|
|
|
||
Stručná anotace předmětu Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním, vést je k dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace dětí a mládeže v podmínkách soudobé společnosti, rodiny a školy. Poslední úprava: Lukášová Martina, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
Literatura základní:
Havlík, R., Koťa, J. (2007) Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál. Havlík, R., Halászová, V., Prokop, J. (1996) Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: PedF UK. Havlík, R., Koťa, J.; Spilková, V. a kol. (2002) Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: PedF UK. Jedlička, R., Koťa, J. a kol. (2015) Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada.
Jedlička, R., Klíma, P., Koťa, J. a kol. (2005) Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis. Ondrejkovič, P. (1998) Úvod do sociológie výchovy. Teoretické základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Veda, vydavateľstvo SAV.
Literatura doporučená: Alan, J. (1974) Společnost, vzdělání, jedinec. Kapitoly ze sociologie vzdělávání. Praha: Svoboda. Bauman, Z. (1999) Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta. Omndrejkovič, P. (1998) Úvod do sociológie výchovy. Základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava : Veda. Ondrejkovič, P. (1997) Socializácia mládeže ako východisková kategória sociologie výchovy a sociológie mládeže. Príspevok k riečeniu problémov sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Veda. Poslední úprava: Lukášová Martina, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
Osnova předmětu:
Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. Kohlberg; činitelé socializace, resocializace. Pozice, prestiž, role, symboly statusu. Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí.
Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní (byrokratické) společnosti.
Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní důsledky sociální kontroly. Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická škola, teorie kulturního přenosu, teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie sociálního konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a klasifikace kriminálních aktivit.
Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu, sociologie školy, sociologické aspekty kurikula. Socializace dětí a mládeže, protestní a alternativní hnutí mládeže. Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže. Rodina a výchova. Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova. Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova. Poslední úprava: Lukášová Martina, Mgr. (02.02.2023)
|