PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika pro učitele II.: výchovné aspekty a specifické problémy školní edukace - APR519001
Anglický název: Pedagogy for Teachers II .: Educational Aspects and Specific Problems of School Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 100 / 100 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace -
Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovně-vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko-diagnostických dovedností ve výchovně-vzdělávacím prostředí. Obsahovou náplň tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), pedagogicko-psychologické diagnostiky (aspekt vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).
Poslední úprava: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (29.09.2024)
Cíl předmětu -
Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovných a vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovně vzdělávacím prostředí. 
Poslední úprava: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (31.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

ATESTACE: ZKOUŠKA: 1) + 2)

1) Prezentace zápočtové práce na téma „Návrh vzdělávacího projektu do výuky”

Téma projektu: Individuální či skupinová prezentace zvoleného tématu (odvíjí se od počtu zapsaných). Témata jsou studujícími zvolena na začátku semestru a postupně jsou v rámci výuky přednesena.

Povinný obsah návrhu projektu: představení tématu projektu, motivace k tématu, cíl projektu, délka trvání, místo konání projektu, časové rozvržení, potřebné pomůcky a prerekvizity, případné využité metodiky a další nástroje, vyučovací metoda aplikovaná v projektu, výstup projektu, počet a věk účastníků, předmět (či předměty, ve kterých bude projekt probíhat).

2) Splnění testu ověřujícího obsah přednášek a povinné literatury.

Poslední úprava: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (01.10.2023)
Literatura

Základní a doporučená literatura :

Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009.

Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.

Kraus, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006.

Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.

Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.

Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.

Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009.

Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011.

Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh - činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga)

Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných

Poslední úprava: Lukášová Martina, Mgr. (02.02.2023)
Sylabus -


Obsahová náplň předmětu:

1) Autorita učitele a problematika kázně ve škole. Práce třídního učitele a mravní výchova ve škole.

2) Pedagogická interakce ve výchovně vzdělávacím procesu – Interakce a komunikace.

3) Profesní etika učitelství.

4) Sociálně pedagogická role učitele.

5) Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence.

6) Systém pedagogicko-psychologického poradenství v rámci školy.

7) Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte.

8) Školní třída jako malá sociální skupina.

9) Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků z odlišných kulturních a životních podmínek.

10) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

11) Žák ohrožený nefunkčním rodinným prostředím. Syndrom CAN a role vychovatele, učitele.

Poslední úprava: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (29.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK