|
|
|
||
|
Kurs nabídne teoretický i praktický úvod do systematiky a metodiky výkopové archeologické práce v terénu.
Přednášeny a/nebo prakticky cvičeny jsou: • Archeologické výzkumy – úvod do problematiky • Deposiční procesy a stratigrafie – Harrisova matice • Nedestruktivní výzkum – příprava, podklady, sběr dat, interpretace • Destruktivní výzkum – příprava, podklady, sběr dat, interpretace • Formulářová dokumentace • Kresebná a fotografická dokumentace arch. situace – teorie • Kresebná a fotografická dokumentace arch. situace – praxe • Geodetická zařízení – praktický nácvik • Úvod do problematiky databází • Exkurze do laboratoří nebo na probíhající arch. výzkum Výuka bude probíhat v Kampusu Hybernská, budova D, 2. patro, místnost D.215. Poslední úprava: Havlík Jakub, Mgr. (14.07.2025)
|
|
||
|
Podmínkou udělení zápočtu je prezence v min. 75% vyučovacích hodin a vypracovaní zadaných samostatných prací (viz excelová tabulka viz anotace) Poslední úprava: Havlík Jakub, Mgr. (14.07.2025)
|
|
||
|
Bahn, P. - Renfrew, C.: Archaeology. Theories, Methods and Practice. London 2008. Harris, E.: Principles of Archaeological Stratigraphy. London 1989. Kuna, M. et al.: Nedestruktivní archeologie. Teorie, metody a cíle. Praha 2004. Gojda, M. Archeologie a dálkový průzkum. 2017. Gojda, M.: Letecká archeologie v Čechách. Praha 1997 Poslední úprava: Havlík Jakub, Mgr. (14.07.2025)
|
|
||
|
Student se orientuje v přehledu archeologických výzkumů, identifikuje klíčové metody a techniky používané v archeologickém terénním výzkumu a vytváří propojení mezi teoretickými principy a jejich aplikací v praxi. Student analyzuje depoziční procesy a stratigrafii, využívá Harrisovu matici pro interpretaci archeologických vrstev a aplikuje ji na konkrétní případy. Student rozpoznává principy destruktivního a nedestruktivního výzkumu, sám provádí cvičný sběr a analýzu dat, interpretuje výsledky a aplikuje získané informace. Student ovládá metodiku destruktivního výzkumu a dokumentace archeologických lokalit, které trénuje v praxi. Student vykonává kresbu a fotografickou dokumentaci archeologických situací, aplikuje techniky jako orotofoto, 3D fotografie a dronové snímkování. Student ovládá geodetická zařízení, jako je nivelační přístroj, GPS a totální stanice, provádí měření a vytváří data pro vizualizaci v GIS, využívá software pro analýzu a zpracování geografických informací. Student se účastní exkurze do restaurátorských laboratoří, identifikuje klíčové techniky restaurování archeologických artefaktů a analyzuje procesy, které ovlivňují zachování a ochranu archeologických nálezů. Poslední úprava: Havlík Jakub, Mgr. (14.07.2025)
|
