|
|
|
||
Předmět je určen pro studenty jednooborového studia.
Cíl předmětu: Seznámit studující oboru pedagogika se základními způsoby tematizace problému společnosti a s hlavními vývojovými etapami a směry sociologického bádání. Znalost základní terminologie oboru se pokládá za samozřejmou. Poslední úprava: Volf Petr, PhDr. (15.03.2011)
|
|
||
Literatura základní:
KELLER, J. Úvod do sociologie. (III. rozšířené vydání) Praha : Slon, 1997. ISBN 80-85850-25-7) BERGER, P. L. Pozvání do sociologie. Praha : Správa sociální řízení FMO, 1991. 80-85469-08-01 GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo,1999. ISBN 80-7203-124-4 Giddens, A. Důsledky modernity. Praha : Slon, 1998. ISBN 80-85850-62-1 Berger, P. L. Kapitalistická revoluce. Padesát propozic o prosperitě, rovnosti a svobodě. Bratislava : Archa, 1993.80-7115-042-8 Hubík, S. Sociologie vědění. Základní koncepce a paradigmata. Praha : Slon, 1999. ISBN 80-85850-58-3 K sociologické reflexi modernizace. AUC- Phil. et Hist. Studia sociologica XI. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 0567-8293
Literatura doporučená:
Reichel, J. Kapitoly systematické sociologie. Praha : Eurolex, Bohemia, 2004. ISBN80-86432-80-7 Petrusek, M. Alternativní sociologie. Úvahy o smyslu sociologie v nealternativní společnosti. Praha : Klub osvobozeného samizdatu, 1992. ISBN 80-901093-5-7 Berger, P. I., Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Praha : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1 Bourdieu, P. Teorie jednání. Praha : Karolinum - nakl. UK, 1994. ISBN 80-7184-518-3 Todd, E. Průběh rituálu. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-722-6900-3 Šubrt, J. (edit.) Talcott Parsons a jeho přínos soudobé sociologické teorii. Praha : Karolinum - nakl. UK, 2006. ISBN 80-246-1239-9 Šubrt, J. Postparsonovské teorie sociálních systémů. Praha: Karolinum - nakl. UK, 2007. ISBN 978-80-246-1368-0
Možný, I. Proč tak snadno... Praha : Slon, 1991. ISBN 80-901059-0-4 Petrusek, M. Společnosti pozdní doby. Praha: Slon, 2006. ISBN 80-86429-63-6
Poslední úprava: Volf Petr, PhDr. (15.03.2011)
|
|
||
Osnova předmětu:
Proč se zabývat sociologií? Prehistorie a vznik sociologie (S. Simon a A. Comte); pozitivistická metodologie. Významné sociologické školy. Makrosociologie a mikrosociologie. Počátky empirických výzkumů v sociologickém bádání. Sociální stratifikace. Systémy sociální stratifikace. Osobnosti - Karel Marx, Adam Smith, David Ricardo, Max Weber, Veblen, E. Wright; Rozdělení tříd: vyšší třída, střední třídy, dělnická třída, underclass. Teorie chudoby. Stratifikace: sociální nerovnost, diskuse kolem pojetí tříd, bezdomovci. Rasová nerovnost. Genderové teorie. Teorie elit. Interpretativní sociologie (základy hermeneutiky, W. Dilthey a teorie světového názoru, M. Weber a koncepce ideálních typů), spor o metodu v sociologickém výzkumu. Teorie konsensu, teorie konfliktu, sociolobiologie, konstruktivistické teorie. Moderní doba. Modernizace. Postmoderna. Globalizační tendence a jejich důsledky. Etnocentrismus, kulturní relativismus, enkulturace, akulturace, kulturní inovace. Sociální interakce v běžném životě. Chování lidí ve společnosti Základní mechanismy modelování chování: klasické podmiňování, operantní podmiňování. Ovlivňování chování a přesvědčení. Pohled sociologie na rodinu. Rodinný život v dějinách a proměny rodiny v současném světě. Masmédia. Náboženství - Křesťanství, Islám, náboženství Indie a Dálného východu; Sociologické teorie náboženství - Typy náboženských organizací; Význam náboženství v moderním světě. Moc a autorita. Moc; rozdíl mezi autoritou a mocí. Moderní dělení politických systémů: liberální demokracie, majoritní demokracie, konsensuální demokracie, nové demokracie (polodemokracie), východoasijské režimy, islámské režimy, diktátorské a vojenské režimy. Sociologie vzdělávání - Bernstein, Gintis a Bowles, Illich; Gender nerovnosti. Rasy - Střet kultur a ras, formy. Socializace, výchova a vzdělávání, kvalifikace, alokační procesy.
Poslední úprava: Volf Petr, PhDr. (15.03.2011)
|