PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogiky - APE50010
Anglický název: Methodology of Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 12
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/0, Z [HT]
letní s.:3/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (1)
letní:neurčen / neurčen (1)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Martin Chvál, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Druhy poznání. Věda a její metodologické problémy. Specifika metodologie pedagogiky. Subjektivita badatele a její vliv na
objektivitu výzkumu. Validita a reliabilita. Koncepce vlastního výzkumu: výzkumný problém, analýza výzkumného pole,
hypotézy, základní soubor a vzorek, strategie výzkumu. Výzkumy ex-post facto a experiment. Specifika em-pirického
měření. Metody a techniky výzkumu-jejich analýza a výcvik v použití. Tvorba databáze. Zpracování výzkumného materiálu
- kvantitativní i kvalitativní. Týmový mezi-oborový výzkum a jeho specifika. Základní trendy výzkumu ve světě.
Poslední úprava: Dvořáková Markéta, PhDr., Ph.D. (20.05.2008)
Literatura

BERKA, K. Měření. Praha : Academia, 1977.

BERTALANFFY, L., von. Obecná teorie systémů - kritický přehled. In: Teorie systémů a její aplikace. Praha : 1966.

BLAHUŠ, P. K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha : Karolinum, 1996.

BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výchovy. Praha : ČVUT, 1983.

CARNAP, R. Problémy jazyka vědy. Praha : 1968.

ČERNÝ, V.; KOLLÁRIK, T. Kompendium psychodiagnostických metód. Bratislava, 1986.

DISMAN, M . Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993.

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996.

GRULICH,V.; LUKŠ, J. Pedagogika a její metodologické problémy. Praha : SPN, 1975.

HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997.

HRABAL, V. Jaký jsem učitel ? Praha : SPN, 1988.

HRABAL, V.; LUSTIGOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha : SVI PedF UK, 1994.

CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc : PedF UP, 1993.

KOMENDA, S.; MAZUCHOVÁ, J. Tvorba a testování testu. Olomouc : nakl. UP, 1995.

KRÁL, M. Změna paradigmatu vědy. Praha : Filosofia, 1994.

KUČERA, M. Školní etnografie. Přehled problematiky. Praha : Studia paedagogica, 1992, č. 8.

MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : MU, 1994.

MARŠÁLKOVÁ, L.; MIKŠÍK, O. a kol . Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava : SPN, 1990.

PELIKÁN, J. Metodologie výzkumu osobnosti středoškolského profesora a jeho pedagogického působení. Praha : UK, 1991.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998.

PETRUSEK, M. Sociometrie. Praha, 1969.

PRŮCHA, J. Pedagogické teorie a výzkumy na Západě. Praha : UK, 1992.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.

ŘÍČAN, P. Úvod do psychometrie. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1978.

SMÉKAL, V. Cíle a možnosti kvalitativní metodologie. Brno : 1993.

Poslední úprava: Dvořáková Markéta, PhDr., Ph.D. (20.05.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK