|
|
|
||
Seminář slouží k seznámení studentů s problematikou autismu, popisem a charakteristikou jednotlivých poruch autistického spektra, vývojem poruchy v jednotlivých věkových obdobích. Nástin diagnostických metod. Teoretická výuka bude doprovázena video ukázkami související s probíranou látkou. Poslední úprava: Šírová Eva, PhDr., Ph.D. (21.05.2020)
|
|
||
Povinné: ▪ ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005. ▪ BAŠTECKÁ, B. a kol. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2005. ▪ BEYER, J. GAMMELTOFT, L. Autismus a hra. Praha: Portál, 2006. ▪ HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Praha. Portál, 2005. ▪ HRDLIČKA, M., KOMÁREK. V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. ▪ LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ▪ MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. 1.vyd. Praha: Portál, 2011. ▪ PEETERS, T. Autismus, od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha: Portál, 1998. ▪ THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ▪ VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie:dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. Doporučené: ▪ BAŠTECKÁ, B. a kol. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003. ▪ BĚLOHLÁVKOVÁ, L., VOSMIK, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál, 2010. ▪ BOYD, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál, 2011 ▪ CLERQ, H.: Mami, je to člověk nebo zvíře? Praha: Portál, 2007 ▪ ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ▪ DUBIN, N. Šikana dětí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál, 2009. ▪ GILLBERG, Ch., PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. ▪ HADDON, M. Podivný případ se psem. Praha: Argo, 2003. ▪ HAPPÉ, F. Autism:An introduction to psychological theory. London: UCL Press, 1994. ▪ CHAWARSKA, K., KLIN, A., VOLKMAR, F.R. Autism spectrum disorders in infants and toddlers. Diagnosis, assessment and treatment. New York: The Guilford Press, 2008. ▪ LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ▪ RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál, 2006. ▪ ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ▪ LORD, C., McGEE, J., P. Educating Children with Autism. Washington, DC : National Academy Press, 2001. Poslední úprava: Šírová Eva, PhDr., Ph.D. (21.05.2020)
|
|
||
přednáška Poslední úprava: Šírová Eva, PhDr., Ph.D. (21.05.2020)
|
|
||
aktivní účast (min. 80 %), krátký závěrečný test shrnující probranou látku, sestavení vývojového profilu Poslední úprava: Šírová Eva, PhDr., Ph.D. (21.05.2020)
|
|
||
Seznámení s poruchami autistického spektra (PAS) Diagnostická kritéria (MKN 10, DCM IV, DC 0-3) Vývoj poruchy v jednotlivých vývojových obdobích Teorie vzniku autismu Stručný úvod do diagnostiky autismu, diferenciální diagnostika Seznámení se specifickými přístupy k lidem s PAS (např. strukturované učení, terapie problémového chování, kognitivní a behaviorální terapie) Specifické psychologické otázky práce s rodinou (anamnestické konzultace, práce s rodinou po stanovení diagnózy). Práce s kazuistikami (sestavení vývojového profilu, diagnostická rozvaha, následná doporučení) Poslední úprava: Šírová Eva, PhDr., Ph.D. (21.05.2020)
|
|
||
tento předmět je určen pouze pro studenty Přírodovědecké fakulty a studenty učitelství. Pro studenty psychologie je vypisován v letním semestru Poslední úprava: Hradcová Radka (25.09.2024)
|