PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
VS - Indie 2.1 století - ANM50559
Anglický název: 2.1 century India
Zajišťuje: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://novamedia.ff.cuni.cz/
Garant: Mgr. Jiří Krejčík, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem předmětu je ukázat na příkladu současné Indie problematiku vlivu nových médií a moderních technologií obecně na tradiční společnost. V jednotlivých seminářích budou návštěvníci kursu seznámeni s nejdůležitějšími problémy indického subkontinentu na počátku 21. století s důrazem na jejich novomediální aspekty.
Vzhledem k čtyřtýdennímu pobytu vyučujícího v Dillí proběhne část výuky formou samostatné přípravy a domácích úkolů.
Kurs je určen nejen studentům nových médií, ale i návštěvníkům z dalších kateder FF se zájmem o probírané téma.
Poslední úprava: FIALAJAK (12.02.2014)
Podmínky zakončení předmětu
  • aktivní účast na kursu (max. 2 absence)

  • včasné odevzdání alespoň tří ze čtyř domácích úkolů

  • referát (5-10 minut)

  • závěrečná esej (4-6 normostran)
Poslední úprava: FIALAJAK (12.02.2014)
Literatura

K zapůjčení u mě nebo v knihovnách, případně online.

Bude dále upřesněna během kurzu.

 

SCHWITTAY, Anke, "New Media Practices in India: Bridging Past and Future, Markets and Development." International Journal of Communication 5 (2011), 349-379.

 

RAO, Justin M. and David H. Reiley, "The Economics of Spam." The Journal of Economic Perspectives, Vol. 26, No. 3 (Summer 2012), pp. 87-110.

 

BEISER, Vince. "Identified." Wired 19, no. 9 (2011), 142-n/a.

 

VIRDI, Jyotika, The cinematic ImagiNation [sic] : Indian popular films as social history. New Brunswick: Rutgers University Press, 2003.

 

DERNÉ, Steve, Globalization on the ground: media and the transformation of culture, class, and

gender in India. New Delhi: Sage Publications, 2008.

 

Gopal, Sangita and Sujata Moorti (eds.), Global Bollywood : travels of Hindi song and dance. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.

 

JENKINS, Henry; THORNBURN, David (eds): Democracy and new media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2003.

 

LOEWENSTEIN, Anthony: The blogging revolution. Melbourne University Publishing, 2008.

 

MOROZOV, Evgeny. To save everything, click here: technology, solutionism, and the urge to fix problems that don't exist. London: Allen Lane, 2013, xv, 413 s. ISBN 978-1-846-14548-3.

 

MOROZOV, Evgeny. The net delusion: the dark side of internet freedom. 1st ed. New York: Public Affairs, c2011, xvii, 409 s. ISBN 978-1-58648-874-1.

 

ATHIQUE, Adrian, "The global dynamics of Indian media piracy: export markets, playback media and the informal economy." Media, Culture & Society, Vol. 30, No. 5 (2008), 699-717.

 

BHAT, Ramnath. "Television in India: The starting point for digital switchover." International Journal Of Digital Television 3, no. 1 (January 2012): 73-83.

 

SUBRAMANIAN, Ramesh a Lea SHAVER. Access to knowledge in India: new research on intellectual property, innovation & development. London: Bloomsbury Academic, 2011, xix, 172 p.

Poslední úprava: FIALAJAK (12.02.2014)
Sylabus

1. Úvod do problematiky

Seznámení s obsahem kurzu

Stručný nástin problematiky indického subkontinentu

Fakta a stereotypy

Technická vybavenost obyvatelstva

Penetrace moderních technologií a jejich vliv na společnost

Sociodeterminismus versus technodeterminismus

 

2. Všechny ty indické internety

Internetové služby, sociální sítě a jejich indické alternativy

Nejvlivnější opinion leadeři a popkulturní celebrity

Jsou na internetu slyšet všichni stejně?

 

3. Digitální velmoc, nebo kolonie?

Indická ekonomika od néhrúovského socialismu k liberalizaci 90. let

Ekonomické a příjmové nerovnosti

Co se v Indii vyrábí?

IT velmoc, země programátorů?

Kdo sedí v call centrech, kdo luští CAPTCHA?

Ekonomika spamu

 

4. Konec starých časů?

Bourají nová média starou společnost?

Moderní technologie jako prostředek rozvoje?

Digitální propast a strukturální nerovnosti

Nová média a sociální hnutí

 

5. Žena v kyberprostoru

Postavení ženy v tradiční společnosti

Může internet překlenout genderovou propast?

Indické internetové seznamky

 

6. Bollywood a ti druzí

Co přináší digitalizace?

Šíření bollywoodské estetiky mimo Indii

Ideologie v indickém filmu

 

7.-10. Samostatná práce

Z důvodu pobytu vyučujícího v Dillí dostanou studenti k vypracování zvláštní domácí úkoly:

 

Résumé zadaných článků

  • Na každý týden obdrží studenti jeden odborný článek, z nějž budou mít za úkol napsat krátké shrnutí, případně se pokusit o polemiku s autorem (1-2 normostrany).

 

Příprava referátů

  • Studenti, již nepřednesli v dosavadním průběhu výuky svůj referát, dostanou za úkol zpracovat analýzu komunikačních kanálů vybraných stran a hnutí, které se zúčastní nadcházejících parlamentních voleb. Referáty pak přednesou v jedenácté a dvanácté hodině, jež se budou politickým tématům věnovat. Konzultace po e-mailu je samozřejmě i nadále možná.

 

11. Politika a (nová) média

Mediální krajina a svoboda projevu

Technizace společnosti a dopad na politiku

Biometrické občanky, volební přístroje

Budování státu a národa pomocí (nových) médií

Stará a nová média v politických kampaních

Přednes referátů

 

12. Digitální diaspora

Nejvýznamnější indické exklávy a jejich vliv na mateřskou zemi

Komunikační platformy indické diaspory

Dolar či dharma?

Národnostní a jazykové menšiny a jejich reflexe na Internetu

Přednes referátů

 

13. Digitální batůžkáři

Lonely Planet kdysi a dnes

Nejfotografovanější místa

Obraz Indie podle turistů

Závěrečné hodnocení a diskuse nad kursem

Poslední úprava: FIALAJAK (12.02.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK