PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Literatury jihovýchodní Evropy II (první třetina) - AJS100077
Anglický název: Southeast European Literatures II
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, --- [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PhDr. Alenka Jensterle Doležal, CSc.
PhDr. Milada Nedvědová, Ph.D.
PhDr. Mgr. Jaroslav Otčenášek, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem přednášky je seznámit posluchače se základními momenty novodobého literárního vývoje ve slovinském,
chorvatském, srbském, bulharském a makedonském jazykovém prostředí. Časový rámec výkladu tvoří na jedné
straně
doznívání vlivů racionalismu a osvícenství v literatuře a počátek formování novodobých literárních forem, který je
ve všech
prostředích úzce spojen s procesem národní emancipace; na straně druhé nástup moderny a rozchod s dědictvím
obrozenecké epochy. Vzhledem k rozdílnosti a specifikům zkoumaného areálu je výuka rozdělena na blok
přednášek
věnovaných literárnímu vývoji slovinského a chorvatského jazykového prostoru a na část zabývající se literaturou v
srbském, bulharském a makedonském prostředí. V rámci přednášek bude periodizován a vysvětlen proces
transformace
literárních směrů a žánrů vymezeného areálu a studenti seznámeni s nejvýznamnějšími autory a literárními díly
uvedeného
období. Pozornost bude věnována rovněž evropskému kontextu literárního vývoje jihovýchodní Evropy
vymezeného
období a srovnání s obdobnými procesy v českém prostředí. Bude sledována úloha literatury ve společnosti a její
postupné
proměny v průběhu celého období zahrnující vzájemné vazby mezi národně emancipačními procesy a literaturou,
růst
významu sociální tematiky a proměny ve vnímání národní historie a uvolňování vazeb literatury na národní
program, včetně
postupného osvobozování od národně a sociálně konstitutivní role. Do programu výuky bude zahrnuta
problematika
vzájemných literárních a kulturních kontaktů zkoumaných národních prostředí s českou společností.
Poslední úprava: Vlainić Sandra, Mgr. (23.09.2011)
Sylabus

. Úvod do studia novodobé slovinské a chorvatské literatury; seznámení s bibliografií a vydáním textů; kulturní situace chorvatského a slovinského prostoru na přelomu 18. a 19. století, doznívání vlivů osvícenství a klasicismu v literatuře a kultuře.

2. Vliv romantismu ve slovinském a chorvatském jazykovém prostředí; první generace obrozeneckých spisovatelů; zrod literatury inspirované obrozeneckými koncepcemi; proměny klasicistní žánrové struktury; vznik nových literárních žánrů; tematika národní minulosti v literatuře.

3. Literatura chorvatského a slovinského obrození - vznik periodik v národních jazycích a kulturních institucí, formulace obecně kulturních a jazykových cílů chorvatského a slovinského obrození; první gramatické práce a jejich společenský ohlas; kulturní, regionální specifika v rámci chorvatského jazykového prostoru - literární a kulturní vývoj v Dalmácii a Istrii, ohlas ilyrského hnutí v Bosně a Hercegovině; pozdní romantismus ve slovinské a chorvatské literatuře.

4. Nástup realismu ve slovinské a chorvatské literatuře - tematická a žánrová klasifikace díla hlavních představitelů slovinského a chorvatského realismu; strukturální a tematické inovace románové a povídkové formy.

5. Vývoj slovinské a chorvatské poezie druhé poloviny 19. století; chorvatští autoři na území Bosny a Hercegoviny; změna estetických hledisek a pohledů na roli literatury a společenskou pozici autora; postupné osvobozování literárního textu od národně - didaktické role; evropský a regionální kontext slovinské a chorvatské literatury; evropské kulturní vlivy ve Slovinsku a Chorvatsku.

6. Slovinská a chorvatská literatura na cestě k literární moderně; proměny slovinského a chorvatského dramatu druhé poloviny 19. století, repertoár slovinského a chorvatského divadla a jeho otevření evropským vlivům; česko - slovinské a česko - chorvatské kulturní a literární kontakty.

7. Ohlasy osvícenství v Srbsku, Bulharsku a Makedonii; sociokulturní a administrativní rozdělení srbského prostoru - Srbové jako kulturní a vojensko-politický národ; výchozí roviny bulharského obrození; ?zapomenutý Balkán" - vědecké objevování Bulharů; literární a společenská situace v Makedonii na přelomu 18. a 19. století; vztah církve a společnosti v obrozeneckém smyslu.

