This is an introduction to the biological underpinnings of human language. It is aimed at students of psychology, linguistics and social sciences, including those who have limited background in biology and neuroscience. The course will emphasize the value of biological and neuroscience research for questions traditionally addressed in cognitive, behavioral and linguistic research.
Úvod do biologických mechanismů znalosti a zpracování jazyka. Předmět je vyučován v angličtině a je určen pro studenty psychologie, lingvistiky a sociálních věd, včetně studentů s miniálními předchozími znalostmi oblasti biologie a neurověd.
Poslední úprava: SMOLIKFI (19.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
1. Participation in class, activity, activity in reading assignments. (Aktivita v hodinách a při diskusi a shrnování zadané četby)
2. Adequate performance on the midterm and final multiple-choice or short-answer tests. (Dostatečný výkon v testech v průběhu semestru a na jeho konci)
3. Short paper (2-3 pages) suggesting a research topic and method of interest to the student, with brief literatrue review. (Krátká práce s návrhem výzkumného tématu a metody s malou rešeší)
Poslední úprava: SMOLIKFI (19.09.2023)
Metody výuky - angličtina
Presentations by the lecturer, discussions of readings and assigned audiovisual materials,o summaries of readings by students.
Poslední úprava: SMOLIKFI (19.09.2023)
Sylabus
Topics:
1. Neuron, neural system, action potential, brain and its parts. 2. Methods: PET, fMRI, EEG/ERP, MEG, NIRS, pupillometry. Brain areas related to language. 3. Aphasias: basic classification, classic models. 4. Aphasia: modern research fidnings. 6. Electrophysiology research: N400, P600, ELAN, use of MMN. 7. Neuroimaging research on word perception/production, semantics, conceptual representations 8. Neuroimaging research on syntactic and sentence-level sematnic representations. 9. Current models of langauge representation. 10. Developmental language disorders. Heritability of language. 11. Human genetics: basic concepts. Heritability, research methods in behavioral/cognitive genetics. 12. Nature and nurture in language: conceptual and methodological considerations: 13. Genetics and the study of languages across the world, diachronic research.
Témata:
1. Neuron, nervový systém, akční potenciál, mozek a jeho části. 2. Metody: PET, fMRI, EEG/ERP, MEG, NIRS, pupilometrie. Oblasti mozku související s jazykem. 3. Afázie: základní klasifikace, klasické modely. 4. Afázie: novější výzkum. 6. Elektrofyziologický výzkum: N400, P600, ELAN, využití MMN. 7. Zobrazovací metody: percepce/produkce slovv, sémantika, pojmové reprezentace. 8. Zobrazovací metody: syntaktické reprezentace, kompoziční sémantika. 9. Současné modely reprezentace jazyka v mozku. 10. Vývojové poruchy jazyka. Dědičnost jazyka. 11. Lidská genetika: základní pojmy. Dědičnost, výzkumné metody v behaviorální/kognitivní genetice. 12. Nature vs. nurture v jazyce: koncepční a metodologické úvahy: 13. Genetika a studium jazyků ve světě, diachronní výzkum.