|
|
|
||
Stručná anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický předmět, student se seznámí se základní terminologií jako je kyberšikana, sexting, kybergrooming, digitální stopa a další. Součástí předmětu je pochopení specifik kyberprostoru a úskalí, které řešení následků jednotlivých fenoménů skýtá.
Obsah předmětu: Kyberšikana, kybergrooming, sexting, kyberstalking. Trestně-právní souvislosti. Prevence. První pomoc. Specifikum školského prostředí. Senioři a virtualita. Limity praxe. Psychologie oběti a pachatele virtuální trestné činnosti. Výzvy pro terapeutickou práci. Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (23.12.2022)
|
|
||
Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytnout přehledné informace o bezpečnosti a rizicích kyberprostoru pro děti a mládež, včetně různých přístupů v oblasti prevence a řešení následků. Předmět bude zaměřen na práci s dětskou a dospívající populací a specifikum školského prostředí. Část bude věnována seniorům.
Získané znalosti: Student umí definovat a rozpoznat jednotlivé fenomény a nástrahy digitálního světa. Získá základní přehled o první pomoci a trestně právních souvislostech. Bude schopen tyto znalosti a dovednosti uplatnit v oblasti primární prevence, terapeutické práci i v každodenním životě.
Získané dovednosti: Student umí proaktivně řešit problémy spojené s virtuálním prostředí. Zná souvislosti a přesahy specifik kyberprostoru Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (14.12.2021)
|
|
||
Prezentace ve skupině na jedno ze zadaných témat. Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (14.12.2021)
|
|
||
Studijní literatura a studijní pomůcky: Čapek, R. (2010) Třídní klima a školní klima. Praha, Grada. Čáp, D (2010) Minimalizace šikany a kyberšikana. Škola jako místo setkávání 2012: sborník příspěvků z konference konané 19.dubnaˇ2010. Praha: FF UK Eckertová, L., Dočekal, D. (2013). Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press Friedlaenderová, H.(2009). Kyberšikana dětí. Praha: Mediaresearch Kavalír, A. (ed.) (2009). Kyberšikana a její prevence. Příručka pro učitele. Plzeň: Člověk v tísni. Kožíšek, M., Písecký V. (2016). Bezpečně na internetu. Praha, Grada. Minimalizace šikany (2008). Shrnutí pilotního projektu 2005-2007. Kladno: AISIS. Rogers, V. (2011). Kyberšikana. Praha: Portál. Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha, Portál. Ševčíková, A. (2015). Děti a dospívající online. Praha, Grada. Vágnerová, K. (2009). Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče. Praha, Portál. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Doporučené: Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (14.12.2021)
|
|
||
Stručná anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický předmět, student se seznámí se základní terminologií jako je kyberšikana, sexting, kybergrooming, digitální stopa a další. Součástí předmětu je pochopení specifik kyberprostoru a úskalí, které řešení následků jednotlivých fenoménů skýtá. Obsah předmětu: Kyberšikana, kybergrooming, sexting, kyberstalking. Trestně-právní souvislosti. Prevence. První pomoc. Specifikum školského prostředí. Senioři a virtualita. Limity praxe. Psychologie oběti a pachatele virtuální trestné činnosti. Výzvy pro terapeutickou práci. Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (14.12.2021)
|