8. Specifika počátků obrozeneckých myšlenek osmanského okruhu jihovýchodoevropského areálu (Bosna a Hercegovina - Srbsko - Bulharsko a Makedonie); ohlas ilyrské myšlenky v Srbsku, Bulharsku a Makedonii; letopisná literatura a význam studia historie pro obrození; církevní prostředí a počátky obrození; funkce lidové slovesnosti pro obrození a její regionální nuance; význam folklóru jako ?národního bohatství".

9. Proces šíření obrozeneckého hnutí a jeho časový posun - postup obrozeneckého konceptu ?od severu k jihu"; základní markanty obrozenecké periodizace; komparace základních obrozeneckých etap u jihoslovanských národů (Srbové - Makedonci - Bulhaři); typologické varianty; bulharsko-makedonské inspirace; obrození a formování (dotváření) národní identity; umělecké a kulturní obrozeneckého hnutí v jednotlivých prostředích.

10. Pedagogická literatura; tradice obrozeneckých slovníků a učebnic v kontextu jazykové otázky - koncepce ?církevněslovanská" a koncepce místního slovanského dialektu; slovanská diglosie v bulharských zemích a v Makedonii; ?školy" pedagogické literatury v Bulharsku (církevněslovanská, obecněslovanská, novobulharská); autoři pedagogické literatury z Bulharska a z Makedonie; specifika jazykové otázky v Srbsku a Bosně a Hercegovině; jazyková situace v Bulharsku a Makedonii; počátky a vývoj kodifikačních snah; obrozenecká tvorba v dialektech; jazykově-literární koncepce v Makedonii; nesmělé náznaky makedonismu.

11. Romantismus a jeho obecné rysy v jihoslovanském prostředí - Srbsko; ohlasy a vzdálená echa romantismu v Bulharsku a Makedonii; romantismus a národní mytologie; literární mystifikace v jihoslovanském prostředí; bulharský rámec poezie; bulharsko-makedonský umělecký a literární dualismus; stupňujíci se divergence literárního vývoje v jednotlivých zemích.

12. K estetické plnosti - rozvoj dalších literárních žánrů; rozvoj bulharského dramatu; vznik divadelních scén v Srbsku, Bulharsku a Makedonii a kulturní aspekty; formování periodického tisku v regionu; obraz společensko-politického vývoje v publicistice; bulharské (a makedonské) revoluční období - parametry revoluční poezie; obrozenecký protiklad osvěty a revoluce; parametry a rámec kulturní emigrace; otázka počátků ryze umělecké literatury.

13. Obrozenecké epilogy v literárně-kulturním kontextu; shrnutí nejvýznamnějších momentů epochy obrození; srbsko-české kulturní vazby; formování obrazu Bulharska v české společnosti; obraz Bulharska v českém tisku; znalost bulharské reality v českém kulturním prostředí; kontakty českých a bulharských obrozenců; český zájem o jihoslovanský folklór; hledání makedonské identity a její literární odraz - makedonský separatismus; makedonské emigrantské literární družiny; obrozenecké tradice v dnešní společnosti; skončilo národní obrození?

Vyučující

Doc. PhDr. Alenka Jensterle-Doležalová

1. Úvod a definice problematiky, přehled témat. Kulturní kontext 19. století.

2. Evropské (literární) kontakty v 19. století - faktor evropský a mezislovanský. Otázka překladu.

3. Romantismus ve slovinské literatuře a pojetí romantismu v evropských literaturách.

4. France Prešeren.

5. Matija Čop.

6. Recepce slovanské vzájemnosti a politické myšlenky 1848.

7. Vývoj slovinské publicistiky v 19. století.

8. Přechod od romantismu k realismu.

9. Otázka žánru: poezie, próza a dramata. Proměny narativních postupů.

10. Manifesty a programy na konci 19. století.

11. Klíčové osobnosti v druhé polovině 19. století. Vladimir Levstik, Simon Jenko.

12. Simon Gregorčič, Josip Jurčič, Josip Stritar.

13. Ivan Tavčar a vývoj prózy.

14. Závěr. Politika a próza.

Poslední úprava: Vlainić Sandra, Mgr. (23.09.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK