|
|
|
||
V tomto kursu budou studenti seznámeni se současným výzkumem a teoretickým rámcem specifické dynamiky šíření informačních a komunikačních inovací ve společnosti. Kurs je složen ze tří základních částí - (I) z představení dominujícího teoretického rámce vysvětlení významu role informačních a komunikačních technologií v probíhajících změnách ve společnosti, (II) představení teorie difúze inovací v její nejznámější a nejpoužívanější verzi a problematika její aplikace na difúzi nových médií komunikace, a (III) představení současné hranice - primárně sociologického - výzkumu příčin, důsledků a řešení nerovného rozšiřování informačních a komunikačních technologií ve společnosti. Kurz má přednáškovou a seminární část, v seminární části si studenti procvičí základy práce s relevantními databázemi aktuálních datových matic, různé druhy interpretace dynamiky rozšíření inovace ve společnosti, a prezentačních dovedností. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí a vypracováním průběžných úkolů zaměřených na procvičení předávaných dovedností.
Kurs představuje první, samostatnou část ze zamýšleného tematicky svázaného triptychu, v němž bude studentům postupně představena informatizace společnosti jako cílená, sociálně konstruovaná transformace industriálního sociotechnického uspořádání. Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
|
|
||
Cílem kursu je seznámit studenty jak s teoretickými a empirickými předpoklady současných diskusí o vlivu informačních technologií na společnost, tak se základními datovými zdroji, užitelnými při analýze rozšíření a užívání těchto technologií. Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
|
|
||
Castells, M. The Information Age: Economy, Society and Culture; Vol. I-III, 2nd edition. Blackwell, Oxford 2000-2004 Castells, M. The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford University Press, Oxford 2001 Gladwell, M. Bod zlomu: O malých příčinách s velkými následky [orig. The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference]. Dokořán, Praha 2008 [2000] Katz, J. E., Rice, R. E. Social Consequences of Internet Use: Access, Involvement, and Interaction. MIT Press, Cambridge a Londýn 2002 Norris, P. Digital Divide: Civic Engagement, Information Poverty, and the Internet Worldwide. Cambridge University Press, New York 2001 Rogers, E. M. Communication Technology: The New Media in Society. The Free Press, New York 1986 Rogers, E. M. Diffusion of Innovations, 5th ed. The Free Press, New York 2003 van Dijk, J. A. G. M. The Deepening Divide: Inequality in the Information Society. Thousand Oaks, Sage 2005 van Dijk, J. A. G. M. The Network Society: Social Aspects of New Media, Second edition. Sage, Thousand Oaks, CA 2006 Warschauer, M. Technology and Social Inclusion: Rethinking the Digital Divide. MIT Press, Cambridge a Londýn 2003 Webster, F. Theories of the Information Society, 3rd ed. Routledge, Londýn a New York 2006
Chinn, M. D., Fairlie, R. W. The determinants of the global digital divide: a cross-country analysis of computer and internet penetration. Oxford Economic Papers, 59, 2007, str. 16-44 DiMaggio, P., Hargittai, E. From the ‘digital divide’ to ‘digital inequality’: Studying Internet use as penetration increases. Working Paper Series, 15, Center for Arts and Cultural Policy Studies, Woodrow Wilson School. Center for Arts and Cultural Policy Studies, Woodrow Wilson School, Princeton University, Princeton 2001 Martin, S. Is the digital divide really closing? A critique of inequality measurement in A Nation Online. IT&Society, Vol. 1, Iss. 4, 2003, str. 1-13 Warf, B. Segueways into cyberspace: multiple geographies of the digital divide. Environment and Planning B: Planning and Design, Vol. 28, 2001, str. 3-19
Empirické zdroje o Internetu ve společnosti: Svět: Internet World Stats, International Telecommunication Union, OECD, OSN, ITU, World Internet Project ČR: Český statistický úřad, Netmonitor, Světový projekt o Internetu - Česká republika Evropa: Eurostat USA: Pew Internet and American Life Project, USC Annenberg School Center for the Digital Future, National Telecommunications and Information Administration
Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
|
|
||
Alespoň uspokojivé vypracování minimálně dvou třetin průběžných úkolů, průběžná aktivita, maximálně tři absence. Průběžné úkoly budou specifikovány na informační schůzce a v průběhu kursu. Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
|
|
||
Tematická struktura kurzu:
1. Politická, ekonomická a sociálněvědní relevance tématu. 2. Teoretický rámec: vývoj a systematika teorií informační společnosti. Cesta Manuela Castellse od dependendentní urbanizace k digitální propasti. 3. Teze a antiteze o digitální propasti 4. Argument rozšiřování národní a globální digitální propasti; argument permanentní inovace 5. Teorie difúze inovací: ne-komunikace 6. Argument prohlubování digitální propasti: typologie ne/-uživatelů, digitální dovednosti a problematika jejich měření, šíře a intenzita užívání 7. Problémy a předpoklady akademické reflexe digitální propasti: k promýšlení sociální funkce sociologické teorie sociální změny Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
|
|
||
Kurs je otevřen zájemcům z řad bakalářského, magisterského i doktorského studia, výhodou jsou znalosti na úrovni předmětů Obecná sociologie III a Metody a techniky sociologického výzkumu III. Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
|