PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ke kritice teorií informatizace - ASGV00506
Anglický název: Towards a Critical Theory of Informatization
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ASGV00505
Garant: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
V tomto kursu budou studenti seznámeni se současným výzkumem a teoretickým rámcem specifické dynamiky šíření informačních a komunikačních inovací ve společnosti. Kurs je složen ze tří základních částí - (I) z představení dominujícího teoretického rámce vysvětlení významu role informačních a komunikačních technologií v probíhajících změnách ve společnosti, (II) představení teorie difúze inovací v její nejznámější a nejpoužívanější verzi a problematika její aplikace na difúzi nových médií komunikace, a (III) představení současné hranice - primárně sociologického - výzkumu příčin, důsledků a řešení nerovného rozšiřování informačních a komunikačních technologií ve společnosti. Kurz má přednáškovou a seminární část, v seminární části si studenti procvičí základy práce s relevantními databázemi aktuálních datových matic, různé druhy interpretace dynamiky rozšíření inovace ve společnosti, a prezentačních dovedností. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí a vypracováním průběžných úkolů zaměřených na procvičení předávaných dovedností.
Kurs představuje první, samostatnou část ze zamýšleného tematicky svázaného triptychu, v němž bude studentům postupně představena informatizace společnosti jako cílená, sociálně konstruovaná transformace industriálního sociotechnického uspořádání.
Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
Cíl předmětu

Cílem kursu je seznámit studenty jak s teoretickými a empirickými předpoklady současných diskusí o vlivu informačních technologií na společnost, tak se základními datovými zdroji, užitelnými při analýze rozšíření a užívání těchto technologií.

Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
Literatura

Castells, M. The Information Age: Economy, Society and Culture; Vol. I-III, 2nd edition. Blackwell, Oxford 2000-2004

Castells, M. The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford University Press, Oxford 2001

Gladwell, M. Bod zlomu: O malých příčinách s velkými následky [orig. The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference]. Dokořán, Praha 2008 [2000]

Katz, J. E., Rice, R. E. Social Consequences of Internet Use: Access, Involvement, and Interaction. MIT Press, Cambridge a Londýn 2002

Norris, P. Digital Divide: Civic Engagement, Information Poverty, and the Internet Worldwide. Cambridge University Press, New York 2001

Rogers, E. M. Communication Technology: The New Media in Society. The Free Press, New York 1986

Rogers, E. M. Diffusion of Innovations, 5th ed. The Free Press, New York 2003

van Dijk, J. A. G. M. The Deepening Divide: Inequality in the Information Society. Thousand Oaks, Sage 2005

van Dijk, J. A. G. M. The Network Society: Social Aspects of New Media, Second edition. Sage,  Thousand Oaks, CA 2006

Warschauer, M. Technology and Social Inclusion: Rethinking the Digital Divide. MIT Press, Cambridge a Londýn 2003

Webster, F. Theories of the Information Society, 3rd ed. Routledge, Londýn a New York 2006

 

Chinn, M. D., Fairlie, R. W. The determinants of the global digital divide: a cross-country analysis of computer and internet penetration. Oxford Economic Papers, 59, 2007, str. 16-44

DiMaggio, P., Hargittai, E. From the ‘digital divide’ to ‘digital inequality’: Studying Internet use as penetration increases. Working Paper Series, 15, Center for Arts and Cultural Policy Studies, Woodrow Wilson School. Center for Arts and Cultural Policy Studies, Woodrow Wilson School, Princeton University, Princeton 2001

Martin, S. Is the digital divide really closing? A critique of inequality measurement in A Nation Online. IT&Society, Vol. 1, Iss. 4, 2003, str. 1-13

Warf, B. Segueways into cyberspace: multiple geographies of the digital divide. Environment and Planning B: Planning and Design, Vol. 28,  2001, str. 3-19

 

Empirické zdroje o Internetu ve společnosti:

Svět: Internet World Stats, International Telecommunication Union, OECD, OSN, ITU, World Internet Project

ČR: Český statistický úřad, Netmonitor, Světový projekt o Internetu - Česká republika

Evropa: Eurostat

USA: Pew Internet and American Life Project, USC Annenberg School Center for the Digital Future, National Telecommunications and Information Administration

 

Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
Požadavky ke zkoušce

Alespoň uspokojivé vypracování minimálně dvou třetin průběžných úkolů, průběžná aktivita, maximálně tři absence. Průběžné úkoly budou specifikovány na informační schůzce a v průběhu kursu.

Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
Sylabus

Tematická struktura kurzu:

 

1.                   Politická, ekonomická a sociálněvědní relevance tématu.

2.                   Teoretický rámec: vývoj a systematika teorií informační společnosti. Cesta Manuela Castellse od dependendentní urbanizace k digitální propasti.

3.                   Teze a antiteze o digitální propasti

4.                   Argument rozšiřování národní a globální digitální propasti; argument permanentní inovace

5.                   Teorie difúze inovací: ne-komunikace

6.                   Argument prohlubování digitální propasti: typologie ne/-uživatelů, digitální dovednosti a problematika jejich měření, šíře a intenzita užívání

7.                   Problémy a předpoklady akademické reflexe digitální propasti: k promýšlení sociální funkce sociologické teorie sociální změny

Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
Vstupní požadavky

Kurs je otevřen zájemcům z řad bakalářského, magisterského i doktorského studia, výhodou jsou znalosti na úrovni předmětů Obecná sociologie III a Metody a techniky sociologického výzkumu III.

Poslední úprava: SOCLUPAC (22.09.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK