|
|
||
Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovně-vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko-diagnostických dovedností ve výchovně-vzdělávacím prostředí. Obsahovou náplň tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), pedagogicko-psychologické diagnostiky (aspekt vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).
Poslední úprava: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (29.09.2024)
|
|
||
Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovných a vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovně vzdělávacím prostředí.
Poslední úprava: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
ATESTACE: ZKOUŠKA: 1) + 2) 1) Prezentace zápočtové práce na téma „Návrh vzdělávacího projektu do výuky” Téma projektu: Individuální či skupinová prezentace zvoleného tématu (odvíjí se od počtu zapsaných). Témata jsou studujícími zvolena na začátku semestru a postupně jsou v rámci výuky přednesena. Povinný obsah návrhu projektu: představení tématu projektu, motivace k tématu, cíl projektu, délka trvání, místo konání projektu, časové rozvržení, potřebné pomůcky a prerekvizity, případné využité metodiky a další nástroje, vyučovací metoda aplikovaná v projektu, výstup projektu, počet a věk účastníků, předmět (či předměty, ve kterých bude projekt probíhat). 2) Splnění testu ověřujícího obsah přednášek a povinné literatury. Poslední úprava: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (01.10.2023)
|
|
||
Základní a doporučená literatura :
Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009.
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
Kraus, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.
Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.
Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.
Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011.
Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh - činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga)
Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Poslední úprava: Lukášová Martina, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
1) Autorita učitele a problematika kázně ve škole. Práce třídního učitele a mravní výchova ve škole. 2) Pedagogická interakce ve výchovně vzdělávacím procesu – Interakce a komunikace. 3) Profesní etika učitelství. 4) Sociálně pedagogická role učitele. 5) Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence. 6) Systém pedagogicko-psychologického poradenství v rámci školy. 7) Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte. 8) Školní třída jako malá sociální skupina. 9) Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků z odlišných kulturních a životních podmínek. 10) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 11) Žák ohrožený nefunkčním rodinným prostředím. Syndrom CAN a role vychovatele, učitele. Poslední úprava: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (29.09.2024)
|