jako do SISu) ; po přihlášení - vlevo (lišta "Navigace"): Kurzy- Lékařská chemie a biochemie - E-Biochemie : při prvním přihlášení je nutné zadat (dole na stránce) klíč k zápisu : "1.LF Praha". - po té se otevřou všechna témata. V případě dotazů či problémů s přihlášením - pište na: isebes@lf1.cuni.cz (odb.as.MUDr. Ivan Šebesta,CSc)
Otázky pro indikaci a interpretaci uvedených parametrů: (nová verze, říjen 2021) 1.Celková bílkovina, albumin, bílkoviny krevního séra (e-learning) 2.Natrium, kalium,chloridy (e-learning), kalcium, fosfát, magnesium (e-learning) 3.Parametry vodního hospodářství,poruchy osmolality (e-learning ) 4. Parametry acidobasické rovnováhy (e-learning), metabolická acidóza a alkalóza (e-learning), respirační acidóza a alkalóza (e-learning) 5.Monitorování vnitřního prostředí v intenzivní péči,(e-learning - ABR, Kyslík) 6.Glukosa v krvi, moči, ketolátky, laktát 7.Diabetologický soubor (oGTT,inzulin,C-peptid,GAD Ab,HbA1,AGE a jiné) (e-learning) 8.Chemické vyšetření moče a močového sedimentu (e-learning) 9.Vyšetření poruch metabolismu lipidů (e-learning), dif.dg. (e-learning) 10.Vyšetření parametrů antioxidační kapacity (e-learning), reaktanty akutní fáze, 11.Železo, transferin,ferritin 12.Parametry poškození hepatocytu (e-learning) 13.Vyšetření metabolismu porfyrinů 14.Vyšetření funkce tenkého střeva a funkční testy v gastroenterologii (e-learning) 15.Screeningové vyšetření v gastroenterologiii (e-learning) 16.Vyšetření v endokrinologii, štítná žláza (e-learning), testikulární a ovariální poruchy (e-learning) 17.Tumorové markery(e-learning) 18.Stopové prvky(e-learning) 19.Vyšetření mozkomíšního moku (e-learning) 20.Dif.dg.hyperbilirubinémie, ikterus (e-learning) 21.Dif.dg.akutních chorob srdce (e-learning) 22.Metabolický syndrom, dif.dg hyperurikémie, hypourikémie 23.Dif.dg.poškození pankreatu (e-learning) 24.Funkční vyšetření ledvin ,dif.dg. selhání ledvin (e-learning) 25. Vyšetření a dif dg. při osteopatiích (e-learning) 26.Dif.dg.proteinurie (e-learning) 27.Vyšetření a dif.dg.urolitiázy (e-learning) 28. Screening vrozených vývojových vad (e-learning) 29. Dědičné metabolické poruchy -základní indikace k vyš.,fenylketonurie (e-learning) 30. Konvenční cytogenetická analýza a její význam v různých klinických oborech 31. Laboratorní kontrola antikoagulační léčby (e-learning) 32. Anémie 33. Preanalytika - příprava vyšetřovaného,odběr materiálu (e-learning),transport a uchování materiálu (e-learning) 34. Biologické faktory ovlivňující biochemické hodnoty 35. POCT, suchá chemie 36. Statimová vyšetření 37. Základní principy vyš.technik, fotometrie, chromatografie,ELISA 38. Monitorování hladin léků, screening léků a drog (e-learning) 39. Zásady zpracování vzorků pro přímý průkaz infekčního agens 40. Základní principy správného používání antibiotik
Poslední úprava: Šebesta Ivan, MUDr., CSc. (21.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|